Z vrcholu Čertův mlýn přes Pustevny na Radhošť

Pokračuji z vrcholu Čertův mlýn přes vrchol Tanečnice směrem na Pustevny a Radhošt. V sedle před Tanečnicí se setkávám se ztraveným Jardou.

V předchozím díle jsem popsal cestu z Kunčic pod Ondřejníkem na Čertův mlýn.

Čertův mlýn 1205 (m. n. m.)

Začínám sestupovat z Čertova mlýna na sedlo Tanečnice. Pár minut chůze od Čertova mlýna mi telefonuje Jarda a ptá se mě, jestli už jsem prošel přes rozcestí Tanečnice sedlo. Právě tam totiž dorazil po zelené turistické značce. Po celou dobu, co jsem si myslel, že je někde ve předu byl ztracený. Důležité je, že dorazil na správné rozcestí a dokonce dříve než já. Minul Kněhyně sedlo i Čertův mlýn.

Tanečnice sedlo (1005 m. n. m.)

Na rozcestí Tanečnice sedlo přicházím za více než dvacet minut chůze úzkou lesní pěšinou od vrcholu Čertův mlýn. U rozcestí je malý dřevěný turistický přístřešek. Setkávám se zde se ztraceným Jardou. Pokračujeme po červené turistické značce směrem na vrchol Tanečnice, který je odsud půl kilometru.

Tanečnice (1084 m. n. m.)

Po dvanácti minutách stoupání lesní pěšinou přicházíme na vrchol Tanečnice. Je zde (stejně jako na Čertově mlýně) několik „hromádek“ kamenů, které staví turisté a utvářejí zajímavé obrazce. Informační cedule informuje o významu názvu „Tanečnice“ a hned nabízí několik verzí (teorií). Patrně se na vrcholu odehrávaly pohanské rituály, při kterých se tančilo. Vydáváme se na Pustevny, které jsou podle rozcestníku 1 kilometr.

Pustevny (1010 m. n. m.)

Po čtvrt hodině klesání přicházíme na Pustevny. Pustevny jsou turistické centrum. Vede zde lanovka i asfaltová cesta. Na Pustevnách na chvíli (asi 1 hodinu) usedáme do restaurace.

Pokračujeme dále po modré turistické značce směrem k soše Radegasta a vrcholu Radhošť, cesta vede po asfaltové cestě.

Radegast socha (1105 m. n. m.)

K soše beskydského boha hor Radegasta přicházíme více méně po rovině. Jen chvíli za Pustevnami jsme stoupali. U sochy je stánek s občerstvením u kterého se na chvíli zastavíme a také fotíme sochu Radegasta. Je zde poměrně dost lidí. Mezi Pustevnami a Radhoštěm se obvykle pohybuje dost turistů. Vydáváme se směrem na Radhošť, což je hřebenová tůra více méně po rovině s pěknými výhledy na obě strany. Po cestě je několik informačních cedulí.

Radegast - bůh pohoří Beskydy

Obr. 1. Radegast – bůh pohoří Beskydy

Radhošť hřeben – rozcestí (1085 m. n. m.)

Po půl hodině chůze po hřebenu přicházíme k rozcestníku Radhošť hřeben – rozcestí, kde míjíme zelenou turistickou značku. Kaple na vrcholu Radhošť je dále po modré turistické značce 1 kilometr. Po 10 minutách chůze míjíme hotel na Radhošti, kde na chvíli usedáme u venkovních stolů.

Radhošť kaple (1129 m. n. m.)

Radhošť kaple je od hotelu asi 3 minuty chůze. Je zde socha svatého Cyrila se svatám Metodějem a také dřevěná kaple, kde je možné za 5Kč vyjít na věž, ze které je výhled na okolní krajinu. Je zde i vysílač.

Radhošť kaple - Moravskoslezské Beskydy

Obr. 2. Radhošť kaple – Moravskoslezské Beskydy

Na chvíli stejně jako spousta dalších lidí usedáme v trávě před kaplí a odpočíváme. Lidí je zde poměrně dost. Po odpočinku vyrážíme opět po modré turistické značce směrem na Černou horu – rozcestí, což je dva a půl kilometru. Z Radhoště scházíme po prudké sjezdovce. Po půlhodině klesání a chůze lesní cestou prudce zahýbáme doprava a pokračujeme v klesání.

Černá hora – rozcestí (885 m. n. m.)

Po dalších 3 minutách chůze přicházíme k rozcestí Černá hora – rozcestí. Odděluje se zde červená od modré turistické značky. Červená vede do Rožnova pod Radhoštěm. My budeme pokračovat po modré turistické značce na Pinduli sedlo. Pindula je autobusová zastávka, kde stojí autobusy jedoucí z Rožnova pod Radhoštěm. Rozcestí Pindula sedlo je vzdáleno dva a půl kilometru.

Pindula sedlo – autobusová zastávka (552 m. n. m.)

Na Pinduli přicházíme po více než půlhodině klesání. Čekání na autobus si krátíme v nedalekém motorestu.

Cesta na Pustevny vede turisty mírně opomíjeným kouskem Beskyd, zato cesta od Pusteven na Radhošť někdy připomíná Václavské náměstí. Celá tura není nijak náročná.