Pavlinino údolí

První den našeho pobytu v Českosaském Švýcarsku se vydáme na krátkou procházku Pavlininým údolím podél Chřibské Kamenice.

Jetřichovice

Náš výlet do Pavlinina údolí začínáme v Jetřichovicích u autobusové zastávky Jetřichovice, koupaliště. Z centra Jetřichovic sem vede zelená a červená turistická značka. Pokud by zrovna jel autobus, dá se ušetřit si cestu z Jetřichovic sem. My jsme sem přijeli auty, které je možné zaparkovat na malém parkovišti nedaleko autobusové zastávky. Nás ještě čekají malé manévry, protože jedno auto si chceme odvézt do Rynartic, kde náš výlet skončí. Do Rynartic tak odjíždějí dvě auta jen s řidiči, aby se po chvilce vrátilo jen jedno s oběma řidiči. Ostatní chvíli na ně chvíli počkáme.

Jetřichovice – koupaliště

U čekárny autobusové zastávky je také informační cedule o nedalekém autokempu s přírodním koupalištěm, podle kterého je pojmenována autobusová zastávka. Je zde uveden ceník a výbava kempu. Poté, co k nám dorazí druhé auto, vydáváme se po zelené a červené turistické značce směrem ke kempu. Chvíli klesáme po asfaltové cestě a po pěti minutách přicházíme k nepojmenovanému turistickému rozcestí, kde se odděluje červená od zelené turistické značky. Zelená značka vede směrem k přírodnímu koupališti a autokempu, které jsou od rozcestníku vidět. Dále zelená turistická značka pokračuje do Kunratic. My se vydáme doleva směrem na Pavlinino údolí po červené turistické značce. K rozcestníku s modrou turistickou značkou je to Pavlininým údolím tři a půl kilometru. Po chvilce přecházíme potok Chřibská Kamenice. Právě podél toku Chřibské Kamenice se Pavlinino údolí nachází.

Obr. 1. Pavlinino údolí – Českosaské Švýcarsko

Přírodni rezervace Pavlinino údolí

Asi po deseti minutách přicházíme k ceduli, která nás informuje, že vcházíme do Přírodni rezervace Pavlinino údolí. Jedná se o skalnaté údolí s meandrujícím potokem, které se nachází v nadmořské výšce 230 – 350 m. n. m. a zabírá plochu 182.91 ha. Po pár dalších minutách míjíme informační ceduli pojednávající o repatriaci lososa obecného.

Losos obecný

O lososu se zde dovídáme spoustu zajímavých věcí. Losos obecný (Salmo salar) ve svém životním cyklu kombinuje periodu vývoje ve sladké vodě potoků a řek společně s periodou strávenou ve slané vodě Atlantiku. Losos dokáže překonávat velmi vysoké překážky při své až 4000 kilometrů dlouhé cestě přes oceány i proti proudu řek na místo, kde se rozmnožuje. Do České republiky se losos v dospělosti vrací z Atlantiku přes Severní moře a dále více než 700 kilometrů proti proudu řeky Labe. Z českých řek losos vymizel v první polovině 20. století, především díky nešetrným lidským zásahům. Především došlo ke znečištění řek, ale hlavně výstavba jezů a přehrad, které lososům brání v jejich přirozené migraci. Díky významnému zlepšení kvality vody v Labi koncem 20. století vznikl mezinárodní projekt Losos 2000, jehož cílem je návrat lososa do řeky Labe a jejich přítoků u nás i v Německu. Mimo jiné o tomto projektu pojednává informační cedule. Informační cedule zde není náhodou. Zdejší potok Chřibská Kamenice se vlévá do Kamenice a ta je přítokem Labe, přes které lososi migrují do moře a zpět. I do Chřibské Kamenice jsou lososi v rámci projektu Losos 2000 vysazováni.

Obr. 2. Pavlinino údolí – Českosaské Švýcarsko

Poté, co přejdeme po druhé potok Chřibská Kamenice, oddělují se od nás Pavel s Pavlou, kteří vezou malého Kubu v kočárku a pochopí, že přes Pavlinino údolí, kolem potoka Chřibská Kamenice není možné s kočárkem jet. Dále pokračujeme sami. Cesta vede podél Chřibské Kamenice, místy musíme překonávat po cestě nějaké překážky a postupně dojdeme k rozcestí Pavlinino údolí.

Pavlinino údolí

Pár minut před rozcestím začne mírně pršet. Než však stihneme dojít k rozcestí, prší hodně a po chvilce začnou padat kroupy. Apokalypsu dobarvuje bouřka se svými hromy a blesky. Schováme se asi na čtvrt hodiny u nedaleké skály. K rozcestí Pavlinino údolí jsme od nepojmenovaného rozcestí u autokempu a přírodního koupaliště šli necelou hodinu a čtvrt. Od rozcestí jdeme po modré turistické značce do Rynartic, čímž opouštíme Pavlinino údolí.

Obr. 3. Pavlinino údolí – Českosaské Švýcarsko

Rynartice

Mírně stoupáme z údolí, a přes louku přicházíme k asfaltové cestě. Po půl hodině chůze od rozcestí za mírného mrholení přicházíme k autu a tím náš výlet končí.

Náš výlet nám trochu pokazila bouřka a krupobití. Jinak je procházka Pavlininým údolím nenáročná vycházka krásným údolím Chřibská Kamenice. I když je trasa nenáročná, s kočárkem se jet nedá.

článek je součástí seriálu: Českosaské Švýcarsko 2015

V červnu 2015 jsme strávili 4 dny v Českém Švýcarsku a na jeden den navštívili i vedlejší Saské Švýcarsko.