Přes vodopády Bílé Opavy na Praděd

Jedno z asi nejpůsobivějších míst v pohoří Jeseníků jsou vodopády Bílé Opavy. Trasa přes vodopády vede z Karlovy Studánky a končí pod Ovčárnou. Přes horskou chatu Barborka je to pak již kousek na Praděd.

Hodnotilo 7 lidí

19. listopadu 2006 jsem se rozhodl udělat si malý jednodenní výlet údolím Bílé Opavy, kudy protéká potok Bílá Opava a vytváří ve svém korytě spoustu vodopádů a peřejí. Na konci naučné stezky jsem přes chatu Barborka došel na nejvyšší vrchol Moravy, na vrchol hory Praděd.

Karlova Studánka

Karlova Studánka je jedno z mála lázeňských měst v České Republice. Naučná stezka Bílá Opava začíná kousek od Karlovy Studánky. Přijíždím tedy asi kolem 10:00 dopoledne autobusem do Karlovy Studánky. Protože nevím přesně kde vystoupit, kupuji si lístek na konečnou zastávku (zastávka jménem Karlova Studánka – dolní parkoviště), což není nejlepší nápad, protože se musím jednu zástavku vracet pěšky. Nejvhodnější pro procházku naučnou stezkou Bílá Opava je vystoupit na zastávce Karlova Studánka – restaurace Hubertus.

Z dolního parkoviště se tedy vydávám přes Karlovu Studánku malým náměstím a parkem o jednu zastávku zpět. V obchodě si kupuji koblihy, procházím se parkem a na chvíli se zastavuji v altánku s pramenem minerální vody, které se napiji. Neplánovaná dopolední, nedělní procházka Karlovou Studánkou mě zabere asi 20 minut než se dostanu k bývalé restauraci Hubertus. Zde se podle rozcestníku turistických značek vydávám po žluté turistické značce k nejbližší křižovatce a poté doprava asi 5 minut po asfaltové cestě, než dojdu k mostu, který je vlevo od asfaltové cesty. Na mostě se odpojuji od asfaltové cesty a přes most pokračuji lesní cestou.

Po 2 kilometrech, které jdu pomalou chůzí (asi 50 minut i s přestávkami na focení) podél potoka Bílá Opava přicházím k rozcestí turistických značek kde se odděluje žlutá turistická značka od modré turistické značky. Žlutá turistická značka vede korytem potoku Bílá Opava, modrá vede napravo v „bezpečné“ vzdálenosti od potoka. Vydávám se po žluté turistické značce přírodní rezervací Bílá Opava.

Peřeje na potoku Bílá Opava v Jeseníkách

Obr. 1. Peřeje na potoku Bílá Opava v Jeseníkách

Vodopády Bílé Opavy

Radim Dostál u Bílé Opavy v Jeseníkách

Obr. 2. Radim Dostál u Bílé Opavy v Jeseníkách

Po 25 minutách chůze přicházím k 1. vodopádu – Malému vodopádu, po dalších 15 minutách k Velkému vodopádu. Od velkého vodopádu pokračuji stále po žluté turistické značce a po necelé hodině přicházím na rozcestí turistických značek jménem Nad vodopády Bílé Opavy (1190 m. n. m.), kde se opět setkávám s modrou turistickou značkou.

Vodopád Bílé Opavy v Jeseníkách

Obr. 3. Vodopád Bílé Opavy v Jeseníkách

Po cestě míjím mnoho cedulí s naučným textem, které mimo jiné vysvětlují, proč nejsou uklizeny popadané stromy, které zničila známá vychřice v Tatrách, která měla svou malou obdobu i v Jeseníkách. Ochranáři přírody úmyslně nechávají všemu volný průběh, aby se les vypořádal s kalamitou sám přirozeným způsobem. Pokračuji po žluté a modré turistické značce, které mě asi po 12 minutách přivedou na rozcestí Pod Ovčárnou (1213 m. n. m.). Zde se můžu po žluté turistické značce vydat na Ovčárnu. Ovčárnu a okolí poměrně dobře znám, jedná se o známé lyžařské středisko, kde jsem několikrát lyžoval. Protože mám v plánu dojít až na Praděd, pokračuji po modré turistické značce směrem na chatu Barborka, kde dorazím asi za 15 minut. Na Barborce usedám v restauraci na oběd a odpočinek.

Praděd (1491,3 m. n. m.)

Z Barborky se vydávám dále po modré turistické značce na rozcestí, které je po pár minutách, odkud vycházím po červené a zelené turistické značce směrem na Praděd. Cesta na Praděd vede po asfaltové cestě ne příliš náročným stoupáním. Na asfaltové cestě k vrcholu hory Praděd míjím mnoho rozcestníků turistických značek. Po 15 minutách přicházím na rozcestí Pod Pradědem, Po dalších 5 minutách na rozcestí Praděd rozcestí a po 15 minutách tentokrát po modré značce přicházím na vrchol Pradědu. Hora Praděd je nejvyšší hora Moravy a druhá nejvyšší hora České Republiky. Na vrcholu je vysílač s restaurací. Na vysílač (přesněji na rozhlednu, která je na něm) je možné vyjet výtahem (za vstupné). Na chvíli usedám v restauraci na čaj.

Když vyjdu z restaurace na Pradědu ven, hned si všímám, že zatažená obloha, která mě celý den provázela se změnila na mlhu, nebo spíše vrchol Pradědu je v mracích a já jsem v mracích s ním. Je mi jasné, že dnes již fotit nic nebudu.

Cesta zpět ubíhá rychle. Vracím se po asfaltové cestě zpět přes Praděd rozcestí, Pod Pradědem, U Barborky a zde se nevydávám směrem k Barborce odkud jsem přišel, ale pokračuji dál asfaltovou cestou po červené turistické značce na Ovčárnu, kde chytám poslední autobus na Hvězdu. Cesta z vrcholu Pradědu na Ovčárnu mi trvá asi 45 minut.

Vodopády Bílé Opavy jsou svou krásou přirovnávány ke Slovenskému Ráji . Trasa začíná v Karlově studánce u autobusové zastávky Karlova Studánka, restaurace Hubertus. Skončit lze buď na Ovčárně, nebo na Barborce. Kdo se jako já rozhodně zajít na chatu Barborka, může si zajít i na nedaleký vrchol Praděd. Cesta na Praděd z Barborky není nijak náročná.