Zřícenina Aueršperk

Kousek od města Bystřice nad Pernštejnem se nachází ne příliš dochovalá zřícenina hradu Aueršperk. Cesta na Aueršperk je nenáročný výlet.

Jednoho velmi horkého dne prvního červencového víkendu roku 2012 se vydáváme na malý výlet z Bystřice pod Pernštejnem na zříceninu hradu Aueršperk. Náš výlet začínáme příjezdem vlaku do Bystřice nad Pernštejnem.

Bystřice nad Pernštejnem, železniční stanice

Nádraží v Bystřici nad Pernštejnem je postaveno nejen mimo centrum Bystřice, ale celkem i dost mimo samotnou Bystřici nad Pernštejnem. Asi 300 metrů po asfaltové cestě je první rozcestí turistické rozcestí. Z rozcestníku se dovídáme, že náměstí je jeden a půl kilometru. Na náměstí se napojíme na modrou turistickou značku a budeme pokračovat ke zřícenině Aueršperk.

Existuje i další možnost. Nejít vůbec přes náměstí a centrum Bystřice nad Pernštejnem, vydat se od nádraží po asfaltové cestě opačným směrem mimo turistické značení až na křižovatku s Nádražní ulicí a na ní zahnout doleva a jít dokud nenarazíme na modrou turistickou značku. Jednalo by se beze sporu o zkratku. My ale chceme i něco málo nakoupit a jen na náměstí máme jistotu, že něco bude otevřené.

Vydáváme se tedy po červené turistické značce po asfaltové cestě. Míjíme několik domů a začínáme klesat. Jdeme sice po asfaltové cestě, ale připomíná nám to spíše chodník. Auta zde nejezdí, protože jim v tom brání zábrany. Po necelých deseti minutách klesání přecházíme na rovinu, přecházíme přes po lávce potok a procházíme kolem oploceného areálu koupaliště. Je zde hlava na hlavě, je totiž dost teplo, jen my asi nemáme rozum a jdeme se podívat na zříceninu. Obcházíme malý areál koupaliště a vcházíme mezi domy. Již procházíme městem.

Bystřice nad Pernštejnem

Po dvaceti minutách chůze od nádraží přicházíme na náměstí Bystřice nad Pernštejnem. Nakupujeme si v obchodech nějaké věci a přecházíme do spodní části náměstí, kde přes cestu napravo od kostela je turistické rozcestí. Zde přecházíme na modrou turistickou značku a zřícenina hradu Aueršperk je od nás pět a půl kilometrů vzdálena.

Bystřice nad Pernštejnem, náměstí

Obr. 1. Bystřice nad Pernštejnem, náměstí

Na náměstí jsme asi 40 minut a vydáváme se po modré turistické značce kolem České Spořitelny nalevo od kostela. Po chvilce mizíme mezi domy v malých uličkách, kudy nás vede turistická značka. Po chvilce na chvíli odbočíme ze značky aby jsme si prohlídli místní ulice. Tohle místo pro mě osobně působí nostalgicky, kousek od náměstí kdysi stál dům, kde bydleli moji praprarodiče.

Po chvilce chůze mezi rodinnými domky přicházíme k turistickému rozcestí Bystřice nad Pernštejnem rozcestí.

Bystřice nad Pernštejnem, rozcestí

U Bystřice nad Pernštejnem, rozcestí jsme asi po dvaceti minutách chůze od náměstí s tím, že jsme měli i malou nostalgickou zacházku. Turistické rozcestí je u hlavní a dost frekventované cesty, po které by jsme přišli, kdyby jsme se na nádraží rozhodli jít nejkratší cestou. Zahýbáme doleva a chvíli jdeme po chodníku podél hlavní cesty. Směřujeme po modré turistické značce k rozcestí Na Říčkách, které je od nás vzdálené 2 kilometry. Po pár minutách chodník končí a jdeme po kraji vozovky. Po chvilce ale z hlavní cesty odbočujeme doprava. Míjíme informační cedule a pokračujeme mezi loukami podél potoka Bystřice. Sem tam uvidíme nějakou chaloupku. U jedné z nich nás modrá turistická značka nasměruje na malou lávku přes potok Bystřice a po jejím překročení definitivně vcházíme do lesa. Tentokrát máme potok Bystřice po levé ruce.

Na Říčkách (416 m. n. m.)

Asi po půl hodině chůze od posledního rozcestí vcházíme na asfaltovou cestu a po pár metrech přicházíme k rozcestí Na Říčkách, které je hned za mostem. Zříceninu hradu Aueršperk je od nás dva a půl kilometru.

Ihned za rozcestím opět opouštíme asfaltovou cestu a začínáme na chvíli stoupat. Střídavě stoupáme a klesáme v lesích aby jsme asi za tři čtvrtě hodiny po modré turistické značce dorazili k rozcestí Aueršperk zřícenina.

Aueršperk zřícenina (490 m. n. m.)

Rozcestí je na lesní pěšině a vede zde pouze modrá turistická značka. Kousek od rozcestí do kopce jsou matně vidět nějaké kameny o kterých lze takto z dálky s těží říci, jestli jsou přírodního původu, nebo vznikly jako výsledek lidské činnosti. Vydáme se tím směrem a asi po padesáti metrech stoupání přicházíme k jediné alespoň částečně dochované části hradu. K jeho věži.

Zřcenina Aueršperk

Obr. 2. Zřcenina Aueršperk

Zřícenina hradu Aueršperk

Zřícenina má dochovanou pouze část jedné věže, jinak zde není nic zajímavého. Kousek od věže je ohniště. Dle informací na turistickém rozcestníku byl Aueršperk gotický hrad z 13. století, který zanikl pravděpodobně ve století patnáctém.

Uděláme zde několik fotografií a na chvíli si odpočineme. Zdržíme se asi 30 minut.

Trochu mě láká pokračovat na Pivonice a poté dále na zříceninu Zubštejn. Vyhledávám pomocí mobilu spojení z Pivonic do Bystřice na Pernštejnem a zjišťuji, že žádné není. To nás trochu zklame, ale nechce se nám pokračovat tři a půl kilometru dále ke zřícenině Zubštejn a pak se 9 kilometrů vracet stejnou cestou. Je dost teplo a tak raději zbytek dne strávíme u vody. Vydáváme se tedy po modré turistické značce do Bystřice nad Pernštejnem a pak dále na nádraží.

Zřícenina hradu Aueršperk

Obr. 3. Zřícenina hradu Aueršperk

Popsaná trasa tam i zpět má asi 14 kilometrů pokud počítáme i cestu na nádraží. Pokud začátek i konec počítáme z náměstí, má asi 11 kilometrů. Cílem byla návštěva zříceniny hradu Aueršperk, kde toho ale není až tak moc k vidění. Trasa není nijak náročná a měl by jí zvládnout i sváteční turista.

Bylo by určitě zajímaví navštívit i nedalekou zříceninu hradu Zubštejn.