Skye

V naší cestě pokračujeme dále na ostrov Skye, což je druhý největší ostrov ve Skotsku a hlavně pusto pustá divočina.

Z obce Dornie pokračujeme dále po silnici A87 směrem k ostrovu Skye. Projíždíme při tom městečkem Kyle of Lochalsh.

Kyle of Lochalsh

Kyle of Lochalsh je malá obec na březích jezera Loch Alsh a Atlantického oceánu. Vesnice je důležitá pro všechny, kteří chtějí navštívit ostrov Skye. Z ní totiž vede na most, tak zvaný Skye Bridge. Podle Wikipedie byl Skye Bridge otevřen v roce 1995 a jedná se o jediný most mezi pevninou a ostrovem Skye. Další možnosti cesty na Skye jsou už jen lodí. Plavit se, je samozřejmě možné i velkými trajekty, které převážejí auta. Vzhledem k tomu, že dnes je k dispozici Skye Bridge, který není ani zpoplatněn, je převážení auta trajektem z pevniny na Skye zbytečné. Trajekty mají samozřejmě svůj význam při přepravě automobilu mezi Skye a dalšími nedalekými ostrovy, stejně tak mezi pevninou a dalšími ostrovy.

Přejedeme přes asi 500 metrů dlouhý most a vjíždíme na ostrov Skye.

Skye

Ostrov Skye je se svou rozlohou 1656 km² druhý největší ostrov Skotska a největší ostrov souostroví Vnitřní Hebrydy. Samozřejmě při tom pomineme fakt, že celá Velká Británie je ostrov. V názvu ostrova budeme marně hledat podobnost s anglickým slovem „sky“ (obloha), původ názvu pochází ze skotštiny, ve které je podobné slovo „sgiath“, což znamená okřídlený. Na ostrově se sice nachází několik vesnic a jedno menší město, ale jinak je ostrov poměrně málo obydlen a je znám hlavně divokou a pustou přírodou.

Po cestě míjíme malé letiště, které kupodivu nechybí ani na tak pustém ostrově a cesta nás vede přes Broadford do Portree.

Portree

Portree je největší město ostrova Skye. Největší znamená, že má asi dva a půl tisíce obyvatel. V městě se nezastavujeme pokračujeme dál. Jedeme stále po silnici A87 a chceme objet severní cíp ostrova ve směru hodinových ručiček a vrátit se zpět do Portree. Jak odpoledne poznáme, Portree je významné především tím, že je v něm benzínová pumpa.

Uig

Párkrát se zastavujeme a fotíme scenérie kolem sebe. Většinou hory tyčící se z travnatých luk. Poslední větší zastávka je před zálivem u vesnice Uig. Z našeho výhledu máme Uig a jeho přístav jak na dlani, u kterého kotví již zmiňované trajekty přepravující osoby, nebo automobily na okolní ostrovy. Přístav je zároveň také konec silnice A87. Naproti od Uig přes zátoku se nachází nějaká zřícenina, alespoň takovým dojmem stavba působí. V mapě však není vyznačena a ani nikde jinde není o zřícenině uvedena žádná zmínka.  Stavba je mimo silnici, nevydáváme se k ní a ani jí nijak nezkoumáme, možná to zřícenina není.

Přístav v Uig, ostrov Skye - Skotsko

Obr. 1. Přístav v Uig, ostrov Skye – Skotsko

Uděláme pár fotek a pokračujeme dále do Uig. A87 končí v Uig na přístavišti. Dále na sever ostrova vede silnice A855, my se ale z Uig vydáváme napříč ostrovem ze západního pobřeží na východní po úzké cestě Quiraing Road. Až zde teprve poznáme, co jsou to malé horské skotské cesty a k čemu slouží, v jednom z minulých dílů již zmiňované, „výklenky“ na silnici. Na to, že se zde nevejdou ani dvě auta vedle sebe, je zde poměrně velký provoz. Malé rozšíření silnice, kde se auta vyhýbají jsou asi každých 100 metrů.

