Výstup na Chopok z Jasné

Cestou do Vysokých Tater jsme se zastavili na půl dne v Nízkých Tatrách a vystoupili na jejich třetí nejvyšší vrchol. Na Chopok jsme vystoupali z Demänovské doliny, tedy ze severu.

Biela Pút (1120 m. n. m.)

Naší túru zahajujeme u rozcestí Biela Pút v Jasné, což je část obce Demänovská Dolina. Jak název obce napovídá, nacházíme se v Demänovské dolině, po které je obec pojmenovaná.

U rozcestí Biela Pút se nachází malá vodní nádrž a kolem ní se vydáváme po žluté turistické značce směrem na Mikulášskou chatu, která je dle rozcestníku vzdálena 15 minut chůze. Projdeme po asfaltové silnici vedoucí podél břehu, dále kolem parkoviště a autobusové zastávky, za kterou nás turistická značka zavede do lesa.

Národní přírodní památka Vrbické pleso

Kousek po opuštění asfaltové cesty vstupujeme do NPP Vrbické pleso, o čemž nás informuje informační cedule. Po chvilce mírného stoupání přicházíme k Vrbickému plesu.

Vrbické pleso (1113 m. n. m.)

Vrbické pleso vzniklo ledovcovou činností a je největší jezero v Nízkých Tatrách. Jeho největší hloubka je 8 metrů. Pleso má přítok z pramene na jižní straně a odtok z plesa je na severovýchodě. Výměra plesa je 0.73 ha. Z informační cedule u plesa se rovněž dovídáme, že pleso patří mezi nejznámější ledovcové plesa v Nízkých Tatrách. Vzniklo v období čtvrtohor, kdy po ústupu ledovců zůstaly v horách kromě ledovcových kotlů a morén také malé jezera, známé pod označením plesa. Vrbické pleso, jakožto největší pleso Nízkých Tater bylo roku 1975 prohlášeno za chráněné a dnes je národní přírodní památkou.

Vrbické pleso, Jasná - Nízké Tatry

Obr. 1. Vrbické pleso, Jasná – Nízké Tatry

U plesa se několikrát zastavíme a fotíme jej. Při cestě kolem plesa se k nám zprava připojí modrá turistická značka vedoucí od Demänovské jeskyně. U plesa se nachází také malé dětské hřiště s prolézačkami.

Mikulášska chata (1113 m. n .m.)

Asi pět minut chůze od Vrbického plesa přicházíme k horskému hotelu Mikulášská chata. Kousek za ní je i stejnojmenné turistické rozcestí. Dále opustíme žlutou turistickou značku, po které jsme šli doposud vydáme se po modré turistické značce. Dle rozcestníku nás na vrchol Chopoku čeká chůze dvě hodiny a padesát minut. Po cestě bude rozcestí Pod Orlou skalou (1 hodina a 5 minut) a Luková, což je od naší pozice jednu a tři čtvrtě hodiny chůze. Bez přestávky pokračujeme dále.

Míjíme budovy, které bezpochyby slouží k ubytování turistů, dolní stanice různých vleků a lanovek a také staveniště, kde se další ubytovací zařízení staví. Různé lanovky a vleky v okolí nám napovídají, že se nacházíme v lyžařském areálu.

Pomalu opustíme známky civilizace a pokračujeme stoupáním v lese.

Pod Orlou skalou (1475 m. n. m.)

Po necelé hodině chůze přicházíme k rozcestníku Pod Orlou skalou, kde se k naší modré turistické značce zprava připojuje červená. Budeme pokračovat po modré a červené turistické značce ke stanici lanovky jménem Luková. Zvláštní je, že i když půjde červená turistická značka společně s modrou, tak dle rozcestníku cesta po modré bude trvat 40 minut a po červené 45 minut.

Červená turistická značka je Naučná stezka Demänovská dolina a kousek od rozcestí je její naučná cedule označená pořadovým číslem 6, zabývající se faunou a flórou Nízkých Tater.

Pokračujeme stoupáním dále. Pomalu se kolem nás stromy zmenšují, až vstoupíme do horní hranice lesa.

Luková

Asi po půl hodině stoupání dorazíme ke stanici lanovky jménem Luková. Opouštíme zde červenou turistickou značku a dále budeme stoupat po modré turistické značce až k vrcholu. Cesta povede víceméně pod lanovkou po sjezdovce. Celý svah je pokryt jinovatkou, což vytváří zajímavé fotogenické scenérie. Je sice již kolem tři čtvrtě na dvě odpoledne, ale slunce svítící z jihu asi dlouho na severní stanu kopce nesvítilo.

Luková - Nízké Tatry

Obr. 2. Luková – Nízké Tatry

Rotunda Chopok (2004 m. n .m.)

Po tři čtvrtě hodině stoupání přicházíme k horní stanici lanovky, která je v budově Rotunda Chopok. Kromě samotné lanovky je zde i restaurace a hotel. Navíc v budově není jen stanice lanovky ze severní strany, ale i z jižní. Když jsme byl na Chopoku naposledy, tato budova zde ještě nestála.

Já (Radim Dostál) na vrcholu Chopok - Nízké Tatry

Obr. 3. Já (Radim Dostál) na vrcholu Chopok – Nízké Tatry

Chopok (2024 m. n. m.)

Vrchol Chopoku je na nedaleké kamenné skále, na kterou vyjdeme za necelých 10 minut. Na vrcholu uděláme několik fotek, ale příliš se nezdržujeme. Přece jenom je již dost zima.

Výhled z vrcholu Chopok, Nízké Tatry

Obr. 4. Výhled z vrcholu Chopok, Nízké Tatry

Protože nás čeká ještě cesta do Smokovce ve vysokých Tatrách, kde máme zajištěno ubytování, nezdržujeme se sestupem dolů, ale svezeme se Lanovkou.