Podruhé přes vodopády Bílé Opavy na Praděd

S kamarády jsme se rozhodli navštívit o Velikonocích 2007 Jeseníky a podívat se na vodopády Bílé Opavy. Sice jsem už na Bílé Opavě byl, ale proč je neukázat ostatním? Z vodopádů jsme šli na Barborku a poté na vrchol nejvyšší hory Jeseníků (Praděd).

V Karlově v Jeseníkách, ještě v dobách studií jsem byl poměrně často. Jezdívali jsme sem hodně na lyže. Občas se rozhodneme zavzpomínat a zajedeme v bývalé sestavě na pár dní do Karlova pod Pradědem. V roce 2007 jsme tam strávili Velikonoce. Samozřejmě se nabízí otázka, kam se zajít podívat, když se nedá lyžovat, protože už dávno není sníh.

Opět jsem se rozhodl navštívit vodopády Bílé Opavy, tentokrát tam ale nebudu sám, a navíc neuvidím vodopády Bílé Opavy na podzim ve své podzimní barevnosti, ale v optimistické jarní atmosféře. Trasa na vodopády Bílé Opavy vede z Karlovy Studánky. Z Karlova pod Pradědem se tam musíme nejprve dostat. Vyjíždíme v 9:30 autobusem z horní zastávky v Karlově pod Pradědem a v Karlově Studánce u restaurace Hvězda jsme v 9:51. Máme zde sraz s Evou, kterou chvíli hledáme. Poté asi kolem 10:00 vycházíme po asfaltové cestě k restauraci Hubert. Mohli jsme sice jít po turistické značce a tím se vyhnout asfaltové silnici, ale protože značka vede k restauraci Džbán v Karlově studánce, což je pro nás zacházka, volíme cestu po „asfaltce“. Asi po dvaceti minutách chůze, kdy po celou dobu klesáme, přicházíme k (bývalé, nyní zdevastované) restauraci Hubert, u které je rozcestník turistických značek. Z něj se vydáváme po žluté a modré turistické značce, čímž pokračujeme dále po asfaltové cestě, kterou jsme přišli. Po levé straně teče Bílá Opava. Asi po pěti minutách chůze po asfaltce zahýbají obě turistické značky doleva přes most spojující dva břehy Bílé Opavy.

Koryto řeky Bílá Opava

Obr. 1. Koryto řeky Bílá Opava

Po další půl hodině cesty po žluté a modré turistické značce procházíme podél koryta potoka Bílá Opava, které máme tentokrát po pravé ruce, přicházíme k rozcestí turistických značek Zde se odděluje žlutá turistická značka od modré. Cesta mírně stoupá. Modrá na rozdíl od žluté nevede přímo korytem Bílé Opavy. U rozcestí postává skupinka lidí, která se rozhoduje, jestli jít po modré nebo po žluté. Varují nás, že v korytě Bílé Opavy je místy ještě sníh a led a že to tam klouže. Všichni máme kvalitní boty a navíc si myslíme, že trochu přehánějí. Pokračujeme po žluté turistické značce a procházíme korytem řeky Bílá Opava podél vodopádů. Místy se „brodíme“ kousky sněhu, které ještě o Velikonocích neroztál, ale na většině cesty není žádný sníh.

Sníh na řece Bílá Opava

Obr. 2. Sníh na řece Bílá Opava

Po cestě míjíme několik informačních cedulí, spoustu kaskád a peřejí a několika malých vodopádů a 3 větších vodopádů. Z informačních cedulí se dovídáme, že horniny, přes které procházíme jsou břidlice a křemence a stromy, které zde rostou jsou jesenické smrky. Nejvyšší vodopád se jmenuje Velký vodopád (7,9 metrů).

Na mnoha místech se píše, že při procházení kaňonu Bílé Opavy se vybírá od turistů vstupné. Ani nyní, ani když jsem byl na vodopádech řeky Bílá Opava nikdo vstupné nevybíral. Trasa je sice přes zimu uzavřená, jenomže nyní je jaro a přesto nikdo vstupné nevybíral.

Společná fotka na výletu kolem vodopádů Bílé Opavy

Obr. 3. Společná fotka na výletu kolem vodopádů Bílé Opavy

Na cestě se žlutou turistickou značkou musíme počítat s lávkami, žebříky a řetězy, které zajišťují schůdnost.

Nad vodopády Bílé Opavy (1190 m. n. m.)

Po hodině a čtvrt chůze se dostáváme na rozcestí Nad vodopády Bílé Opavy. Zde se k nám připojuje zprava modrá turistická značka, která obchází koryto potoka Bílá Opava po pravé straně a nejzajímavějším místům se z bezpečné vzdálenosti vyhýbá.

Pod Ovčárnou (1213 m. n. m.)

Z rozcestí Nad vodopády Bílé Opavy se vydáváme po modré a žluté turistické značce na rozcestí Pod Ovčárnou, kde jsme za 20 minut. Podle informací z rozcestníku jsme ušli od rozcestí Nad vodopády Bílé Opavy 1 kilometr.

Chvíli se rozhodujeme, jestli vyjít sjezdovku po žluté turistické značce a jít na Ovčárnu, nebo po modré pokračovat na Barborku a pak na Praděd. Nejde být tak blízko Pradědu a odolat pokušení, proto se rozhodujeme pro Barborku a Praděd.

Barborka

K chatě Barborka přicházíme po 20 minutách chůze a v Barborce se zdržíme asi hodinu a půl na oběd. Dále pokračujeme z Barborky po asfaltové cestě na rozcestí, kde se střetáváme s červenou a zelenou turistickou značkou vedoucí z Ovčárny na Praděd. Na rozcestí jdeme asi 6 minut. Zahýbáme doprava a pokračujeme po asfaltové cestě po červené a zelené turistické značce směrem na Praděd. Až k vrcholu Praděd vede asfaltová cesta.

Rozcestí pod Pradědem (1410 m. n. m.)

Na Rozcestí pod Pradědem jsme po dvaceti minutách chůze. Vrchol hory Praděd máme po pravé ruce. Po pěti minutách přicházíme na Praděd rozcestí (1420 m. n. m.). Zde se od nás odděluje červená se zelenou turistickou značkou, která vede na Švýcárnu.

My se vydáváme po modré turistické značce k vrcholu hory Praděd.

Praděd (1491 m. n. m.)

Po dvaceti minutách z rozcestí přicházíme na vrchol Praděd. Na Pradědu usedáme v restauraci nezapomeneme si stylově dát štamprli Pradědu, která ale jinak chuťově nic moc není.

Po 45 minutách v restauraci se vydáváme zpět po asfaltové cestě na Ovčárnu, kde se snažíme chytit poslední autobus jedoucí z Ovčárny. Jdeme z kopce rychlou chůzí a trasu z Pradědu na Ovčárnu zvládneme za 45 minut, v 16:25. Autobus z Ovčárny jede v 16:30.

Závěr je v podstatě stejný jako v minulém článku o vodopádech řeky Bílá Opava. Trasa korytem řeky Bílá Opava je trochu náročná, ale průměrně zkušeného turistu nijak nezaskočí. Je vhodné mít dobrou turistickou obuv. Cestu přes vodopády Bílé Opavy nezbývá než všem doporučit.

článek je součástí seriálu: Velikonoce 2007 v Karlově pod Pradědem

O Velikonocích roku 2007 jsme se sešli se skupinou kamarádů v Karlově v Jeseníkách. Do Karlova jsme kdysi jezdili často a nyní jsme si jeli zavzpomínat. Podívali jsme se na vodopády Bílé Opavy a také na přečerpávací eleketrárnu Dlouhé Stráně.