Arbroath

Další noc přespíme romanticky na útesech poblíž města Arbroath a další den si městečko Arbroath prohlédneme.

Seaton clifs

K městu Arbroath přijíždíme až k večeru. Nejedeme do města, ale zajedeme pár kilometrů severovýchodně od města, poblíž jahodové „plantáže“, kde mí dva spolucestující zavzpomínají na studentská léta. Právě zde jezdili na brigádu trhat jahody. Už se skoro stmívá a tak zamíříme k útesům na pobřeží a rozložíme stan. Právě zde vznikla jedna z fotografií z prvního dílu seriálu Roadtrip Skotskou vysočinou 2016. Útesy mají i svůj název, jmenují se Seaton clifs.

Ráno po snídani sbalíme stan a vydáme se k autu. Nejedeme však nejkratší cestou do Arbroath. Stavíme se ještě za jistým člověkem jménem Frank, který zde v dobách, kdy zde mí dva spolucestující trhali jahody, poskytoval brigádníkům ubytování ve svém kempu. Měli jsme štěstí, Frank byl doma, pamatoval si na ně a dokonce, i když se jednalo o rodilého Skota, já jsem mu i přes skotský slang celkem rozuměl. Po krátkém povídání si, jak se daří, kdo jak žije a co je nového, se rozloučíme a míříme do Arbroath.

Arbroath

Do nedalekého Arbroath přijíždíme dopoledne. Zaparkujeme auto a vydáme se na procházku městem. Dalo by se říct v centru města, na pěší zóně, se zastavujeme a vcházíme do jisté sázkové kanceláře, kde je možné sázet na dostihy chrtů. Chrtí závod se běží každých pár minut a je přenášen na velkou obrazovku, kde jej několik fanoušků sleduje. Na jiných menších monitorech se zobrazují startovní listiny dalších závodů včetně času, kdy bude závod odstartován. Společně se seznamem chrtů je k dispozici kurz na jednotlivé psy a také pořadí závodníků seřazené podle množství již uzavřených sázek v daném závodě. Samozřejmě oba údaje se mění každým okamžikem.

Abroath

Obr. 1. Abroath

Rozhodneme si také vsadit. Dokonce si vsázím i já a to jsem známý tím, že hazardní hry nehraji. Já dokonce u nás nesázím ani sportku. Pod vlivem špatného prostředí se však rozhodnu vsadit 30 pencí na podle jména sympatického chrta a ona ta psí herka, doběhne suverénně poslední.

Vydáváme se dál ulicemi města Arbroath a narazíme na několik informačních cedulí. Dovídáme se z nich zajímavosti o Arbroath. Mnoho rybářských rodin z Arbroath ve skutečnosti pochází z nedaleké malé vesnice Auchmithie nacházející se na útesech asi 3 míle severně od Arbroath. V Arbroath se kdysi žilo špatně a navíc tam nebyl přístav. Až roku 1799 nabídla městská rada rybářům možnost přesunout své lodě do nového přístavu v Arbroath. Několik z nich tuto nabídku přijalo. A když navíc jako motivaci rada přidala parcely, kde si rybáři mohli postavit své nové domy, řada z nich se definitivně rozhodla vzdálit se od pobřeží a přestěhovat se. Základní jednopokojové chaty sloužili nejen k ubytování rybářů a jejich rodin, ale také jako skladiště rybářské výstroje. Mnoho rybářských domků mělo dvorek, kde děti denně sbírali mlže a na kterých je potom ženy páčili z jejich škeblí a používaly jako návnadu pro rybolov. Dvorek také sloužil pro úpravu ryb, které rybáři nalovili. Mimo jiné zde docházelo k jejich uzení.

Uzené ryby Smokies

Způsob uzení ryb přinesli do Arbroath v polovině 19. století nově příchozí z Auchmithie. Tradiční způsob uzení je používán dodnes. Čerstvě chycená treska se naloží do soli, čímž získá konzervační účinky. Poté se udí v „udícím barelu“, což je jáma vykopaná v zemi.

Jeden z mnoha obchodů se smokie v Arbroath

Obr. 2. Jeden z mnoha obchodů se smokie v Arbroath

Z jiné informační cedule se později dovídáme, že Arbroath Smokie získala roku 2004 status regionálního výrobku a název Arbroath Smokie může mít uzená treska jen pokud je vyrobená v okolí maximálně 8 kilometrů od Arbroath.

The Victoria Park

Z informační cedule se rovněž dovídáme o Viktoria parku, který se nachází za tradičními rybářskými domky a který byl otevřen roku 1897 na oslavu diamantového výročí královny Viktorie. Parkem se později projdeme, v parku Viktoria totiž začíná cesta vedoucí přes pískovcové útesy u města Arbroath, což je místo, které určitě stojí za návštěvu.

Arbroath z parku The Victoria Park

Obr. 3. Arbroath z parku The Victoria Park

Newgate House

Na informační ceduli se rovněž píše o starobylé budově Newgate house nacházející se na ulici West Newgate. Impozantní budova postavená začátek 16. století rodinou Carneguie. Newgate house byl postaven z kamení opatství v Arbroath.  Rodina Carenguie kdysi postavila budovu na okraji města uprostřed svých pozemků, které ale postupně prodávala. Budova pak byla ještě v 18. století modernizovaná.

K Newgate house se nepodíváme.

Molo v Arbroath

Obr. 4. Molo v Arbroath

článek je součástí seriálu: Road trip Skotskou vysočinou 2016

Začátkem srpna roku 2016 jsme já, Milan a Honza vyrazili na Skotskou vysočinu, kterou jsme celou projeli půjčeným autem.