Staffin

Na východním pobřeží přijíždíme do vesnice Stafinn. Cesta ze západního na východní pobřeží v tomto asi nejužším místě ostrova je sice jen necelých 11 kilometrů dlouhá, vzhledem k pomalému provozu, neustálému vyhýbání s protijedoucími a také malé dopravní zácpě, nám trvá asi tři čtvrtě hodiny. Celá trasa vede krásnou, člověkem příliš neposkvrněnou přírodou.

Pohled na západní pobřeží, ostrov Skye - Skotsko

Obr. 2. Pohled na západní pobřeží, ostrov Skye – Skotsko

Ve vesnici Staffin najdeme odbočku k moři, snad by se tomu dalo i říci pláž, alespoň cedule, která k místu odkazuje má nápis „beach“, moc lidí se tam ale nekoupe. Vlastně kromě nás nikdo. Skotské počasí na koupání totiž moc není, my si ale nechceme nechat ujít koupání v Atlantickém oceánu. Teplota vzduchu je kolem 15 stupňů, máme na sobě dlouhé kalhoty a mikiny. to nám ale nebrání ve vykoupání se v Atlantiku. Těžko odhadnout, jaká je teplota vody, ale těch tři až pět minut se dá ve vodě vydržet. Samozřejmě si nezapomeneme udělat hromadu fotek, aby nám to někdo věřil.

Po koupeli si ještě na skalnatém útesu, při pohledu na moře a na oblohu s racky, uděláme „obědový“ piknik v podobě otevření konzervy.

Pláž u vesnice Staffin, Ostrov Skye - Skotsko

Obr. 3. Pláž u vesnice Staffin, Ostrov Skye – Skotsko

Po obědě se vracíme na parkoviště k autu a Honza opět připomíná malý detail, kterému jsme doposud nevěnovali moc pozornosti. Tím detailem je, že nám dochází benzín. Nejsme z toho ve stresu, ve vesnici Staffin je totiž dle mapy benzínová pumpa a ona tam skutečně i je. Cedule na pumpě, že každý může vzít maximálně 5 litrů nás nevyvede  z míry. Přece jen jsme v pustině a asi zájem o benzín je zde velký. Pro návrat z ostrova nám to bohatě stačí. Z míry nás však vyvede obsluha pumpy, která vyjde z obchodu (benzínová pumpa je vlastně malý obchod) a omlouvá se při oznámení, že benzín není žádný. Podle slov pána můžeme zajet buď do Portree, kam máme namířeno, nebo asi 10 mil severně, kde by prý také pumpa měla být. Uvědomujeme si, že cesta do nespoutané a divoké přírody, jakou představuje ostrov Skye vyžaduje nejen potravu pro nás v podobě konzerv, ale také potrava pro auto, tedy benzín. A to jsme trochu podcenili. Naštěstí nejsem v úplné krizi, ještě pár desítek kilometrů ujedeme.

Vydáme se severně, ale vzhledem k tomu, že pumpa není ani v mapě a vzhledem k tomu, že je zde jen pár domků, se nakonec vracíme a pokračujeme po západním pobřeží ostrova Skye do Portree. Zde jsme již dnešní den byli a nyní zde i natankujeme.  Dále stejnou cestou A87 jako ráno pokračujeme z ostrova přes most do Kyle of Lochalsh. Ještě před Portree si uděláme jednu z mnoha zastávek a projdeme se po okolních loukách.

Já (Radim Dostál) na ostrově Skye - Skotsko

Obr. 4. Já (Radim Dostál) na ostrově Skye – Skotsko

Na pevnině směřujeme k městečku Fort Augustus, kde chceme ještě dnes trochu podráždit jistého kryptozoologického živočicha tím, že mu narušíme jeho teritorium a půjdeme se vykoupat do slavného jezera Loch Ness.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.