Tesniny

Cestou zpět z rokliny Veľký Sokol navštívíme sice krásný, ale krátký úsek na řece Veľká Biela voda zvaný Tiesniny. Jedná se u úzkoý kaňonovitý úsek řeky plný krásných přírodních scenérií.

Hodnotil 1 člověk

Malá Poľana (990 m. n. m.)

Z rozcestí Malá Poľana jdeme zprvu po rovině lesní cestou, později začneme klesat. Mírnější klesání se střídá s chůzi po rovině a po hodině a čtvrt chůze přicházíme k rozcestí Palc, rázcestie.

Plac, rázcestie (868 m. n. m.)

Na rozcestí Palc, rázcestie můžeme dále pokračovat po červené turistické značce k ústí rokliny Sokol, kde začíná cesta roklinou, což by například bylo výhodné, kdyby jsme měli u ústí rokliny zaparkované auto. Dokončili by jsme tím okruh. My se ale vydáváme doprava po žluté turistické značce k rozcestí Hrabušice, Píla, od kterého nás dělí, dle rozcestníku, 35 minut prudkého klesání. Začínáme klesat lesní cestou.

Píla, Piecky (585 m. n. m.)

Asi po dvaceti minutách přicházíme k osadě Hrabušice – Píla a k rozcestníku Píla, Piecky, který je v mapě označen jen jako „Píla„. Podle rozcestníku nás dnes ještě čeká necelá hodina chůze do kempu v Podlesoku. Po cestě nás čekají ještě Tesniny. Nejprve se ale jdeme posilnit do restaurace hned u rozcestníku. V restauraci se zdržíme asi hodinu a půl.

Posilnění haluškami s bryndzou a pivem vycházíme z restaurace a pokračujeme po zelené turistické značce směrem do Podlesoku. opustíme osadu Hrabušice Píla a pokračujeme po asfaltové cestě, po které jsme ráno přijeli autobusem. Asi po dvaceti minutách míjíme autobusovou zastávku Hrabušice, tábor Mladosť a záhy opustíme hlavní asfaltovou cestu, kterou na malý kousek vyměníme za sice stále ještě asfaltovou, ale již dost nekvalitní cestu. Pak již jdeme po lesní pěšině. Řeka Veľká Biela voda zde kolem naší cesty vytváří zajímavé meandry. Asi po čtvrt hodině přicházíme k prvnímu dřevěnému můstku v Tesninách.

Tesniny

Tesniny - Slovenský ráj

Obr. 1. Tesniny – Slovenský ráj

Tesniny (česky soutěsky) se nazývá krátký úsek na říčce Veľká Biela voda mezi rozcestím Hrabušice Píla a kempem v Podlesoku., kde se údolí řeky zúží a řeka zde vytváří krásné scenérie. Nad korytem potoka vedou dřevěné lávky, schůdky a řetězy, které slouží jako podpůrné nástroje pro překonání trasy. Po pravé straně teče Veľká Biela voda, která zde vytváří menší peřeje, malé vodopády a erozivní hrnce. Trasa, i přes podpůrné nástroje, není nijak náročná a jedná se o krásný romantický výlet.

Obr. 2. Tesniny – Slovenský ráj

Bohužel celý tento krásný úsek je dost krátký. Po pár minutách chůze se údolí opět rozšíří a cesta vede mimo řeku. Po chvilce přes řeku Veľká Biela voda přejdeme a po pár minutách spatříme kemp v Podlesoku. Tím náš dnešní výlet končí.

Tesniny - Slovenský ráj

Obr. 3. Tesniny – Slovenský ráj

článek je součástí seriálu: Slovenský ráj 2015

V srpnu roku 2015 jsem strávil týden ve Slovenském ráji a prošel jsem několik roklin v jeho severní části.