Palmové ostrovy

Z nádraží Gateway Statiton se plně automatizovaným vlakem (bez řidiče) vydáme na jeden z Palmových ostrovů, na ostrov Palm Jumeirah.

Hodnotil 1 člověk

Ze čtvrti Dubaj Marina jsme došli pěšky k nedaleké stanici Gateway Station.

Gateway Statiton

Na samotný ostrov nás zaveze vlak Palm Jumeirah monorail. Jedná se trasu „nadzemky“, která má celkem 4 zastávky. První stanice, která se nachází ještě na přírodní pevnině se jmenuje Gateway Statiton. Koupíme si zde jízdenky na konečnou na druhé straně ostrova Palm Jumeirah. Palm Jumeirah monorail na rozdíl od metra jede pouze nad zemí a jede po zvláštní, špatně popsatelné koleji. Vagóny jsou oproti metru hodně odlišné. Palm Jumeirah monorail nemá stejně jako metro řidiče, vše je plně automatizováno. Tak jako všude v emirátu Dubaj, ani ve vagónech Palm Jumeirah monorail nechybí klimatizace.

Cestou na ostrov Palm Jumeirah - Dubaj

Obr. 1. Cestou na ostrov Palm Jumeirah – Dubaj

Cesta trvá asi čtvrt hodinu a postupně míjíme stanice Trump Tower Station, Palm Mall Station a přijíždíme na konečnou Atlantis Aquaventure Station. Po cestě sledujeme domy na umělém ostrově podél trasy vlaku. Jsou zde jednak malé, maximálně dvou patrové vily, tak i, alespoň ze začátku cesty poblíž Gateway Statiton, vysoké mnoha patrové domy. Mnohé jsou ještě neobydlené, ale cílem je umělý ostrov Palm Jumeirah zalidnit, jako by se jednalo o normální přírodní ostrov. Snaha stavebních firem je vytvořit na umělém ostrově Palm Jumeirah luxusní čtvrť pro „lepší společnost“. Například jedna z vil, které jsou na ostrově patří fotbalistovi Beckhamovi.

Atlantis Aquaventure Station

Po asi čtvrt hodině sledování a fotografování umělého ostrova Palm Jumeirah přes okna vlaku přijíždíme na konečnou stanici Atlantis Aquaventure Station. Ještě před příjezdem na konečnou můžeme na levé straně vidět velký hotel Atlantis. Po příjezdu do stanice vidíme po pravé straně vodní park Atlantis Aquaventure patřící k hotelu Atlantis, podle kterého je vlaková stanice pojmenovaná.

Hotel Atlantis na Palmovém ostrově Palm Jumeirah - Dubaj

Obr. 2. Hotel Atlantis na Palmovém ostrově Palm Jumeirah – Dubaj

Po vystoupení z vlaku a opuštění budovy nádraží si uvědomujeme, že zde vlastně nic zajímavého není. Tedy krom faktu, že se nacházíme na uměle vytvořeném ostrově. Kousek od nádraží je již moře, ale není zde veřejná pláž. Ostatně ta není nikde na ostrově. Je zde však mnoho soukromých pláží. Do nedalekého aqua parku Atlantis Aquaventure nemáme v plánu jít. Uděláme si tedy pár fotek a přemýšlíme co dál.

Palm Jumeirah

Ostrov Palm Jumeirah, na kterém se nacházíme je jeden ze tří „palmových ostrovů“, uměle vytvořených ostrovů v Perském zálivu u pobřeží emirátu Dubaj. Ostrovy mají tvar palm. Trojce ostrovů nese názvy Palm Jumeirah, Palm Jebel Ali a Palm Deira. Pouze o prvním jmenovaném, ostrově Palm Jumeirah, na kterém se nacházíme můžeme říct, že je hotov. Dokončení dalších dvou ostrovů pozdržela ekonomická krize, ve které se zmítá celý svět již několik let. Ostrovy jsou postaveny z písku, který je těžen na mořském dně. Jsme v Dubaji, takže by nikoho nemělo překvapit, že umělé palmové ostrovy tvoří největší umělé souostroví na světě.

Ostrov Palm Jumeirah je obklopen 11 kilometrů dlouhým kruhem, který plní funkci vlnolamu a chrání další části ostrova, jednotlivé listy palmy, před vlnami. Na tomto vlnolamu je mimo jiné umístěn již zmiňovaný hotel Atlantis a vodní park Atlantis Aquaventure a právě se na něm nacházíme i my.

Cesta z Palmového ostrovu Palm Jumeirah

Obr. 3. Cesta z Palmového ostrovu Palm Jumeirah

Po chvilce rozhlížení se vracíme na vlak do stanice Atlantis Aquaventure Station a jedeme zpět na Gateway Statiton, kde konečně cítíme „pevnou půdu“ pod nohama.

Umělé ostrovy jsou jistě raritou, kterou stojí za to navštívit. Už jen pro ten pocit, že jsem byl na umělém ostrově. Faktem ale je, že na Palm Jumeirah v podstatě není co dělat, ani zde není co vidět. Alespoň ne v době, kdy jsme tam byli my. Lidé, kteří stojí za projektem umělých ostrovů mají samozřejmě velké vize, jak na umělých ostrovech vybují krom luxusních domů a bytů také obchodní centra. Pak možná bude pro někoho návštěva ostrova Palm Jumeirah zajímavá. V roce 2011 však na ostrově Palm Jumeirah obchodní centra nebyla a jediné, co zde stojí za zmínku, by možná byl aqua park Atlantis Aquaventure, do kterého jsme my nešli.

Fotogalerie Dubaj 2011

Více fotografií můžete vidět ve fotogalerii Dubaj 2011.

článek je součástí seriálu: Pohádky tisíce a jedné noci 2011

V srpnu roku 2011 jsem společně s Milanem, Stáňnou a Michaelou navštívil emirát Dubaj ve Spojených Arabských Emirátech.