Volně přístupná jeskyně Kostelík a vývěr Křtinského potoka

Kostelík je další z volně dostupných jeskyní v Křtinském údolí a také je to další z cílů našeho výletu Křtinským údolím. Kromě jeskyně Kostelík se podíváme také na nedaleký vývěr Křtinského potoka u Otevřené skály, který vyvěrá z dosud neprozkoumaného podzemí po neuvěřitelných čtrnácti dnech podzemního toku.

Býčí skála

Od jeskyně Býčí skála pokračujeme po modré turistické značce lesem a po necelých deseti minutách chůze přicházíme k dnes již druhé volně přístupné jeskyni. Jeskyně se jmenuje Kostelík, stejně jako turistické rozcestí u vchodu jeskyně.

Kostelík (335 m. n. m.)

Na rozcestí je napsáno, že Kostelík je bývalá průtoková jeskyně Křtinského potoka vyvěrajícího dnes níže v údolí. Z rozcestníku se rovněž dovídáme, že jsme od Býčí skály ušli půl kilometru a celkově dnes z Adamova 5,5 kilometrů. Opačným směrem je to 3 kilometry do Hrabůvky, tak daleko my ale nedojdeme. Jinak se k nám na rozcestí nepřipojuje žádná další značka a tedy není k dispozici jiný směr, než dopředu, nebo se vrátit.

Vchod do volně přístupné jeskyně Kostelík, Křtinské údolí - Moravský kras

Obr. 1. Vchod do volně přístupné jeskyně Kostelík, Křtinské údolí – Moravský kras

Jeskyně kostelík je menší než nedaleká volně přístupná jeskyně Jáchymka. Je to vlastně jen takový průchod skalou, čehož využívá turistická značka, která jeskyní prochází. Chodby v jeskyni jsou až 8 metrů vysoké a v horní části jeskyně se nachází skalní okno, kterým se do jeskyně dostává denní světlo. Díky toho je možné jeskyni projít bez baterky. Vysoké prostory v kombinaci s denním světlem ze skalního okna působí dojmem, že se nacházíme v kostele. Odtud také vznikl název jeskyně. V jeskyni jsou štěrbiny, do kterých není radno zkoušet lézt.

Volně přístupná jeskyně Kostelík, Křtinské údolí - Moravský kras

Obr. 2. Volně přístupná jeskyně Kostelík, Křtinské údolí – Moravský kras

Zdržíme se asi 5 minut, vyfotíme pár zajímavých záběrů a pokračujeme dále. Na rozdíl od předchozích jeskyní, které jsme dnes navštívili, u jeskyně Kostelík není žádná informační cedule.

Volně přístupná jeskyně Kostelík z venku, Křtinské údolí - Moravský kras

Obr. 3. Volně přístupná jeskyně Kostelík z venku, Křtinské údolí – Moravský kras

Od jeskyně Kostelík pokračujeme dále asi půl kilometru až dojdeme k asfaltové cestě. Modrá turistická značka pokračuje dále do Hrabůvky. My turistickou značku opouštíme a vracíme se po asfaltové cestě směrem k Býčí skále.

Vývěr Křtinského potoka a Otevřená skála

Asi po třech minutách chůze po asfaltové cestě procházíme kolem vývěru Křtinského potoka. Skála, ze které vyvěrá má pojmenování Otevřená skála.Vývěr se nachází pár metrů od (z našeho pohledu) levé strany silnice na malém svahu pod silnicí. Křtinský potok se propadá kousek od obce Křtiny poblíž jeskyně Výpustek. Vzdálenost mezi propadáním a vývěrem je vzdušnou čarou necelé tři kilometry. Voda zde však teče ještě neprobádaným podzemím neuvěřitelných 14 dnů. Kdo ví, jak velkou cestu musí v podzemním systému jeskyní urazit. V tomhle směru je Moravský kras stále neprobádán a skrývá ještě mnoho tajemství. Podobná měření, hlavně zjišťování, jak dlouho voda v podzemí protéká se měří pomocí nějaké ekologicky neškodné barvy, kterou se voda zabarví při propadání. Pak už se jen čeká, za jak dlouho se barva objeví ve vývěru.

Vývěr křtinského potoka, Křtinské údolí - Moravský kras

Obr. 4. Vývěr křtinského potoka, Křtinské údolí – Moravský kras

Od vývěru Křtinského potoka pokračujeme dále po asfaltové cestě až přijdeme k odbočce doleva na lesní cestu, po které vede žlutá turistická značka od Býčí skály. Matně si pamatujeme z rozcestníku u Býčí skály, že rozcestí Na Újezdě je od Býčí skály vzdáleno dva kilometry. Vvydáváme se směrem k rozcestí Na Újezdě. O tom ale až v příštím díle.

článek je součástí seriálu: Moravský kras 2016

Na jaře roku 2016 jsme se vydali na prodloužený víkend do Moravského krasu obdivovat nejen krásy zdejších dostupných jeskyní.