Zejmarská roklina

První den našeho pobytu v Dedinkách, což je obec v jižní části Slovenského Ráje, jsme se vydali na tůru Zejmarskou roklinou. Jedinýmn místem jižní části Slovenského Ráje, kde jsou žebříky a řetězy.

Zejmarská roklina je jedinou roklinou s řetězy a žebříky v jižní části Slovenského Ráje. Zejmarská roklina byla vlastně jedním z důvodů, proč jsme s kamarádem Jardou trávili nějaký čas v jižní části Slovenského Ráje. Trasu jsme začali a ukončili v Dedinkách.

Cesta k Zejmarské roklině

Z Dedinek je nutné projít přes malý kopec po červené turistické značce do Biele Vody. Cesta do Biele Vody trvá asi 20 minut. Začátek červené značky je u hotelu Priehrada, vedle kterého je i kemp a dolní stanice lanovky na Geravy (kterou samozřejmě nepojedeme), což je několik minut od samotného „centra“ vesnice. V Bielých Vodách narazíme na rozcestí modré a červené, což je ústí do Zejmarské rokliny. Než se však vydáme do samotné rokliny, trávíme několik chvil v místní restauraci.

Průchod Zejmarskou roklinou na Geravy

Jarda v Zejmarské Roklině - Zejmarksá roklina je roklina ve Slovenském Ráji.

Obr. 1. Jarda v Zejmarské Roklině – Zejmarksá roklina je roklina ve Slovenském Ráji.

U rozcestí červené se zelenou v Bielych Vodách nás čeká nepopulární vlastnost některých míst Slovenského Ráje, placení vstupného do hor. Nic takového nás nepřekvapí, protože jsme na placení zvyklí z minulého roku, kde jsme několik dnů strávili v severní části Slovenského Ráje. Zaplatíme 40 SK a ke vstupence dostáváme zadarmo pohled (což na jiných místech Slovenského Ráje není zvykem). Vcházíme na modrou turistickou značku a procházíme Zejmarskou roklinou, což je asi nejkrásnější část dnešního pochodu. Podle mapy má trasa trvat 1h 20 minut, ale my jsme jí zvládli jen za 45 minut a to jsme dělali přestávky na focení (i s rozbalováním stativu). Trasa celou dobu mírně stoupá. Asi nejvýznamnější vodopád v Zejmarské roklině je Nálepkův vodopád (vodopád kapitána Jana Nálepky).

Já (Radim Dostál), v pozadí Nálepkův vodopád

Obr. 2. Já (Radim Dostál), v pozadí Nálepkův vodopád

Po 45 minutách se dostáváme na Geravy, kde je horní zastávka lanovky, o které jsem se již zmínil. V místním bufetu si dáváme občerstvovací pauzu v podobě jednoho piva.

Okruh z Geravy přes Predný a Zadný Hýl do Bielych Vod

Po zelené turistické značce se vydáváme lesní cestou po rovině spíše s mírným klesáním na Predný Hýl, kde jsme po 30 minutách. Zde odbočíme na žlutou turistickou značku a po deseti minutách chůze jsme na Zadném Hýlu. Tady přecházíme na modrou turistickou značku, která nás po 15 minutách přivede na Chátornou dolinu. Z Chátorné doliny po červené turistické značce jdeme do Bielych Vod, čímž uzavíráme okruh. V Bielych Vodách jsme za půl hodiny. Na této turistické značce (asi po 10 minutách od rozcestí Chátorná dolina) míjíme zajímavý přírodní úkaz – jezírka. Podle cedule umístěné vedle jednoho jezírka se jedná o něco zvláštního, souvisejícího nějak s jeskyní. Jenomže mě jezírko ničím nezaujalo. Působilo na mě dojmem obyčejné stojaté vody na louce. Ani jsem si nepořídil jeho fotografii.

Návrat do Dedinek a potkání hada

Z Bielych Vod se vracíme po červené turistické značce do Dedinek. Trasa v opačném směru než jsme ji šli ráno trvá asi necelých 30 minut. Při závěrečném sestupu do Dedinek, asi pár stovek metrů od dolní stanice lanovky uvidíme na zemi slepýše, kterého si fotíme. Druhý den se nám podaří potkat zmiji jedovatou, kterou se mi už ale nepodaří tak hezky vyfotit.

Slepýš kousek od Dedinek ve Slovenském Ráji

Obr. 3. Slepýš kousek od Dedinek ve Slovenském Ráji

Zejmarská roklina určitě stojí za návštěvu a rozhodně jí doporučuji. Možná by mohla být i dostačující záminkou, proč navštívit jižní část Slovenského Ráje. Sice Zejmarská roklina je jediná roklina s řetězy a žebříky v jižní části Slovenského Ráje, jedná se o nenáročná tůru, kterou je možné z Dedinek stihnout i za dopoledne (pokud si člověk přivstane).

článek je součástí seriálu: Slovenský ráj 2006

Na začátku července roku 2006 jsme se s Jardou vrátili do Slovenského ráje, kde jsme byli i rok před tím. Podívali jsme se na některá zajímavá místa jižní části, potom přešli do severní části a navštívili 2 rokliny, které jsme rok před tím neviděli.