Helsinky

V posledním díle seriálu nám Silva popíše Návštěvu hlavního města Finska, města Helsinky.

I přes tříhodinové zpoždění vlaku kvůli poruše, přijíždíme do Helsinek podle plánu. Je slunečné ráno, teplota „jen“ kolem 0°, což je výrazné oteplení oproti minulým dnům.

Okruh nejzajímavějšími místy Helsinek

Z nádraží se vydáme k přístavu, u kterého je Tržní náměstí, na kterém je stará tržnice, kde lze koupit např. čerstvé ryby nebo sobí šunku. Také zde stojí kašna se sochou, která patří k jednomu ze symbolů Helsinek. Od kašny vede třída Esplanadi, na které se nacházejí zdejší luxusní obchody. Projdeme ji oběma směry a pokračujeme k Senátnímu náměstí s dómem Tuomiokirkko, pro který je typické vstupní schodiště s posedávajícími studenty. Ne však teď v březnu, posedíme tu jen my a občas se zastaví ještě nějaký další turista. Po krátkém odpočinku pokračujeme dále od přístavu k olympijskému stadionu, na kterém se konaly letní olympijské hry v roce 1952, na kterých triumfoval Emil Zátopek. Vyjedeme na věž, abychom si prohlédli Helsinky z výšky. Dohlédneme až k moři a poznáváme již navštívená místa. Vedle stadionu je muzeum sportu, které také stojí za návštěvu. Je to převážně muzeum zimních sportů, protože je zaměřené především na národní sporty Finů. Z muzea se vracíme do přístavu jinou cestou, na které navštívíme Skalní chrám, kde se lidé zastavují na odpočinek. Zajímavý je tím, že stěny chrámu tvoří skála, ve které chrám vznikl a je zastřešený kupolí ze skla a mědi. Dále ještě míjíme koncertní a kongresovou halu Finlandia. Vyjdeme u pobřeží, kterým projdeme promenádou zpět do přístavu.

Přístav a Tržní náměstí

Obr. 1. Přístav a Tržní náměstí

Večer ještě vyzkoušíme bruslení na kluzišti, které je uděláno hned vedle nádraží. Během sezony jich je ve městě více, ale tohle už je poslední, které funguje ještě v půlce března.

Kluziště vedle nádraží

Obr. 2. Kluziště vedle nádraží

Suomenlinna

Druhý den navštívíme ještě námořní pevnost Suomenlinna. Jsou to ostrovy, které také patří k Helsinkám. Dostat se k nim dá jedině lodí, které vyjíždějí v každou celou hodinu z přístavu. Jezdí sem nejen turisté, ale také místní, kteří tady tráví volný čas. Na ostrovech se nachází vojenská akademie, můžeme si prohlédnout pár vojenských lodí, starý přístav, jsou zde také kavárny a občerstvení. Většina míst však slouží k odpočinku, piknikům a procházkám. Jde vidět i na pevninu na město.

Obr. 3. Suomenlinna

V podvečer nás čeká ještě trocha kultury – hokejový zápas v Hartwall aréně a ráno odlet domů a s ním definitivní konec zimy :-).

článek je součástí seriálu: Laponsko 2012

Silva s Martinem se roku 2012 vydali na sever Finska do Laponska.