Hrad Kyšperk

Z Letohradu po krátké přestávce pokračujeme ke zřícenině hradu Kyšperk. Zde jsme trochu zklamáni, protože po zřícenině zde už vlastěn nic nezbylo. Dále pak po červené turistické značce pokračujeme kolem kaple svatého Jana Nepomuckého až do Písečné.

Po obědě se z Václavského náměstí v Letohradu vydáváme po červené a modré turistické značce nejprve po ulici Komenského, poté zahneme doleva na ulici Svatojánskou a po ní začneme stoupat.

Asi po půl hodině chůze od náměstí procházíme kolem pramene vody, který „pramení“ z kamenné zítky. Kousek za pramenem se nachází budova s nápisem Vodovod města Kyšperka. Kousek za pramenem se nachází rozcestí Letohrad – odbočka k hradu.

Pramen u Letohradu

Obr. 1. Pramen u Letohradu

Letohrad – odbočka k hradu (413 m. n. m.)

Podle rozcestníku jsme z náměstí ušli 600 metrů. Dále budeme pokračovat po červené a modré turistické značce směrem k rozcestí Pustiny, nejprve se ale někteří z nás, ti kteří nejdou s kočárkem, půjdou podívat na hrad, k němuž je zde odbočka.

Letohrad

Obr. 2. Letohrad

Odbočka na hrad je značená jako odbočka z červené turistické značky na významné místo, vede přes pole, má asi 300 metrů a trvá necelých deset minut chůze.

Zřícenina hradu Kyšperk (420 m. n. m.)

Na místě zříceniny hradu jsem trochu zklamaný. V podstatě zde nic není. Není ani co vyfotit. Po hradu nic nezbylo. Je zde cedule turistického rozcestí, kde je mimo jiné napsáno, že dnes se toto návrší jmenuje Hradisko a že hrad zanikl výstavbou místního zámku. Rovněž je zde informační cedule. Mimochodem Kyšperk je dřívější název města Letohrad. Ostatně slovo Kyšperk bylo napsáno i na starší budově u pramene vody, kterou jsme míjeli.

První písemná zmínka o hradu Kyšperk je z roku 1308 a hrad poté velice rychle zpustl. Jeho zbytky byly později použity jako stavební materiál pro nedalekou kapli svatého Jana Nepomuckého.

Z Hradiska se vrátíme zpět na rozcestí Letohrad – odbočka k hradu a pokračujeme po červené a modré turistické značce. Po pár minutách přicházíme ke kapli svatého Jana Nepomuckého.

Kaple svatého Jana Nepomuckého

Barokní kaple svatého Jana Nepomuckého je zajímavá pětiboká stavba, která byla byla vystavěná v letech 1734 až 36. Bohužel je právě zavřená, takže se nemůžeme podívat dovnitř. Červená s modrou turistickou značkou kapli obchází zprava a pokračuje dále v původním směru. Po asi 200 metrech se nachází altán Muchova vyhlídka.

Kaple svatého Jana Nepomuckého u města Letohrad

Obr. 3. Kaple svatého Jana Nepomuckého u města Letohrad

Muchova vyhlídka

Jedná se o dřevěný, zastřešený altán, ze kterého jsou pěkné výhledy do okolí. Z informační cedule se dovídáme, že světově známý malíř Alfons Mucha působil v 30. letech 20, století v budově Masarykovy školy práce v nedalekém Letohradu. Dnes se škola nazývá Průmyslová střední škola Letohrad. Zhruba v místech altánu byla v té době jen obyčejná lavička, kde mistr Mucha chodíval z nedalekého Letohradu na procházky a kochal se zde pohledy na krajinu.

Na památku působení malíře, který je zároveň čestným občanem Letohradu, byl tento altán vybudovaný v roce 2016 pojmenován Muchova vyhlídka.

Na chvíli se rozhlížíme a pokračujeme dále po červené a modré turistické značce.

Pustiny (445 m. n. m.)

Po asi patnácti minutách chůze dojdeme k rozcestníku Pustiny. Na rozcestí se od nás doprava odpojuje modrá turistická značka vedoucí do obce Červená, kde jsem dnes již byli. My budeme pokračovat dále do Písečné po červené turistické značce. Podle ukazatele je rozcestí v dolním konci vzdáleno jeden a půl kilometru.

Písečná – U rybníčka

Po dvaceti minutách přicházíme k rozcestí Písečná – U rybníčka, které je chybně označeno jako Písečná – dolní konec. Jsme zpět v Písečné, čímž se kruh uzavřel. Dnešní výlet končí a další den končí i náš pobyt v Písečné.

článek je součástí seriálu: Velikonoce v Písečné 2018

Tři rodiny s dětmi a několik jednotlivců se rozhodlo strávit prodloužený víkend o Velikonocích roku 2018 v podhůří Orlických hor. O tom, co vše tam viděli a zažili je právě tento seriál.