Horní Roháčské pleso

Od Roháčského vodopádu stoupáme Spálenou (Zelenou) dolinou k Hornímu Roháčskému plesu. Stoupání není žádná sranda, ale dnes nás čeká ještě náročnější.

Roháčský vodopád (1340 m. n. m.)

Od odbočky z turistické značky k Roháčskému vodopádu pokračujeme po modré a žluté turistické značce. Celkem i prudce stoupáme lesem.

Rázcestie Pod Predným zeleným (1473 m. n. m.)

Asi po dvaceti minutách vycházíme z lesa a přicházíme k rozcestí Pod Predným zeleným. Samotné rozcestí se nachází na malé ploše bez stromů a jsou zde pěkné výhledy. Patrně dnes poprvé zde uvidíme Ostrý Roháč, pokud tedy správně umíme číst z mapy. Existuje totiž i malá šance, že je to vrchol Plačivé.

U turistického rozcestníku je také dřevěný stůl s lávkami, na které na chvíli usedáme. Hlavně se mažeme krémem na opalování. Vyšli jsme z lesa a uvědomili si, že slunce na modré obloze bez mráčků pěkně „peče“. Do lesa se už nevrátíme, stromy se za chvíli zmenší na úroveň kleče.

Výhled z Rázcestie Pod Pred zeleným, Roháče

Obr. 1. Výhled z Rázcestie Pod Pred zeleným, Roháče

Na rozcestí se od sebe odděluje modrá a žlutá turistická značka. Žlutá zahýbá doprava na Rázcestie Pod Hrubou kopou, což je dvacet minut chůze a dále na Baníkovské sedlo, což je 1 hodina a 50 minut. My ale budeme pokračovat po modré turistické značce na Roháčské plesa, což je podle rozcestníku jedna hodina chůze. Zpět na Adamculu by jsme dle rozcestníku šli půl hodiny.

Nepojmenované pleso kousek od rozcestí Pod Predným zeleným, Roháče

Obr. 2. Nepojmenované pleso kousek od rozcestí Pod Predným zeleným, Roháče

Po necelých dvaceti minutách odpočinku pokračujeme dále po modré turistické značce. Asi po dvou minutách chůze míjíme malé, v mapě neoznačené jezírko. Pohodová chůze po rovině se po chvíli změní ve stoupání a po čtvrt hodině přicházíme k rozcestí Rázcestie Pod Troma kopami.

Rázcestie Pod Troma kopami (1589 m. n. m.)

Zprava se k nám připojuje zelená turistická značka jdoucí z rozcestí Pod Hrubou kopou. Na rozcestí je také upozornění „Spálená dolina = Zelená dolina„. Patrně je v některých mapách dolina pojmenovaná Spálená, jinde Zelená.

Dále pokračujeme společně se zelenou a modrou turistickou značkou.

Roháčské plesá (1719 .m n. m.)

Po půl hodině dalšího stoupání přicházíme k prvnímu z Roháčských ples. Jeho označení je Horní Roháčské pleso, někdy také označováno jako Čtvrté Roháčské pleso. Plesa totiž nemají své pojmenování a tak se číslují. Číslují se ale od spodního, tedy aby jsme šli v pořadí číslovek Roháčských ples, museli by jsme jít v opačném směru. Roháčské plesá je název turistického rozcestníku u Horního Roháčského plesa.

Horné Roháčske pleso, Roháče

Obr. 3. Horné Roháčske pleso, Roháče

Horní Roháčské pleso (1719 m. n. m.)

Čtvrté (Horní) Roháčské pleso je první ze čtyř Roháčských ples, které navštívíme. Podle informační cedule, kterou si ale přečteme až mezi Třetím Roháčským plesem a Druhým Roháčským plesem, se dovídáme, že pleso je ze čtveřice nejen nejvýše položeným, ale také nejhlubším. Jeho hloubka je 8,2 metrů. Pleso nemá viditelný přítok ani odtok.

Horné Roháčske pleso, Roháče

Obr. 4. Horné Roháčske pleso, Roháče

U plesa na půl hodiny usedáme a svačíme.

článek je součástí seriálu: Roháče 2017

Za začátku září roku 2017 jsem s šesti kamarády navštívil Roháče. Počasí na túru bylo jen první den a to jsme vyšli na Ostrý Roháč. Ostatní dny jsme navštívili aquapark Oravice a také muzeum Oravské vesnice.