Cesta do Skotska

První den, přesněji tedy první noc, přistáváme v Londýně. Čeká nás pár hodin nouzového spánku v Londýně a pak cesta do hlavního města Skotska, do Edinburghu.

Hodnotil 1 člověk

Londýn

Přistáli jsme na letišti Gatwick kolem půl dvanácté místního času. Cesta do centra Londýna trvá autobusem kolem 2 hodin a nám měl jet autobus do Edinburghu v 8:30 z autobusového nádraží Victoria Coach Station. Na těch pár hodin jsme ubytování nijak neřešili. Po chvilce váhání jsme rozložili stan v malém parku asi 10 minut chůze od letiště, kde jsme asi na necelé 4 hodiny zdřímli. Po krátkém spánku balíme stan a vracíme se k letištní hale, odkud  nám jede autobus. Lístek na autobus máme objednaný, rezervovaný a zaplacený už přes Internet z ČR. U řidiče jej snad ani není možné koupit. Po asi dvou hodinách jízdy přijíždíme do centra Londýna ke stanici Victoria Coach Station. Letiště Getwick je jednak trochu na okraji Londýna a také hlavně cesta Londýnem přes nekonečné množství semaforů je zdlouhavá. Poprvé vidíme řízení nalevo. Ostatně jeden z nás jej okusí na vlastní kůži už za pár dní.

Victoria Coach Station

Nemáme příliš času, prohlídku Londýna máme v plánu až poslední den při návratu. Dnes jen zajdeme k parku u Buckinghamského paláce, kde si dáme něco k snídani. Poté se vrátíme k Victoria Coach Station a nasedáme na autobus do Edingurhu. Cesta do Edinburghu trvá i s přestávkami něco přes 8 hodin. Moderní a pohodlný autobus je vybaven mimo jiné WC. Jedna zastávka je na dálničním odpočívadle, kde je k dispozici kromě benzínové pumpy také třeba McDonald a další obchody. Druhá zastávka je na Anglicko-skotské hranici. Na samotné cestě není nic zajímavého. Za zmínku stojí snad jen fakt, že po dálnici jsme předjeli Rolls-Royce. Což se jen tak nevidí. Já osobně auto firmy Rolls-Royce viděl po 3. v životě a poprvé za běžného silničního provozu.

Čestná stráž u Buckinghamského paláce - Londýn

Obr. 1. Čestná stráž u Buckinghamského paláce – Londýn

Edinburgh

Do Edinburghu přijíždíme později odpoledne až večer. Ve městě právě probíhá nějaký hudební a asi i divadelní festival. Ulice jsou plné lidí. Nejsem si ale jistý, jestli je to dáno festivalem, nebo Edinburgh je narvaný k prasknutí i normálně. Po ulicích proudí davy lidí a hlavně v centru je doslova problém se hnout. Na prohlídku Edinburghu mám vyhrazen předposlední den našeho pobytu ve Velké Británii, který je zároveň posledním dnem našeho pobytu ve Skotsku. Proto si Edinburgh příliš neprohlížíme a hledáme místo pro přespání. Z autobusové stanice, která se jmenuje, jak jinak, Edinburgh Bus Station, vycházíme jedním jejím východem přímo na ulici North St. Andrew Street, která prochází kousek od  náměstí St. Andrew Square.

Obr. 2. Edinburgh

St. Andrew Square

Na náměstí St. Andrew Square probíhá nějaká akce již zmiňovaného festivalu. Jsou zde nějaké stánky, pódium a plno lidí. Takových míst je ale v celém Edinburghu plno, festival neprobíhá jen na St. Andrew Square. Na ulici poblíž St. Andrew Square nám nějací lidé nabízejí reklamní prospekty na divadelní představení.

Příliš se nezdržujeme a pokračujeme dále. Náměstí dělí ulici po které pokračujeme na severní a jižní, dále tedy pokračujeme již po South St. Andrew Sreet až dorazíme na rušnou křižovatku s Princes Street. Přecházíme přes cestu a zahýbáme doleva. Poprvé mezi domy spatříme Arthur’s Seat (Arturovo sedlo), výrazný kopec, nacházející se v parku Holyrood (Holyrood Park), který je nejvyšším vrcholem Edinbughu. Někde v jeho okolí chceme přespat.

Edinburgh Waverley

Po pár metrem vcházíme do podchodu vedoucího na vlakové nádraží jménem Edinburgh Waverley. V podzemním areálu nádraží se nachází kancelář půjčovny aut. Samozřejmě auto máme rezervované až od zítřejšího rána, proto se jen ujišťujeme, že zde kancelář opravdu je. Celé vlakové nádraží se nachází v podzemí a součástí nádražního areálu je spousta různě velkých obchůdků. Možná by se i dalo říct, že je zde malé obchodní centrum.

Hrad v Edinburghu

Obr. 3. Hrad v Edinburghu

Kancelář autopůjčovny bez problémů nacházíme, chvíli se procházíme podzemím, prohlížíme si, co vše je na nádraží. Poté vycházíme ven z Edinburgh Waverley railway station, tedy na povrch a dostáváme se na ulici Calton Road a pokračujeme směrem k Holyrood park.

Kde přespat „nadivoko“ v Edinburghu

Bočními uličkami se dostaneme na Queen’s drive, po které pokračujeme severovýchodně, mineme parkoviště a po pár stovkách metrů v malém lesíku nacházíme místo pro stan. Kousek do nás přes ulici je zřícenina St. Anthony’s Chapel, což je v podstatě jen torzo jedné zdi a trochu jiným směrem přes ulici je malé jezero St. Margaret’s Loch.

Jezero St. Margaret's Loch, v pozadí zřícenina St. Anthony's Chapel.

Obr. 4. Jezero St. Margaret’s Loch, v pozadí zřícenina St. Anthony’s Chapel.

Míst, kde lze rozložit v Edinburghu stan je jistě více, tohle je místo, které jsme našli my a je, dle mého názoru,  v podstatě ideální. Nachází se na okraji rozlehlého parku Holyrood.

Městu Edinburgh věnuji samostatný článek v seriálu o našem putování Skotskem, až bude na řadě prohlídka Edinburghu, což bude předposlední den našeho pobytu ve Velké Británii.

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.