Veľký Sokol

Další den ve Slovenském ráji se rozhodneme navštívit trochu zapadlou roklinu Velký Sokol, ve které nás také čekají klenoty v podobě vodopádů na říčce Sokol.

Hrabušice Píla

Ústí doliny Veľký Sokol je poměrně dost vzdáleno od kempu v Podlesoku. Využíváme toho, že je pracovní den a od kempu se svezeme autobusem na zastávku Hrabušice Píla. Pokud bychom nevyužili autobusu, čekalo by nás asi pět kilometrů chůze navíc.

Konečná autobusu je na okraji malé osady Hrabušice – Píla. Hned u konečné je stánek, kde lze koupit vstupenku do národního parku, my však máme nakoupenou celotýdenní permanentku, takže jen ukážeme náš lístek. Od konečné autobusu jdeme po zelené turistické značce osadou až dojdeme po pár minutách přicházíme k rozcestí Píla, Piecky.

Píla, Piecky (585 m. n. m.)

Rozcestí je v mapě označeno jen jako Píla. U rozcestí začíná trasa roklinou Piecky, kterou ale dnes nemáme v plánu. nakonec na ní ale v týdnu dojde. My pokračujeme dále po zelené turistické značce směrem na roklinu Sokol. Po chvilce chůze opouštíme osadu a pokračujeme lesem. Po pravé ruce nám teče potok Velká Biela voda.

Sokol, Hor (610 m. n. m.)

K ústí rokliny Sokol přicházíme po 20 minutách chůze po rovině. V mapě je rozcestí pojmenováno Velký Sokol – ústie. U rozcestí se potkáváme se skupinou Čechů, které budeme v roklině potkávat často. Na rozcestí se odpojíme od zelené turistické značky a přejdeme na žlutou turistickou značku, která vede roklinou. Roklinou Sokol protéká stejnojmenný potok Sokol. Roklina je jednosměrná a my jdeme v jediném správném směru, tedy ve směru proti proudu potoka. Tak jako v podstatě všechny rokliny Slovenského ráje, je i tato roklina jednosměrná a schůdná zdola nahoru.

Roklina Velký Sokol - Slovenský ráj

Obr. 1. Roklina Velký Sokol – Slovenský ráj

Jdeme chvílemi přímo řečištěm potoka Sokol, ve kterém je však málo vody. Díky toho je sice schůdnější, bohužel ale vodopády, které potok v roklině vytváří, budou díky nedostatku vody trochu ochuzeny o atraktivitu.

Asi po hodině chůze míjíme první dřevěné schody. Jedná se o schody vydloubané do kmenu stromu. Kmen stromu je mokrý, proto se po schodech jde obtížně. Po další necelé čtvrt hodině, tedy asi hodinu a čtvrt od ústí, přicházíme k Malému vodopádu.

Malý vodopád

Kolem malého vodopádu vede zprava železný žebřík doprovázený řetězem na přichycení. Na samém vrcholu Malého vodopádu je most přes potok Sokol, ke kterému železný žebřík vede. Při pohledu z mostu zpět se nám naskytne pohled na celý vodopád z vrchu.

Malý vodopád, roklina Velký Sokol - Slovenský ráj

Obr. 2. Malý vodopád, roklina Velký Sokol – Slovenský ráj

Udělám několik fotografií a pokračujeme dále. Procházíme úzkým korytem potoka Sokol po dřevěných podpěrách, které vedou přímo nad potokem. Asi po 10 minutách přicházíme k Velkému vodopádu.

Velký vodopád

Kolem Velkého vodopádu vede, tentokrát zleva, železný žebřík rozdělen na několik dílů.

Velký vodopád, roklina Velký Sokol - Slovenský ráj

Obr. 3. Velký vodopád, roklina Velký Sokol – Slovenský ráj

Za Velkým vodopádem pokračujeme dále opět řečištěm, občas pomocí podpůrných nástrojů, k rozcestí Glacká cesta.

Obr. 4. Velký vodopád, roklina Velký Sokol – Slovenský ráj

Glacká cesta (899 m. n. m.)

Za asi 3/4 hodiny chůze přicházíme k rozcestí Glacká cesta, kde průchod roklinou Velký Sokol v podstatě končí. Stejně tak zde končí žlutá turistická značka, která nás roklinou Velký Sokol provedla. Na chvíli usedáme na lavičku a sníme svačinu. Zahýbáme doleva, na sever, po červené turistické značce. Cesta teď nějakou dobu povede více méně po rovině. Podle rozcestníku má být rozcestí Glac – bývalá horárěň 20 minut chůze. Po cestě vede zároveň také modrá cyklostezka.

Glac – bývalá horáreň (990 m. n. m.)

Na rozcestí Glac – bývalá horáreň se k nám připojuje zprava zelená turistická značka. Nijak se nezdržujeme a pokračujeme dále po červené turistické značce k rozcestí Malá Poľana, které je dle rozcestníku vzdáleno 30 minut chůze.

Malá Poľana (990 m. n. m.)

Cesta vede opět více méně po rovině, jdeme pohodovou, spíše pomalejší chůzí, proto nám cesta trvá 45 minut. Na rozcestí Malá Poľana odbočuje červená turistická značka doprava do Hrabušic, k rozcestí Hrabušice – pila, kde jsme dnes ráno vystoupili z autobusu. Víme sice, že autobus zpět nepojede, ale jsem už od včerejška rozhodnutí, že zde sejdeme dolů do Hrabušic. Jednak cestu přes Suchou Belou – záver a dále dolů do Podlesoku budeme znát po týdenním pobytu ve Slovenském ráji nazpaměť a také chceme ještě dnes navštívit Tesniny potoka Vielka Biela voda. Zahýbáme tedy k rozcestí Palc a začínáme klesat lesem. O tom ale až v příštím díle.

článek je součástí seriálu: Slovenský ráj 2015

V srpnu roku 2015 jsem strávil týden ve Slovenském ráji a prošel jsem několik roklin v jeho severní části.