Horní Lipová

První den nás čeká výlet na vrchol Smrk a po cestě na něj navštívíme lesní bar. V prvním díle seriálu vycházíme z Horní Lipové.

Horní Lipová

V sobotu ráno vycházíme z penziónu, kde jsme ubytování, po asfaltové cestě k turistickým rozcestníkům v Horní Lipové. Máme v plánu udělat nenáročnou tůru z Horní Lipové přes vrchol Smrk do Ramzové a z Ramzové se vrátit zpět vlakem do Horní Lipové. Po asfaltové cestě procházíme obcí Horní Lipová. Po pár minutách chůze procházíme kolem pramene vody a pomníku.

Pramen císaře Josefa II

U pramene je pomník s bistou císaře Josefa II, německým nápisem (Kaiser Josef II) a datem 1.9.1779. Kousek vedle je cedule v češtině, která uvádí, že dne 1.9.1779 se z toho pramene napil císař Josef II. Nechybí zde ani hrnek sloužící lidem, kteří se chtějí napít. Podle mapy zde začíná naučná stezka Johanna Schrotha. Po naučné stezce však půjdeme jen chvíli.

Pramen císaře Josefa II, Horní Lipová - Jeseíky

Obr. 1. Pramen císaře Josefa II, Horní Lipová – Jeseíky

Pomník obětem válek

Po pár minutách chůze po asfaltové cestě přicházíme k pomníku obětem válek. U pomníku je informační cedule naučné stezky informující jednak o pomníku a také o historii Horní Lipové.

Dovídáme se zde, že pomník byl postaven v letech 1946 až 1947 a je věnován obětem obou světových válek zejména z řad železničářů.

Horní Lipová – historie

První zmínka o obci Horní Lipová je z roku 1689, tenkrát se však obec jmenovala Oberlindenwiesse a později byla přejmenována na Ober Lindenwiess. Obec vznikla pravděpodobně po třicetileté válce rozšířením nedaleké obce Dolní Lipová. Na informační cedule se dále píše kolik v obci v kterých letech žilo obyvatel, případně kolik zde bylo domů.

Pomník obětem válek, Horní Lipová - Jeseníky

Obr. 2. Pomník obětem válek, Horní Lipová – Jeseníky

V podstatě hned u pomníku je rozcestí lyžařských tras a pár desítek metrů je i turistické rozcestí Horní Lipová (bus).

Horní Lipová (bus)

Rozcestí se nachází na větším asfaltovém placu, kde je zároveň i autobusová zastávka. Kousek od zastávky je křižovatka asfaltových cest ve tvaru Y. Jako by jsme byli v centru Horní Lipové.

Podle informací na turistickém rozcestí jsme ušli od pramene císaře Josefa II půl kilometru. My se vydáme po zelené a modré turistické značce směrem na železniční stanici. Ještě před železniční stanici ale obě značky opustíme.

U autobusové zastávky je další informační cedule. Píše se na ní o Latzelově stezce krasem Rychlebských hor. Po této stezce my nepůjdeme, ale kdybychom šli, nejspíše by jsme se dověděli o těžbě vápence v okolí. Stezka je pojmenována po Antonu Cejtanovi Latzelovi, který byl významným průmyslníkem na Jesenicku a roku 1869 postavil ve Vápenné první kruhovou pec na pálení vápna ve Slezsku.

Na rozcestí jsme trochu zmateni, protože na rozcestníku není žádným směrem odkaz na vrchol Smrk, ani na lesní bar, který chceme po cestě navštívit. Do lesního baru totiž nevede turistická značka. Vydáváme se tedy po turistické značce směrem na železniční stanici. Jdeme stále po asfaltové cestě.

Asi po necelých deseti minutách míjíme dřevěnou ceduli označující, že zde mají parkovat hosté lesního baru. Pokračujeme dále, i když už ne po turistické značce. Orientujeme se podle mapy a také podle rozcestníků lyžarských značek, které k lesnímu baru vedou. Lesní bar by měl být od parkoviště jeden a půl kilometru.

článek je součástí seriálu: Horní Lipová 2013

Prodloužený víkend na podzim roku 2013 strávím s kamarády v Horní Lipové, kde nás čekají dvě nenáročné tůry po okolí.