Seaton cliffs

Z centra Arbroath se pomalu přesouváme k opatství Arbroath Abbay a dále navštívíme úchvatné mořské scenérie v podobě pískovcových útesů severně od Arbroath.

Arbroatrh Abbey

Opatství v Arbroath je rozlehlý historický komplex budov. V podstatě celé město bylo původně po svém vzniku majetkem opatství. Město Arbroath se původně jmenovalo Aberbrothock. Počasí nám moc nepřeje, protože zrovna je zataženo a střídavě prší, nebo jen mrholí.

Arbroath Abbey (opatství v Arbroath), Skotsko

Obr. 1. Arbroath Abbey (opatství v Arbroath), Skotsko

Uděláme několik fotek a vrátíme se k přístavu. Projdeme kolem parku The Victoria Park a vydáme se směrem k útesům na pobřeží. Kousek před parkem The Victoria park potkáme několik Češek. Jsou zde pracovně, sbírají maliny, ale zrovna ten den mají volno.

Seaton cliffs

Seaton cliffs je dlouhý úsek úchvatných červených pískovcových útesů nacházejících se na sever od města Arbroath. Kolem útesů vede několika kilometrová cesta, ze které je možné si útesy prohlédnout. Na části této cesty jsme již byli včera, právě na útesech Seaton cliffs jsme včera přespali.

Já (Radim Dostál) na útesech Seaton Cliffs severně od Arbroath - Skotsko

Obr. 2. Já (Radim Dostál) na útesech Seaton Cliffs severně od Arbroath – Skotsko

Na několika informačních cedulích je varování před nebezpečím chůze na skály. pád z nich by mnohdy byl pádem až ze sto metrové výšky. Skály jsou strmé hlavně na straně k moři. Samotná cesta je však v rámci možností bezpečná. Opustit cestu a jít se podívat na útesy je už na zvážení konkrétní situace.

Needle’s eye

Cestou míjíme několik zajímavých a hlavně známých skalních útvarů. Jeden z nich míjíme asi po čtvrt hodině a je jím skalní okno pojmenované Needle’s eye. Needle’s eye je několik metrů vysoké skalní okno v pískovcové skále na pobřeží. Vzniklo patrně působením mořských vln na skálu. Uděláme si několik fotek nejen skalního okna, ale také nás na skále nad skalním oknem. Na chvíli si usedáme na skálu a meditujeme při pohledu na moře a vlny dorážející na útesy.

Skalní okno Needle's eye na útesech Seaton Cliffs severně od města Arbroath

Obr. 3. Skalní okno Needle’s eye na útesech Seaton Cliffs severně od města Arbroath – Skotsko

Deil’s heid

Po půl hodině chůze a občasného focení okolí, hlavně samozřejmě útesů a moře přicházíme k dalšímu slavnému skalnímu útvaru. Je jím skalní špička, nebo možná by se dalo říct jen skála Deil’s heid. Opět uděláme několik fotek a pokračujeme.

Skalní útvar Deil's heid na útesech Seaton Cliffs severně od Arbroath - Skotsko.

Obr. 4. Skalní útvar Deil’s heid na útesech Seaton Cliffs severně od Arbroath – Skotsko.

Dojdeme až k místu, kde jsme včera na útesech spali a vrátíme se. Celá trasa podél útesů vedeš až do vesnice Auchmithie a měří necelých 12 kilometrů. Cesta tam i zpět stejnou cestou by měla asi 24 kilometrů. Celou trasu jsme se rozhodli nejít.

Po návratu z malé túry kolem útesů si v jednom z místních fast-foodů koupíme fish and chips, který sníme, za doprovodu žebrání racků, u místního přístavu. Poté zajdeme do místního pubu (hospoda) na pivo. Jedná se o typickou skotskou putiku plnou nejspíše námořníků. Dáme tam několik piv.

Elliot

Po opuštění restaurace se vydáváme k autu, vezmeme si ke spaní (stan atd…) a vydáme se směrem k pláži, kde je možné přespat. Až dodatečně se z mapy dovídám trochu překvapující informaci, že již nejsem v Arbroath, ale v malé pobřežní vesnici Elliot, která s Arbroath těsně sousedí.

Čeká nás poslední noc naší road trip, kterou strávíme ve stanu. Druhé den ráno jedeme autem do hlavního města Skotska, do Edinburghu.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.