Hrad Svrčov

Od Hranické propasti se vydávám na hrad Svrčov. Cestou z hradu je několik vyhlídek.

Na Rozhraní (320 m. n. m.)

Asi deset minut chůze od Hranické propasti přicházím k turistickému rozcestí Na Rozhraní, které je od Hranické propasti asi 1 kilometr. Na rozcestí se k červené turistické značce připojuje zelená turistická značka zleva. Dále budu pokračovat po červené i zelené turistické značce.

Na Rozhraní rozcestí (321 m. n. m.)

Po asi pěti minutách přicházím k dalšímu rozcestí Na Rozhraní rozcestí. Odděluje se zde zelená turistická značka od červené. Já budu pokračovat po červené turistické značce ke zřícenině hradu Svrčov, která je podle rozcestí sto metrů.

Kousek od rozcestí je srnec, který mě buď necítí ani neslyší, nebo se vůbec nebojí. Asi na 2 minuty se nechává bez ostychu fotit.

Rezervace Hůrka, srna

Obr. 1. Rezervace Hůrka, srna

Bývalý hrad Svrčov obd (318 m. n. m.)

Asi po padesáti metrech je rozcestí a u něj odbočka na hrad. Hrad je na malém kopci na jehož vrchol je vidět. Podle rozcestníku je hrad 100 metrů.

Hrad Svrčov (325 m. n. m.)

Zřícenina hradu Svrčov moc zříceninu nepřipomíná. Vlastně tu nevidím snad jediný kámen, který po hradu zbyl. Cesta na hrad z rozcestníku trvá asi dvě minuty. Hrad Svrčov je ze 14. století a byl postaven na sídlišti z doby kamenné. Dnes je na jeho místě hlavně pěkná vyhlídka na okolní krajinu a Teplice nad Bečvou. Na chvíli se zastavuji a fotím. Zdržím se ani ne na deset minut a procházím se po okolí. Poté přejdu na původní cestu ze které jsem přišel a pokračuji po červené turistické značce.

Vyhlídka Svatého Jana

Po pár desítkách metrů přicházím k ukazateli odkazujícího na 60 metrů vzdálené vyhlídky Svatého Jana, kterou lze už od ukazatele vidět. Vyhlídka je pojmenovaná podle sochy Svatého Jana Nepomuckého, která byla vytvořená v roce 1708 přesunuta sem z Hranického náměstí roku 1770. Na vyhlídce je opět výhled na řeku Bečvu a okolní krajinu.

Rezervace Hůrky - vyhlídka Svatého Jana

Obr. 2. Rezervace Hůrky – vyhlídka Svatého Jana

Hůrka rezervace sever (275 m. n. m.)

Po dalších asi pěti minutách přicházím na rozcestí Hůrka rezervace sever, což je severní vchod do rezervace. Já zde však z rezervace vycházím. Pokračuji po červené turistické značce a asi po dvaceti metrech jsem na asfaltové cestě.

AC Hranice (258 m. n. m.)

Po pěti minutách přicházím k autocampu i s rozcestníkem. Opouštím zde turistickou značku a jdu doleva podchodem pod železničními kolejemi a budu směřovat na nedaleké nádraží.

Hranice na Moravě, město

Za necelých deset minut jsem na železniční stanici Hranice na Moravě město kde můj výlet končí.

Trasa po naučné stezce Hůrka vedoucí Národní přírodní rezervací Hůrka je nenáročná a zvládnou ji i velmi malé děti, které je možné po cestě potkat. Mezi hlavní dvě zajímavosti naučné stezky Hůrka je Hranická propast, která je nejhlubší propastí v České republice a to i přes to, že vlastně ani nevíme jak je hluboká a zřícenina hradu Svrčov. Naučnou stezkou lze jít tak jako já od nádraží v Teplicích nad Bečvou na nádraží Hranice na Moravě město, případně v opačném směru.

článek je součástí seriálu: Naučná stezka Hůrky

Naučná stezka Hůrky je stezka vedoucí Národní přírodní rezervací Hůrka. Mezi největší atrakce naučné stezky patří Hraniční propast, která je nejhlubší propast v České republice a zřícenina hradu Svrčov.