Gornergrat

Poslední den ve Švýcarských Alpách si chceme udělat nenáročný, pohodový výlet. Vyjedeme zubačkou na Gornergratbahn a vydáme se pěšky dolů po boku slavné hory Matterhorn, na kterou budeme mít po celou dobu krásné výhledy. Nakonec trasa nebude zas tak krátká a tím pádem pohodová, jak jsme mysleli, ale to se dovíme až v průběhu dne.

Ze Saas-Grund, v údolí Saas, kde jsme ubytování vyrážíme autem do městečka Täsch, ve vedlejším údolí Mattertal. Täsch je poslední místo v údolí Mattertal, kam je možné dojet autem se spalovacím motorem.

Zermatt

Dále do Zermattu musíme vlakem. Není to pro nás nic překvapujícího, již jsme takhle jeli. Na nádraží v městě Zermatt přesedneme na zubačku Gornergratbahn vedoucí na vrchol Gornergrat.

Gornergratbahn

Zubačka Gornergratbahn, někdy také nazývána celým jménem Gornergrat-Monte Rosa-Bahnen, je nejstarší elektrická ozubená železniční trať ve Švýcarsku. Byla zprovozněná roku 1898, měří 9,3 kilometrů a překonává výškový rozdíl 1485. Horní a konečná stanice zubačky se nachází kousek pod vrcholem Gornergrat v nadmořské výšce 3089 m. n. m.

Cestou vzhůru ze Zermattu na Gornergrat se cestující může kochat panoramatickými výhledy na několik „čtyř-tisícovek“ a hlavně výhled na vrchol Matterhorn.

Gornergrat – nádraží (3089 m. n. m.)

Z nádraží pod vrcholem Gornergrat se asi po sto metrech nacházejí nějaké budovy. Je to hlavně horský hotel, ale také budova observatoře a malá kaple. Kousek za hotelem je nejvyšší místo, vrchol Gornergrat. Nechybí zde ani pár stánků se suvenýry a živý bernardýn, se kterým se turisté, samozřejmě za poplatek, mohou vyfotografovat.

Nádraží Gornergrat, horní stanice ozubené dráhy Gornergratbahn - Švýcarské Alpy

Obr. 1. Nádraží Gornergrat, horní stanice ozubené dráhy Gornergratbahn – Švýcarské Alpy

Gornergrat (3 130 m. n. m.)

Z vrcholu Gornergrat a jeho okolí je mnoho krásných výhledů do okolí, převážně na další, daleko vyšší vrcholy. Vrchol Matterhorn je zde jako na dlani. Ostatně celá naše dnešní tůra je v průvodci popsána jako jeden z výletů s mnoha výhledy na vrchol Matterhorn. Prohlédneme si okolí, vyblbneme se s fotoaparáty a vydáme se na cestu dolů kolem nádraží Gornergrat a dále dolů. Další stanice zubačky Rotenboden je podle rozcestníku vzdálena 35 minut chůze.

Kaple na vrcholu Gornergrat - Švýcarské Alpy

Obr. 2. Kaple na vrcholu Gornergrat – Švýcarské Alpy

Asi po deseti minutách klesání přicházíme k neoznačenému rozcestníku, můžeme zde zahnout doprava a vydat se přes Hothälli a Grünsee směrem na Sunnegga. My ale dále klesáme podél trati směrem na Rotenboden.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Gornergrat, v pozadí observatoř a v dáli Matterhorn - Švýcarské Alpy

Obr. 3. Já (Radim Dostál) na vrcholu Gornergrat, v pozadí observatoř a v dáli Matterhorn – Švýcarské Alpy

Riffelsee

Před námi se objeví dvě plesa, jedno z nich, to bližší, se jmenuje Riffelsee. Druhé menší pleso není v mapě pojmenované. V mapách seznamu je název „Malé jezero poblíž Riffelsee“ (Small lake near Riffelsee). Po asi dvaceti minutách klesání přicházíme k dalšímu nepojmenovanému turistickému rozcestí. Není zde v podstatě kde uhnout. Jen nás rozcestí informuje, že klesáním pokračujeme mimo jiné směrem k RiffelseeRotenboden, opačným směrem nahoru je Gornergrat. Na rozcestníku, stejně jako na tom minulém nejsou uvedeny časy.

Horské jezero Riffelsee - Švýcarské Alpy

Obr. 4. Horské jezero Riffelsee, v pozadí Matterhorn – Švýcarské Alpy

Rotenboden (2815 m. n. m.)

Po dalších ani ne 10 minutách chůze přicházíme k zastávce zubačky Rotenboden. Z Gornergrat jsme klesali asi 40 minut. Kromě turistického rozcestí je zde i malý kamenný domek. Asi na čtvrt hodiny usedáme na lavičce vedle něj. Kromě odpočinku se kocháme pohledem na Matterhorn, který máme jako na dlani.

Na rozcestí jsou uvedeny i časy. Již zmiňované Riffelsee je vzdáleno 5 minut chůze. My se ale vydáme jiným směrem, k další stanici zubačky Riffelberg, která je dle rozcestí vzdálena 30 minut chůze. O tom ale až v příštím díle.

Fotogalerie

Fotografie ze Švýcarska si můžete prohlédnout v galerii Švýcarsko 2012.

článek je součástí seriálu: Švýcarsko 2012

V srpnu 2012 jsem se já (Radim) vydal se Štěpánem, Radkem a Honzou do "horské pevnosti", do Švýcarska. Cestou jsme si udělali zastávku i v Lichtenštejsnku.