Augstenberg

Z vrcholu Augstenberg sestupujeme na horskou chatu Pfälzerhütte a od tud mezi loukami a pastvinami přes vrchol Täli-Höhe zpět do obce Malbun.

Vrchol Augstenberg je „hromada kamení“ a na samotném vrcholu je velký kříž. Máme štěstí, protože zrovna v okamžiku kdy jsme nahoře se od nás vzdálí mraky a my tak máme pěkný výhled po okolí. Vrchol Augstenberg je v okolí jeden z nejvyšších vrcholů.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Augstenberg - Lichtenštejnsko

Obr. 1. Já (Radim Dostál) na vrcholu Augstenberg – Lichtenštejnsko

Fotíme výhledy, vrcholový kříž, sebe u vrcholového kříže, prostě všechno, co se dá. Usedáme u kříže na svačinu a zdržíme se celkově na vrcholu asi 30 minut.

Dnešního cíle jsme již dosáhli, ale pokračujeme dále. Nechceme se vracet stejnou cestou. Máme totiž v plánu okružní cestu, která nás zavede zpět do obce Malbun, kde máme auto.

Pokračujeme po turistické značce. Našim dalším cílem bude chata Pfälzerhütte, která je dle cedule kousek od vrcholu vzdálena půl hodiny chůze. Po pár metrech míjíme hraniční ceduli, informující nás o státní hranici s Rakousekm. Vstupujeme do Rakouska a dále půjdeme nějakou cestu po státní hranici. Díky toho postupně přecházíme z Lichtenštejnska do Rakouska a zpět.

Sestup k chatě Pfälzerhütte - Lichtenštejnsko

Obr. 2. Sestup k chatě Pfälzerhütte – Lichtenštejnsko

Začínáme sestupovat směrem na chatu Pfälzerhütte. Naše cesta vede přímo po hřebenu a nad hlavami nás doprovází hejno létajících dravců. Po chvilce se chata objeví před námi, přesněji pod námi. Celkově jsme k chatě sestupovali necelé tři čtvrtě hodiny.

Pfälzerhütte

Pfälzerhütte je horská chata na Rakousko – Lichtenštejnské hranici. Ceny nám připomínají, že Lichtenštejnsko je obecně dost drahý stát, protože ceny jsou vyšší než na horských chatách například v Rakousku.

Pfälzerhütte - Lichtenštejnsko, Rakousko

Obr. 3. Pfälzerhütte – Lichtenštejnsko, Rakousko

Na chvíli usedáme na venkovní terase a já si dám pivo. Zdržíme se asi na tři čtvrtě hodiny. Kousek za chatou je rozcestí, kde máme možnost si vybrat ze dvou cest. Buď pokračovat dále po hřebeni, nebo zahnout prudce doprava a nejprve skoro po rovině (klesání je velmi mírné) a později klesáním sestupovat mezi alpskými loukami a Milkami dolů do obce Malbun. Vrchol Augstenberg a celý hřeben, jehož součástí vrchol Augstenberg je, máme po pravé ruce.

Míjíme pastviny, korýtka s vodou sloužící Milkám pro pití a spoustu Milek. Na sestupu je zvláštní snad jen fakt, že krom Milek míjíme taky „Milky samce“, tedy býky. Jsou také volně na stráni a kousek od nás. Nevzbuzují v nás moc velký pocit bezpečí.

Täli-Höhe (2051 m. n. m.)

Kousek od býků, po mírném a velmi krátkém stoupání, míjíme vrchol Täli-Höhe, který je v mapách Google značený jako Tälihöhi. Naopak na turistických ukazatelích nese označení Täli-Höhe. Podle GPS má nadmořskou výšku 2051 m. n. m. Z vrcholu Täli-Höhe začínáme klesat prudčeji, míjíme po pravé straně stanici lanovky (spíše vleku), která není v provozu a v dálce již začínáme vidět Malbun. Na úrovni lanovky, kde jsme dnešní výlet začínali, jsme asi po necelých dvou hodinách sestupu z Pfälzerhütte.

Nasedáme do auta a pokračujeme v cestě do Švýcarska. Netušíme, že budeme muset s autem vyjet do nadmořské výšky 2400 m. n. m. a proto věříme údaji z GPS navigace, který nám říká, že k cíli dojedeme po 20:00. Jak začínáme stoupat po serpentinách, jedeme pomalu a GPS zlehka posouvá čas. Jestli nám auto cestou z města Vaduz do horské vesnice Malbun dávalo taktně znát, že jedeme trochu vysoko, nyní nám to dává znát již netaktně. Sedlo, kterým projedeme se nachází ve výšce přes 2400 m. n. m. Sedlo je významný dopravní uzel. Vede tudy například i železnice.

Nakonec zavoláme do penziónu, kde máme ubytování, ať s námi počítají, ale že přijedeme něco po 23:00, což se nám nakonec podaří. Jsme tedy ve Švýcarsku. Druhý den nás čeká první tůra ve Švýcarských Alpách.

Fotogalerie

Fotografie z Lichtenštejnska si můžete prohlédnout v galerii Lichtenštejnsko 2012.

článek je součástí seriálu: Švýcarsko 2012

V srpnu 2012 jsem se já (Radim) vydal se Štěpánem, Radkem a Honzou do "horské pevnosti", do Švýcarska. Cestou jsme si udělali zastávku i v Lichtenštejsnku.