Výlet do Lovosic

• 20.04.2015
  • 0:00
  • Změněno: 9.04.2015 | 17:12

Lovosice asi nepatří k významným turistickým centrům, ale mohou nabídnout tolik, že jistě stojí za návštěvu. Překvapí nás nejen svojí historií, ale i přírodním bohatstvím.

Poloha a doprava

Lovosice leží na levém břehu Labe, 5 km jihozápadně od Litoměřic, 55 km severozápadně od Prahy, 17 km jižně od Ústí nad Labem. Město je významným dopravním uzlem, s Prahou je spojeno dálnici D8 (E55). Po dokončení severní části dostane město lepší spojení se severem Čech i se Saskem. Dále městem prochází silnice 1. třídy č. 15 od Mostu k České Lípě, na sever podle Labe pak míří silnice č. 30.
Lovosice mají nákladní říční přístav a jsou také významným železničním uzlem na koridoru Praha – Ústí nad Labem – Drážďany (trať 090), sbíhají se tu železniční tratě od České Lípy (trať 087), Teplic (097), Loun (114) a Mostu (113).

Dějiny

Oblast kolem Lovosic je osídlena už od 6. tisíciletí př. n. l. První Slované (Ljutoměřici) zde měli velké opevněné tržiště s přístavem, uvažuje se i možnosti, že šlo o Canburg v době Karla Velikého. Význam místa poklesl po založení nedalekých Litoměřic. První zmínka o obci je snad z roku 1143, ale určitě zde sídlil roku 1237 „Drasek de Lowazziz“ . Roku 1248 získal dědičně Lovosice litoměřický měšťan Hartvik a založil zde lánovou ves s kostelem, krčmou, mlýnem a vinicí. Později to byl klášterní majetek, po roce 1415 tu již byli jen světští majitelé (Šlejnicové, Valdštejnové, Schwarzenbergové). Roku 1600 dostaly Lovosice městský statut. V roce 1756 byla u města svedena první bitva sedmileté války mezi Pruskem a Rakouskem, roku 1809 celé Lovosice vyhořely.

Radnice v Lovosicích

Obr. 1. Radnice v Lovosicích

K rozvoji města přispěly v 19. století nové silnice a železnice (1844 parní mlýn, 1854 továrnu na cikorku, cukrovar, pivovar, 1900 chemická továrna na mazadla a jiné chemikálie atd.).

Památky

Zámek Lovosice byl vybudován na místě tvrze za Šlejniců po roce 1545, po požáru 1809 byla barokně přestavěn. Roku 1748 byl dokončen barokní kostel sv. Václava na místě kostela staršího, v 18. století je i fara. Starší z roku 1656 je budova špitálu. Secesní radnice byla postavená v letech 1906 až 07. Secesní je i evangelický kostel z roku 1907. K památkám patří i torzo nového židovského hřbitova s obřadní síní.

Výhled z Lovoše na Lovosice

Obr. 2. Výhled z Lovoše na Lovosice

Cestovní ruch

Město nežije pouze průmyslem, má svou bohatou historii a jeho území patří k nejvýznamnějším archeologickým lokalitám ve střední Evropě. To ovšem návštěvník nevidí, protože vše je ukryto pod zemí. Z Lovosic lze podnikat výlety za krásami přírody i v nejbližším okolí. Pěkná je procházka nedalekým Oparenským údolím se zříceninou hradu Oparno, vrch Lovoš s turistickou chatou (noclehy, občerstvení) nabízí krásný výhled do údolí Labe, zejména na jeho klikatící se část u vstupu do Českého středohoří nazývanou Brána Čech (Porta Bohemica). Dál za Lovošem vypíná nejvyšší hora Českého středohoří Milešovka (836,6 m) s meteorologickou observatoří s rozhlednou a možností občerstvení.
Ve městě je více možností k ubytování, jmenujme třeba hotel Lev, pension U Havlů a ubytování Cukrovar.

Přívozy na Labi

Poblíž Lovosic lze využít na Labi dva přívozy. První je přímo u sportovní haly a spojuje město s obcí Píšťany. Tamní Píšťanské jezero je zaplavená bývalá pískovna o rozloze asi 90 ha, která je hojně využívaná k rekreaci (koupání, vodní sporty) i rybaření, je zde loděnice a restaurace. Další přívoz je v sousedních Malých Žernosekách, které spojuje s Velkými Žernoseky. Vedle přístaviště je Hospoda U Přívozu, vede sem také cyklostezka.

Přívoz Malé Žernoseky

Obr. 3. Přívoz Malé Žernoseky

Švestková dráha

Lokálka z Lovosic do Mostu vznikla na konci 19. století a její pravidelný provoz skončil roku 2007, ale dnes funguje jako výletní vláček, ve kterém můžete poznat a navštívit mnoho zajímavostí Českého středohoří.

Lovosice a sport

Lovosice jsou jednou z největších sportovních center v republice. Veřejnosti zde slouží Sportovní hala Chemik, Sportovní hala U přívozu, Krytý plavecký bazén, koupaliště, tenisové kurty, víceúčelové venkovní hřiště, fotbalové hřiště, atletický a zimní stadion, sauna. Sportovcům i veřejnosti slouží také turistická ubytovna a ubytovna na zimní stadionu. Ze sportů zmíníme jediný, a to házenou, která město proslavuje i za hranicemi republiky.

Výlet na Lovoš a Oparno

Jak jsme se zmínili, pěkná je vycházka na Lovoš a Oparno, a my ji spojíme do jedné trasy. Začneme u rozcestníku turistických tras nedaleko od ID za kruhovou křižovatkou v Dlouhé ulici. Jdeme po modré směrem na Vchynice, ale nad městem, když přijdeme na silnici směrem na Bílinku a Velemín, odbočíme vpravo po značkách NS Litoměřická vinařská. Ta nás přivede k zelené značce a tak pak až na vrchol Lovoše. Kdysi se tvrdilo, že kdo bude ráno první v restauraci, že má útratu zadarmo, vyzkoušet to můžete, ale za správnost již neručíme.
Z Lovoše je kruhový rozhled snad na třetinu Čech, když je hezky. Jinak my se dáme dolu po modré a NS Lovoš a s nimi dorazíme do vsi Oparno. Abychom se dostali na zříceninu hradu, u kapličky se dáme vlevo a za třetím domem vpravo, až narazíme na zelenou značku. Tou dojdeme pohodlně ke hradní zřícenině a pak i k Černému mlýnu. Odtud se vydáme vpravo po zelené Oparenským údolím k stejnojmennému rozcestníku. Tady se dáme vpravo po žluté směrem na Lovoš, přejdeme přes železniční trať a pokračujeme vzhůru zalesněnou strání. Když se ale značka prudce zlomí vlevo, jdeme neznačenou cestou rovně až na okraj pole, kde opět objevíme Vinařskou NS. Tou pozvolna klesneme a pak neznačenou silničkou dojdeme do Lhotky nad Labem. Tady je situace trochu složitá, dejme se proto Ústeckou prudce vpravo a první ulicí vlevo, abychom došli do Lovošské ulice se zelenou značkou. Odbočíme vlevo a dojdeme do Lovosic.
Trasa měří 14 km, ale jde zkrátit o 1,5 km tak, že z města jdeme rovnou po zelené na Lovoš. Trasa pro poměrně prudký výstup na Lovoš není vhodná pro začínající cyklisty, ale jinak jsou cesty všude pohodlné.