Muránský hrad

Z Veľké lúky, Piesky si uděláme malý "odskok" na Muránský hrad. Muránský hrad je od nás totiž jen 25 minut chůze.

Probouzíme se na Veľké lúce, Pieskách. Dnes mám v plánu navštívit několik zajímavých míst. V první řadě se podíváme na Muránský hrad, který je od Veľké lúky, Piesky jen malý kousek. Z Muránského hradu se vrátíme zpět na Veľkou lúku, Piesky a odtud půjdeme na Studňu.

Veľká lúka, Piesky

Nečeká nás příliš dlouhá cesta, proto vycházíme až po půl jedenácté. Z rozcestí Veľká lúka, Piesky vede na Muránský hrad modrá turistická značka. Podle rozcestníku má cesta trvat 25 minut. Po dvaceti minutách chůze, která byla více méně po rovině lesem přicházíme k informační ceduli informující o jeskyni jménem Wesselényiho jaskyňa, která se nachází kousek od cedule a je veřejně přístupná. Rozhodneme se, že se na ní podíváme až cestou zpět. Pokračujeme tedy dále po modré turistické značce směrem na hrad.

Chata pod Muránským Hradom (843 m. n. m.)

Po dalších dvou minutách chůze míjíme polorozpadlý srub a pokračujeme kolem něj dále lesní cestou po rovině. Za další dvě minuty chůze přicházíme k Chatě pod Muránským hradom. Chata je opuštěná a zavřená. Podle všeho by se ale na ní dalo zajistit ubytování, a kdyby zde někdo byl, asi by byla i otevřená. Za chatou je informační cedule informující o rodu Coburgovců a jejich působení v Muránské planině. Druhá informační cedule je o přírodě v okolí Muránského Hradu. Nacházíme se na hoře Cigánka, nejsme ale na jejím vrcholu. Jsme národní přírodní rezervaci. Kousek za informační cedulí je pomník rodu Coburgovců. Coburgovci byli pro Muránskou planinu významný šlechtický rod.omník rodu Coburgovců

Pomník rodu Coburgovců - Muránská planina

Obr. 1. Pomník rodu Coburgovců – Muránská planina

Muránský hrad je již malý kousek, schováme si zde do lesa batohy, ať je nemusíme tahat nahoru na hrad, u Chaty pod Muránským hradom se zdržíme asi 10 minut a vyrážíme na Muránský hrad.

Muránský hrad (935 m. n. m.)

Po deseti minutách stoupání procházíme vstupní bránou Muránského hradu.

Muránský hrad - vstupní brána

Obr. 2. Muránský hrad – vstupní brána

Muránský hrad je zřícenina a vstupní brána je asi nejlépe zachovaná stavba Muránského hradu. Jinak jsou dochovány jen hradby a zbytky budov. Hned u vstupní brány je cedule stručně informující o historii hradu. Muránský hrad vznikl ve 13. století po Tatarském vpádu, první písemná zmínka je z roku 1271, roku 1702 vyhořel a už nebyl opraven.

Na nádvoří je několik dalších informačních cedulí a z hradeb jsou pěkné výhledy na okolí. Strávíme na hradu asi hodinu, fotíme se, fotíme i okolí a čteme naučné cedule. Muránský hrad zabírá dost velkou rozlohu.

Pro mě dost nepříjemná věc je, že mi na Muránské hradě došly baterky do foťáku, proto dokud nedojdeme do civilizace, bude fotit jen Jarda.

Já (Radim Dostál), Muránský hrad, výhled

Obr. 3. Já (Radim Dostál), Muránský hrad, výhled

Po asi pěti minutách sestupu z Muránského hradu přicházíme k pomníku a k Chatě pod Muránským hradom. Podle turistického průvodce má být v okolí chaty pramen vody, vydáme se ho hledat, nemáme už totiž zásoby vody. Nejprve najdeme batohy a poté hledáme pramen.

Chata pod Muránským Hradom (843 m. n. m.)

Scházíme pod chatu, kde je rozcestí jménem Chata pod Muránským hradom. Muránská hrad je od nás 15 minut chůze po červené turistické značce. Kdybychom pokračovali v původním směru, v jakém jsme šli z Veľké lúky, Piesky, pokračovali by jsme do obce Muráň, která je podle rozcestníku hodinu chůze. Dvě minuty ve směru na Muráň je pramen s pitnou vodou.

Pramínek vody z pramene pod Muránským hradem teče dost pomalu. Každý nabíráme několik litrů vody, proto se zde zdržíme asi na půl hodiny se vším všudy. Kolem jedné hodiny odpoledne vycházíme zpět na Veľkú lúku, Piesky.

článek je součástí seriálu: Muránská planina 2009

Popis šesti-denního výletu do národního parku Muránská planina na Slovensku. Já, Jarda a Lenka jsme navštívili také Stolicu (ve Stolických vrších) a Fabovu hoľu ve Veporksých vrších.