Z Hluboček na Svatý Kopeček

První výlet našeho pobytu v Hlubočkách vede přes Radíkov na Svatý Kopeček, kde je zoologická zahrada.

Hlubočky

Začínáme v Hlubočkách, kde se poblíž železniční stanice napojujeme na žlutou turistickou značku. Podejdeme pod mostem, přes který vede železniční trať a po asfaltové cestě postupně míjíme poslední domy. Cesta dále vede lesem. Asi po dvaceti pěti minutách chůze míjíme po pravé straně chatovou osadu, u které je, hned u naší pěšiny, studánka. Pokračujeme dále po žluté turistické značce.

Boží muka nad Radíkovem (420 m. n. m.)

Asi po tři čtvrtě hodiny chůze z Hluboček přicházíme k rozcestí Boží muka nad Radíkovem. U rozcestí jsou boží muka. Dle rozcestníku jsme z Hluboček ušli 3 kilometry. Na rozcestí se k nám připojuje zelená turistická značka vedoucí z Mariánského údolí, která bude dále pokračovat společně s naší žlutou turistickou značkou do Radíkova, který je vzdálen jeden kilometr. Další jeden a půl kilometru je pak vzdálen cíl naší cesty, Svatý Kopeček. Hned u rozcestí vyjdeme z lesa a dále budeme pokračovat po poli.

Boží muka nad Radíkovem

Obr. 1. Boží muka nad Radíkovem

Radíkov

Asi po deseti minutách chůze po polní cestě přicházíme k prvním domům v obci Radíkov. Přesněji k městské části Olomouc Radíkov, protože Radíkov je část Olomouce. Míjíme radnici a přicházíme k autobusové zastávce a místu, které by se dalo nazvat náměstí, pokud lze za náměstí považovat křižovatku s informačními šipkami. Je zde několik naučných cedulí, které popisují historii Radíkova a hlavně zvou na nedalekou pevnost Fort Radíkov. My dnes máme namířeno na Svatý Kopeček, pevnost Fort Radíkov hodláme navštívit další den, proto se o něm rozepíšu v některém z následujících dílů.

Radíkov (Host., MHD) (355 m. n. m.)

Pár metrů za „náměstí“ je turistický rozcestník Radíkov (Host. MHD). Jak název napovídá, kousek od rozcestníku je hostinec, který je ale zrovna v okamžiku kdy tam jsme zavřený. Svatý Kopeček (MHD) je dle rozcestníku jeden a půl kilometru vzdálen. Pokračujeme po žluté turistické značce po asfaltové silnici, která vede Radíkovem. Po chvilce žlutá turistická značka odbočí doleva do lesa. My se rozhodneme jít dále po asfaltové cestě. ZOO není přesně v centru Svatého Kopečku, kam vede značka a zdá se nám, že by jsme mohli něco ušetřit. Moc si ale nepomůžeme. Po žluté turistické značce se budeme vracet zpět. Na hlavní cestě míjíme další autobusovou zastávku a odbočujeme z hlavní cesty na vedlejší asfaltovou cestu, která se podle mapy jmenuje Na Suchých Loukách. Asfaltová cesta se záhy změní na lesní cestu, po které chvíli jdeme aby jsme se později napojili opět na asfaltovou cestu. To už ale jsme kousek od ZOO.

Svatý Kopeček (ZOO) (390 m. n. m.)

U rozcestníku Svatý Kopeček ZOO jsme asi za dvacet minut chůze z Radíkova. Nešli jsme zde po turistické značce. Na červenou turistickou značku jsme se napojili asi 200 metrů před rozcestníkem. Za rozcestníkem je plot, za kterým je cíl naší cesty, zoologická zahrada. Musíme ještě najít vchod. Ten je asi dalších dvě stě metrů po červené turistické značce směrem na rozcestí Svatý Kopeček MHD.

Poblíž rozcestníku jsou i informační cedule Naučné stezky Svatý Kopeček, o těch ale až příště.

článek je součástí seriálu: Hlubočky 2014

V červenci roku 2014 jsem s Jardou a Albertem strávil týden v Hlubočkách na okraji Vojenského újezdu Libavá. Vojenský újezd Libavá mí sice přísná pravidla pro vstup civilistů (probíhá zde ostrá střelba), na jeho hranicích se však nachází spousta dostupných a zajímavých míst.