Metrem na Dubai Marina

Další den otestujeme dubajské metro. Koupí se celodenní lístek a vyrazíme nejprve do čtvrti Dubai Marina.

Hodnotili 3 lidé

Třetí den ráno se opět vydáme na snídani, nejprve zkušeně na recepci pro kupóny a pak teprve do hotelové restaurace. Snídaně se účastní tradiční sestava hostů. Po snídani jedeme na chvíli na pokoj a vyrážíme do terénu. Dnes zkusíme metro. Je to už náš druhý pokus o použití metra k přepravě. Včerejší byl neúspěšný, protože zrovna probíhala rekonstrukce metra. Stanice metra je pár minut chůze od našeho hotelu. I když je asi deset hodin dopoledne, slunce nám již dává znát, že se blíží klasický dubajský den.

Metro v Dubaji

Metru v Dubaji by se možná ani nemělo říkat metro. Pod pojmem metro si každý představí podzemní dráhu. Podstatná část metra v emirátu Dubaj vede na povrchu. Jedná se tedy spíše o něco, čemu se říká „nadzemka“, tedy nadzemní dráha. V podzemí vede metro snad jen historickou částí Dubaje, aby nadzemní dráha nehyzdila architekturu a pak ještě možná na některých dalších místech.

Na Dubajském metru je zajímavých několik věci.

1. Metro je plně automatizované, nemá řidiče, vše řídí automaty.
  2. V každé vlakové soupravě je vagón určený jen pro ženy a malé děti. Takový vagón je na dveřích označen výstižným symbolem. Do tohoto vagónu nesmí muži. Do ostatních vagónů mohou všichni (muži, ženy i děti). Takový vagón je útočiště pro místní zahalené ženy, které nesmějí s cizími muži ani mluvit.
  3. Metro je dost důmyslným způsobem klimatizované. Klimatizace je nejen ve vagónech, ale i na nástupištích, ať už jsou v podzemí nebo nad zemí. Samozřejmě problém klimatizace je, že klimatizovaný prostor musí být uzavřený. A to by se v metru, kde je velký tunel, kterým projíždí vlak, dělalo dost špatně. Uzavřený prostor je celá hala stanice metra a kolejiště je od nástupiště odděleno sklem s dveřmi. Když přijede vlak, otevřou se nejprve prosklené dveře na nástupišti a poté dveře vlakové soupravy. Vlak zastaví vždy tak, aby dveře byli naproti sobě. Vše vychází, vše je dokonale spočtené.
  4. Metro ještě není plně dostavěné. V provozu ještě nejsou úplně všechny trasy. Ve finále, až bude výstavba metra hotová, bude se jednat o největší plně automatizovaný přepravní systém na světě. Což by nemělo nikoho překvapit, jsme přece v Dubaji, tady je vše největší na světě.
  5. Metro je prvním metrem na Arabském poloostrově.

Nacházíme se v části Dubaje, kde metro jezdí v podzemí. Takže po vstupu do haly a zakoupení celodenního lístku klesáme na jezdících schodech do podzemí. Vlaky jezdí dost často, nemusíme nijak dlouho čekat na příjezd soupravy.

Při nástupu do vagónu cestující prochází dveřmi nástupiště (klimatizováno) a poté dveřmi vagónu (klimatizován). Mezi nimi je asi 10 centimetrů mezera. I tento malý kousek stačí na „teplotní facku“, která mu připomene, jak je venku. V klimatizované prostoru se teplota drží na příjemných hodnotách pod třicet stupňů a venku teplota přesahuje 45 stupňů.

Dubai Marina (Dubaj Marina)

Mrakodrapy v Dubaj Marina

Obr. 1. Mrakodrapy v Dubaj Marina

Vystupujeme na zastávce jménem „Dubai Marina“, tato zastávka je již nad zemí, tak jako podstatná část cesty.

Dubaj Marina je poměrně nová čtvrť v Dubaji. Jedná se o moderní čtvrť plnou mrakodrapů nacházející se u Perského zálivu, podstatnou část čtvrti Dubaj Marina tedy tvoří přístav. Dubaj Marina v ničem nepřipomíná klasické arabské město a je také nazývána jako Nová Dubaj (New Dubai). Mrakodrapy zde rostou jako houby po dešti a kontrast oproti Staré Dubaji je opravdu velký. Chvílemi mám pocit, jako by jsme z ničeho nic skočili strojem času o několik staletí vpřed. Dubaj je město mnoha tváří. Dubaj Marina stále není dostavěná a místy je možné vidět jeřáby. Za zmínku určitě stojí, že polovina všech jeřábů světa je právě v Dubaji. Jsme v emirátu Dubaj, takže nikoho nepřekvapí, že cílem všeho je vybudovat něco, co bude největší na světě. Dubaj Marina má být oblast nejhustěji zastavěná mrakodrapy a v mrakodrapech má bydlet 1200000 lidí.

Mrakodrapy v Dubaj Marina

Obr. 2. Mrakodrapy v Dubaj Marina

Chvíli se procházíme podél moře a prohlížíme si mrakodrapy kolem nás a samozřejmě také fotíme. Dubaj Marina by byla určitě zajímavější v noci při nočním osvětlení.

Dubaj Marina

Obr. 3. Dubaj Marina

Pěšky se vydáváme k vlakovému nádraží Gateway Statiton, odkud se vydáme na Palmové ostrovy. O tom ale až příště.

Fotogalerie Dubaj 2011

Více fotografií můžete vidět ve fotogalerii Dubaj 2011. Nebo můžete rovnou navštívit fotogalerii Dubaj Marina.

článek je součástí seriálu: Pohádky tisíce a jedné noci 2011

V srpnu roku 2011 jsem společně s Milanem, Stáňnou a Michaelou navštívil emirát Dubaj ve Spojených Arabských Emirátech.