Přechod z jihu Slovenského Ráje na sever

3. den pobytu ve Slovenském Ráji se vydáváme napříč pohořím Slovenský Ráj z jihu na sever. Na severu jsou totiž dvě trasy, které jsme minulý rok nestihli navštívit.

Protože jsme v jižní části Slovenského Ráje v podstatě viděli vše, co jsme vidět chtěli, nadešel čas přesunout se 3. den dovolené na sever. Dopoledne jsem se ještě koupal v Palcmanské Maši (jako jediný člověk, přitom voda nebyla studená) a večer jsem už byl v Podlesoku.

Cesta na Geravy

Teoreticky by bylo možné se z Dedinek na Geravy dostat lanovkou, která má dolní zastávku kousek nad kempem u hotelu Priehrada. My jsme ale turisté a proto jsme se rozhodli jít pěšky. Navíc s velkými batohy by se v malé jedno sedačkové lanovce jelo asi špatně. V „centru“ Dedinek v obchodě s potravinami ještě nakupujeme poslední nutnosti a vyrážíme po zelené na Geravy. K horní zastávce lanovky dorážíme za 50 minut prudkého stoupání. Cesta vede podstatnou částí pod lanovkou. Na horní zastávce lanovky na Geravy si dáváme každý jedno pivo a já navíc i půl litru čepované kofoly.

Z Gerav do Polesoku

Po občerstvení se vydáváme směrem na sever. Po cestě potkáváme rozcestí na kterých jsou uvedeny velmi podivné časové údaje, které jsou v rozporu s mapou. Navíc jak jdeme od jednoho rozcestníku k druhému, máme pocit, že nám cíl naší cesty utíká, protože se vzdaluje :-). Nenecháme se jimi ale zmást. Až po rozcestí Pod Vtačím Hrbom jdeme víceméně po rovině. Asi 37 minut nám trvá cesta po červené turistické značce z Gerav na rozcestí Pod Suchým Vrchom. Dalších 15 minut na rozcestí Glacká cesta. Toto místo již známe z loňska, kdy jsme na rozcestí Glacká cesta přišli po žluté turistické značce z doliny Veĺký Sokol. Pokračujeme po červené na Glac – bývalá horáreň, což nám po červené turistické značce trvá asi 20 minut. Pokračujeme dále po červené na Malá Poľana, což nám trvá 24 minut. Zde si ve stínu dáváme malou pauzu a s ní i trochu opožděný oběd – konzervu paštiky. Jak už bývá tradice, jím jenom já. Jarda si nedává nic. Z Malé Poľani se vydáváme po modré turistické značce, která nás po necelých 15ti minutách zavede na rozcestí Glac – Malá Poľana, kde po modré turistické značce pokračujeme na rozcestí Suchá Belá vrchol.

Suchá Belá vrchol

Suchá Belá vrchol je velmi frekventované rozcestí severní části Slovenského Ráje. V systému jednosměrek roklinami severní části Slovenského Ráje představuje rozcestí Suchá Belá vrchol klíčový uzel. Přes toto rozcestí vede jediná cesta zpět dolů do Podlesoku a skoro každý, kdo vyjde nějakou roklinou z Podlesoku a chce se do Podlesoku vrátit, musí projít tímto rozcestím.

Z rozcestí Suchá Belá vrchol se vydáváme po žluté turistické značce na rozcestí Pod Vtáčim hrbom, cesta trvá 20 minut. Zde máme velké dilema. Cesty do Polesoku vedou totiž dvě. Jedna „normální“ po červená a druhá trochu delší po červené opačným směrem na Kláštorisko, kde si můžeme dát pivo. Nakonec pokušení odoláváme a slibujeme si, že přes Kláštorisko půjdeme do Podlesoku v některé z tůr následujícího dne. Tento slib se nám bohužel nepodaří dodržet. Tento pobyt ve Slovenském Ráji se nám podařilo ani jednou nebýt na Kláštorisku. Nevadí, stejně je tam dost draho.

Z rozcestí Pod Vtačím Hrbom se tedy po červené turistické značce vydáváme dolů směrem na rozcestí Nad Podlesokom. Jsme tam za trochu více než půl hodiny klesání. Z rozcestí pokračujeme po červené do Podlesoku, kde jsme za 10 minut.

Slovenský Ráj není příliš velký. Z jižní části do severní se dá projít za necelých 5 hodin i s rozumnou pauzou na pivo na horní zastávce na Geravách. Při přechodu z jihu na sever se nikde nevybírá vstupné. Po cestě není nic zajímavého co by stálo za vidění nebo dokonce za fotografii. Až na prudké stoupání na Geravy a prudký sestup před Podlesokem vede trasa více méně po rovině s minimálním stoupáním nebo klesáním.

článek je součástí seriálu: Slovenský ráj 2006

Na začátku července roku 2006 jsme se s Jardou vrátili do Slovenského ráje, kde jsme byli i rok před tím. Podívali jsme se na některá zajímavá místa jižní části, potom přešli do severní části a navštívili 2 rokliny, které jsme rok před tím neviděli.