Edinburgh

Po příjezdu do Edinburghu vrátíme v půjčovně auto a vydáme se na přibližně půl denní prohlídku města. Vydáme se od nádraží Edinburgh Waverley kolem pomníku spisovatele Sira Waltera Scotta do Starého Města k Edinburskému hradu.

Do města Edinbugh přijíždíme až kolem poledne. Uvázneme totiž v dopravní zácpě na dálnici a přijíždíme mnohem později, než jsme plánovali, dokonce i o 20 minut později, než byl termín vrácení auta. Měli jsme trochu obavy, jestli nebudeme muset něco doplácet, ale předání auta proběhlo hladce a bez potíží. Nějaký zaměstnanec autopůjčovny, patrně automechanik, zkontroloval, jestli auto není bourané a jestli je vše na první pohled v pořádku. Po chvilce je vše vyřízeno.

Edinburgh je sice už od roku 1437 hlavním městem Skotska, není ale největším městem Skotska, ani se svým necelým půl miliónem obyvatel nejlidnatějším městem Skotska.

Edinburgh Waverley

Garáže autopůjčovny se nacházejí poblíž vlakového nádraží Edinburgh Waverley, Projdeme nádražím a vyjdeme z podchodu na ulici Princes Street, která je nám již dobře známa. Zde jsme před týdnem vcházeli do podchodu a šli do autopůjčovny půjčit auto. Dnes z podchodu vyjedeme a na ulici Princes Street zahneme na nedalekou, nám již dobře známou, ulici South St Andreew Street  a dojdeme k autobusovému nádraží.

Edinburgh Bus Station

Chceme si zde uložit naše zavazadla do úschovy, aby jsme je nemuseli nosit stále sebou. Když zkoumáme odkládací skřínky, které jsou na nádraží pro úschovu zavazadel, osloví nás jeden člen ochranky a informuje nás, že kousek dále můžeme uschovat zavazadla levněji. Jdeme za ním a postupně nám dochází, že se nejedná o žádnou oficiální konkurenci úložných skříněk, ale že si tady zaměstnanci ostrahy rozjeli svůj vlastní byznys. Všemu přihlížejí další členové ochranky a navíc nám dotyčný říká, že večer až přijdeme, zde osobně nebude, ale tašky nám předá někdo jiný. Působí to zvláštně, ale nakonec proč ne. Tašky si označíme jménem a necháváme je v nějaké místnosti, patrně šatně.

Z nádraží se vydáme zpět k Edinburgh Waverley a od něj se po Princes Street vydáváme na prohlídku Edinburghu.

Scott Monument

Asi po dvou stech metrech procházíme kolem pomníku Sira Waltera Scotta, což je 61 metrů vysoká věž z roku 1844. Tato gotická stavba z viktoriánské doby je jedním ze symbolů města Edinburgh. Z průvodce se později dovídám, že památník Scott Monument je nejvyšším památníkem nějakého spisovatele na světě. Jak se později dovídám, nedaleké železniční nádraží Edinburgh Waverley je pojmenováno právě podle románu Wawerley Sira Waltera Scotta.

Scott Monument - Edinburgh

Obr. 1. Scott Monument – Edinburgh

Pomník v Edinburghu není náhodou. Sir Walter Scott v jednom ze starých domů Starého Města žil.

Za pomníkem pokračujeme chvíli po ulici Princes Street a na nejbližší křižovatce zahneme doleva na ulici The Mound. Míjíme přitom velké ruské kolo. Patrně jeho přítomnost nějak souvisí s festivalem, který se v Edinbughu právě koná. S festivalem patrně souvisí i neskutečné davy lidí, mezi kterými se prodíráme.

Edinburgh – Old Town

National Galleries of Scotland, napravo v pozadí Scott Monument - Edinburgh

Obr. 2. National Galleries of Scotland, napravo v pozadí Scott Monument – Edinburgh

Mezi budovami Royal Scottish Academy a National Galleries of Scotland (Národní galerie Skotska) je velký hlouček lidí a mezi nimi jsou pouliční umělci, kteří se patrně snaží, nebo budou snažit, předvádět nějaké vystoupení s otevřeným ohněm a hořícími loučemi. Nějak jim to ale nejde zapálit a tak pokračujeme dále. Někde zde začínají hranice čtvrti Old Town (Staré Město). Za Národní Skotskou galerií začneme mírně stoupat ulicí The Mond, což je stejnojmenný vrcholek, na který stoupá. Na křižovatce zahneme doprava na Mound Place, po které obcházíme budovu vysokoškolských kolejí.

The Royal Mile (Castlehill) - Edinburgh

Obr. 3. The Royal Mile (Castlehill) – Edinburgh

Po chvilce chůze přicházíme na ulici Castlehill, kde po zahnutí doprava hned spatříme hrad v Edinburghu. Ulice Castlehill je jedna z ulic tvořící tak zvanou Královskou míli (The Royal Mile). Přejdeme přes velké parkoviště Esplanade, které je součástí bulváru The Royal Mile a stojíme u hradní brány. O hradu si ale povíme až v příštím díle.

Edinburský hrad z parkoviště Esplanade

Obr. 4. Edinburský hrad z parkoviště Esplanade

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.