Kláštorksá roklina

Další den projdeme dvě významné rokliny a navíc znovu projdeme Prielom Hornádu. V tomto díle seriálu si povíme Kláštorksé roklině.

Podlesok

Ráno se vypravíme z kempu v Podlesoku po modré turistické značce k Hrdlu Hodnádu. Tuto část cesty jsme již předevčírem absolvovali, i když v protisměru. Bylo to první den našeho pobytu ve Slovenském ráji. Na louce za kempem míjíme zavřenou restauraci Koliba a pár stovek metrů za ní restauraci Ranč, kolem které jsou v ohradách koně a také dětské hřiště s různými prolézačkami. Poté nás asfaltová cesta zavede do lesa a kolem dětského tábora projdeme k rozcestí zelené a modré turistické značky. Z rozcestí se tentokrát již po lesní cestě vydáváme doleva a po chvilce přicházíme k Hrdlu Hornádu.

Hrdlo Hodnádu (530 m. n. m.)

Ještě než přijdeme k samotnému rozcestí jménem Hrdlo Hornádu a k lávce přes Hornád, která se nachází před rozcestím, zastavíme se na skále, kolem které vede modrá turistická značka a uděláme pár fotek okolí. Ze skály jsou pěkné výhledy na řeku Hornád a také na Hrabušice a krajinu mimo národní park.

Hrdlo Hornádu - Slovenský ráj

Obr. 1. Hrdlo Hornádu – Slovenský ráj

Po rozhlédnutí sejdeme dolů, přejdeme přes lávku a jsme u rozcestí jménem Hrdlo Hornádu. Od rozcestí se vydáme po modré turistické značce směrem k rozcestí Kláštorská roklina – ústie, což by podle rozcestníku měla být hodina chůze. Cesta vede podél řeky Hornád a je na ní plno různých podpůrných nástrojů, jako jsou žebříky, stupačky a řetězy. Nacházíme se na Naučném chodníku Prielom Hornádu, což je jedno z vyhlášených míst Slovenského ráje.

Prielom Hornádu

O cestě ke Kláštorské roklině se zde nebudu rozepisovat, je popsána v jednom z předchozích dílů seriálu pod názvem Prielom Hornádu. Šli jsme jí totiž o dva dny dříve v protisměru. Snad jen uvedu, že v dnešním směru, tedy ve směru od Hrdla Hornádu po Kláštorskou roklinu – ústie nám trasa trvala celkem hodinu a půl, tedy o půl hodiny déle, než je uvedeno na rozcestníku. Z toho první asi půl hodina byla cesta ke stupačkám Pod Zelenou horou. Asi dalších dvacet minut ke stupačkám Pri Mnichovej diere. Za dalších deset minut přecházíme přes Retazový most. Za dalších deset minut jsme u stupaček Nad Večným dažďom a po čtvrt hodině přicházíme k rozcestí Kláštorská roklina – ústie.

Kláštorská roklina – ústie

Zde začíná naše cesta Kláštorskou roklinou. Na rozdíl od prvního dne půjdeme nyní po zelené turistické značce, což je pravý průchod roklinou. Trasa Kláštorskou roklinou po zelené turistické značce je jednosměrná a povolen je směr vzhůru. proto jsme také po zelené nemohli minule jít a volili jsme trasu po žluté turistické značce. Asi po sedmi minutách stoupání přicházíme k prvnímu dřevěnému žebříku, nebo možná by se mělo říct schůdkům. V podstatě celá cesta Kláštorkou roklinou, tedy až na Kláštorisko, povede řečištěm potoka. Po pár minutách přicházíme ke Strakově vodopádu.

Strakův vodopád

Strakův vodopád je pojmenován po Antonínu Strakovi, který ve dvacátých letech minulého století vydal turistického průvodce částmi Slovenska.

Jsme ve Slovenském ráji ve špatnou dobu, proto bohužel ve Strakově vodopádu, ostatně tak jako v mnoha jiných vodopádech, není příliš mnoho vody. Nejen, že v něm není příliš vody. Ona v něm v podstatě skoro žádná voda není. Kolem Strakova vodopádu vede vysoký kovový žebřík, po kterém musíme vylézt nahoru, aby jsme mohli pokračovat v cestě. Nad vodopádem pokračujeme dále roklinou.

Strakův vodopád při nedostatku vody - Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Obr. 2. Strakův vodopád při nedostatku vody – Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Dúhový vodopád

Po přibližně deseti minutách chůze roklinou od Strakova vodopádu přicházíme k Duhovému vodopádu (slovensky Dúhový vodopád). Opět zde není mnoho vody a opět podél vodopádu vede cesta po vysokém kovovém žebříku, po kterém musíme vylézt.

Duhový vodopád při nedostatku vody - Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Obr. 3. Duhový vodopád při nedostatku vody – Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Machový vodopád

Po přibližně dvaceti minutách chůze roklinou od Duhového vodopádu přicházíme k Machovému vodopádu. Jak název vodopádu napovídá, voda zde teče a padá přes mech. Machový vodopád je rovněž bez vody. Jsme tak trochu ochuzeni o krásné scenérie Kláštorksé rokliny.

Machový vodopád při nedostatku vody - Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Obr. 4. Machový vodopád při nedostatku vody – Kláštorská roklina, Slovenský ráj

Kláštorisko

Deset minut chůze od Machového vodopádu přicházíme na Kláštorisko. Projdeme se kolem klášteru, který jsme si uvnitř prohlédl již první den, kdy jsme na Kláštorisko také zavítali a usedáme v restauraci. První roklinu máme dnes za sebou. Ještě nás čeká roklina Kyseľ, o tom ale až v příštím díle.

článek je součástí seriálu: Slovenský ráj 2015

V srpnu roku 2015 jsem strávil týden ve Slovenském ráji a prošel jsem několik roklin v jeho severní části.