Z Nižné Kľakové do Muráně

Pěkne jsme se vyspali na Nižné Kľakové a vyrážíme do obce Muráň. Samozřejmě, že zabloudíme.

Ráno se probouzíme ve srubu na louce Nižná Kľaková do jasného a pěkného rána. Je asi sedm hodin ráno.

Nižná Kľaková (1200 m. n. m.)

Po snídani se začneme balit. Ještě v průběhu snídaně nás překvapí jedna dost nepochopitelná věc. Po Nižné Kľakové se začne prohánět Škoda 100, která přijela patrně z Muráně. Vyjela totiž na louku z lesní cesty, kde je žlutá turistická značka a teď jede asi doprostřed louky, kde zahne doprava a míří od nás na druhý konec Nižné Kľakové, po červené turistické značce směrem na sedlo Burda. Nezaskočil mě ani tak fakt, že někdo jede autem uprostřed národního parku lesem a pak na louce, spíše bylo překvapující sebevědomí řidiče, který si na takovém terénu troufl v poměrně dost starém autě přece jen do kopce. Skončilo to tak, jak to skončit muselo. V polovině cesty, asi 200 metrů od lesa, někde na úrovni začátku ohrady pravděpodobně pro koně se auto zastavilo a ne a ne jet dále. Chvíli ani auto netočilo koly, chvíli jen „hrabalo“. Po dalších asi 10 minutách trápení motoru řidič zastavil, z auta vystoupila skupinka 4 lidí a šli dále jako by nic po červené turistické značce pryč z Nižné Kľakové směrem na Burdu.

Nižná Kľaková - Muránská planina

Obr. 1. Nižná Kľaková – Muránská planina

Pro nás z toho vyplývalo, že mezi Murání a Nižnou Kľakovou asi není prudké stoupání (pro nás klesání). Jinak by sem to auto (Škoda 100) asi těžko vyjelo. Také je jasné, že po lesní cestě se dá dostat až do Muráně, protože touto cestou auto přijelo. Je ale možné, že turistická trasa nepovede jen po této cestě, ale odbočí na lesní pěšinu (což se také stane).

Sbalíme se a vyrazíme po žluté turistické značce, která vstupuje lesní cestou do lesa kousek od srubu. Je asi čtvrt na devět ráno. Po žluté turistické značce by jsme měli dojít na Hrdzavá dolina, robotnická ubytovňa, která by měla být hodinu a čtvrt chůze a dále pak obec Muráň, která by měla být 2 hodiny 30 minut.

Asi po dvaceti minutách klesání míjíme seník. U seníku doprava zahýbá červené běžecká trasa. My pokračujeme dále po lesní cestě po žluté turistické značce. Teda alespoň si to myslíme, za chvíli se totiž ztratíme. Pravděpodobně v tomto okamžiku ještě jsme na žluté turistické značce.

Asi po dvaceti minutách chůze, stále jdeme po velké lesní cestě, si uvědomujeme, že jsme nějak dlouho neviděli žlutou turistickou značku. Zkoušíme se různě vracet, jít dále, chodit lesem ale nemůžeme najít místo, kde jsme turistickou značku ztratili. Patrně jsme měli někde sejít z oné lesní cesty, nebo možní jsme měli po ní pokračovat, třeba zrovna stromy s turistickými značkami byly pokáceny. Pokácených stromů je tady dost. V lese se těží dřevo. Nakonec podle mapy a GPS odhadujeme kde asi jsme a jdeme nejkratší cestou, lesem k místu, kde má vést žlutá turistická značka. Tu nacházíme asi tři čtvrtě hodiny poté, co jsme minuli seník. Přicházíme opět na velkou cestu a teče zde potok. Když přicházíme k cestě s turistickou značkou, právě lesníci naložili nákladní auto plné dřeva a odjíždějí.

Hrdzavá dolina, robotnická ubytovňa

Po deseti minutách chůze po žluté turistické značce přicházíme k rozcestí Hrdzavá dolina, robotnická ubytovňa, kde je pramen pitné vody, malý zděný domek patrně sloužící lesním dělníkům jako ubytovna a také dřevěný srub. Obec Muráň má být podle rozcestí od nás hodinu a čtvrt.

Po dvaceti minutách pohodové chůze po asfaltové cestě jdeme po žluté turistické značce a míjíme informační ceduli, která nás informuje o začátku národní přírodní rezervace Hrdzavá dolina. Hrdzavá dolina je krasová dolina s výskytem různých vzácných rostlin i živočichů.

Muráň

Po další hodině chůze se k nám zleva připojuje asfaltová cesta a informační cedule nás informuje, že opouštíme národní přírodní rezervaci Hrdzavá dolina. Asi dvě stě metrů od nás jdou vidět první domy obce Muráň a také tady pobíhají různé děti jezdící na různých trojkolkách. Je vidět, že po několika dnech jsme opět zavítali do civilizace. Žlutá turistická značka nás vede na náměstí, kde mají zastávku autobusy. Ještě před tím nás vede kolem obchodu s potravinami, kde Lenka s Jardou nakupují.

Je kolem půl jedenácté a za necelou hodinu jede Lence autobus, Lenka dnes odjíždí, my s Jardou zůstáváme. Na autobus čekáme v restauraci přímo na náměstí. Až se rozloučíme s Lenkou, jdeme s Jardou shánět ubytování. Máme v plánu být v Muráni dvě noci. Zkoušíme jeden penzión, kde nikdo není a nakonec se ubytujeme na náměstí v restauraci.

Zbytek dne po obědě se projdeme po Muráni, nakoupíme věci v obchodech a vysedáváme v restauraci u piva. Dnešní den je odpočinkový, nikam už nepůjdeme.

článek je součástí seriálu: Muránská planina 2009

Popis šesti-denního výletu do národního parku Muránská planina na Slovensku. Já, Jarda a Lenka jsme navštívili také Stolicu (ve Stolických vrších) a Fabovu hoľu ve Veporksých vrších.