Velkou kotlinou z Karlova pod Pradědem na Ovčárnu

Popis cesty po modré turistické značce Velkou kotlinou z Karlova pod Prdadědem na Ovčárnu v Jeseníkách.

Hodnotili 2 lidé

Původní záměr byl zajet na Ovčárnu autobusem a z Ovčárny zajít pěšky na Praděd a zpět, jako vždy o Velikonocích. Tentokrát jsme si ale po divočejší oslavě narozenin trochu pospali a vyšli ven až odpoledne, což už bylo na cestu na Ovčárnu a výstup na Praděd pozdě. Hlavně proto, že už nejel žádný autobus, až později odpoledne. Rozhodli jsme se tedy, že půjdeme po modré turistické značce z Karlova pod Pradědem kolem Velkého kotle na Ovčárnu.

Karlov pod Pradědem

Naší trasu začínáme kousek od točny v Karlově pod Pradědem. Je zde most přes potok Moravice a cyklistické rozcestí. Přejdeme přes most a asi po padesáti metrech za mostem přicházíme k rozcestí Karlov Moravice.

Karlov Moravice (745 m. n. m.)

Z rozcestí Karlov Moravice se vydáme po modré turistické značce směrem na Slezskou cestu a na Ovčárnu. Je zde také zelená turistická značka, která společně s modrou přichází z Karlova a pokračuje směrem na Alfrédku. Vydáváme se po modré lesní cestou. Po levé straně teče potok Moravice, který nás bude provázet podstatnou část naší cesty.

Slezská cesta (845 m. n. m.)

Po dvaceti minutách chůze přicházíme k rozcestníku Slezská cesta. Podle turistického značení jsme ušli jeden a půl kilometru. Není zde jiná, než modrá turistická značka, která bude dále pokračovat na Velký kotel, který je dva kilometry. Je zde křižovatka cest ve tvaru Y, nalevo je sníh, napravo není. Značka však vede nalevo, začínáme se brodit ve sněhu, kterého bude už jen přibývat.

První zastávka naučné stezky Velkou kotlinou

Po třiceti pěti minutách přicházíme k pramenu vody, který je na pravé straně, kousek za ním je na levé straně turistické odpočívadlo se stříškou, které je obsazené. Pár metrů za odpočívadlem jsou informační cedule informující o naučné stezce Velkou kotlinou. Také zde vcházíme do národního parku o čemž nás informuje další cedule.

Druhá zastávka naučné stezky Velkou kotlinou (1100 m. n. m.)

Po dvaceti minutách přicházíme k další informační ceduli naučné stezky Velkou kotlinou. Je zde uvedená nadmořská výška 1100 m. n. m., což je ale v rozporu s informací o nadmořské výšce na další zastávce. Jsou zde další informace o Velkém kotli. Potok máme stále po levé ruce. Jdeme sněhem. Začínám se dělit. Lenka s Honzou a Rosťou jsou fit a jdou vepředu. Já s Albertem jsme uprostřed a Pavel s Pavlou začínají být pozadu. Dokonce to i vypadá, že Pavel celou cestu vzdá. To je ta špatná životospráva z včerejšího večera.

Po pár minutách přicházíme k rozcestníku Velký kotel nástup.

Velký kotel nástup (987 m. n. m.)

Těžko říct, jestli je údaj o nadmořské výšce správný. Určitě jsme od poslední informační cedule neklesali. Jsme na křižovatce tvaru Y. Je zde jen modrá turistická značka vedoucí doprava. Doleva se nesmí chodit, je zde několik cedulí, které to zakazují. Velký kotel je jedno z nejnebezpečnějších lavinových polí u nás. Je nutné, hlavně na jaře, když taje sníh, se držet jen na značené cestě.

Třetí zastávka naučné stezky Velkou kotlinou (1180 m. n. m.)

Po deseti minutách přicházíme k další zastávce naučné stezky Velkou kotlinou. Je zde krásný výhled na Velký kotel.

Velký kotel

Obr. 1. Velký kotel

Pokračujeme dále po modré turistické značce. Začínáme se vzdalovat Velkému kotli a míříme na Ovčárnu. Velký kotel máme po levé straně a ještě udělám po cestě několik snímků.

Pátá zastávka naučné stezky Velkou kotlinou (1320 m. n. m.)

Po asi třiceti pěti minutách dost prudkého stoupání přicházíme s Albertem na pátou zastávku naučné stezky Velkou kotlinou. Znamená to, že jsme pátou přeskočili. Buď je čtvrtá zastávka zničená, nebo jsme šli chvíli mimo turistickou značku a minuli jí. Šli jsme sice pořád vyšlapanou cestou ve sněhu, ale to nemusí nic znamenat. Kolem byly malé stromky a značku na nich jsme mohli přehlédnout. Ostatní jsou buď hodně před námi, nebo hodně za námi.

Po dvaceti minutách přicházíme na hřeben a před námi se otevírá pohled na údolí, kde je Ovčárna. V pozadí je Praděd a nalevo jsou Petrovy kameny.

Nad Ovčárnou (1370 m. n. m.)

Po dalších deseti minutách přicházíme k rozcestí Nad Ovčárnou. Na Ovčánu je to již jen půl kilometru. Jsme kousek od sjezdovek. Zleva se k nám připojuje červená turistická značka. Na rozcestí se také dovídáme, že jsme minuli rozcestí Nad Velkým kotlem, které je od nás půl kilometru a měla se tam k modré připojit žlutá turistická značka. Již nemáme nejmenších pochyb, že jsme chvíli bloudili.

Ovčárna

Po pár minutách jsme na Ovčárně a vcházíme do horské chaty, kde počkáme na nejbližší autobus, který nás zaveze do Karlova.

Popsaná turistická trasa postupující Velkou kotlinou určitě stojí za to. Je-li sníh, je okolí Velkého kotle poměrně nebezpečné místo a nesmí se sejít z turistického značení. Hrozí zde laviny. My jsme se sice na chvíli ztratili, to ale bylo již daleko za Velkým kotlem.

článek je součástí seriálu: Karlov pod Pradědem Velikonoce 2010

Tradiční Velikonoce v Karlově, tentokrát v sestavě já (Radim), Alber, Rosťa, Pavel, Pavla, Lenka a Honza.