Vody, hody i hradiště v okolí Kojetína

• Randus Petr
  • 5.11.2014
  • 12:00
  • Změněno: 5.08.2014 | 20:46

Nový Jičín zná asi každý v naší republice, ale je pravda, že zvláště v Čechách, je větší povědomí o Jičínu v Českém ráji. Nový Jičín leží v nížině mezi Oderskými vrchy a Moravskoslezskými Beskydami, ale i sám nabízí mnohé turistické cíle ve svém nejbližším okolí, zejména Štramberk. My se ale dnes vydáme do jiného koutu, na jih od Nového Jičína do osady Kojetín.

Hodnotil 1 člověk

Kojetín

Kojetín leží mezi dvěma přírodními zajímavostmi, prastarou lípou velkolistou a rezervace Pikritové mandlovce. My se ale vydáme ze středu osady úplně jinam, a to po silnici na Nový Jičín. V první levotočivé zatáčce odbočíme vpravo na místní silničku a jdeme podle Kojetínského potoka až k Čertovu rybníku. Pokud tu jsem v létě, je zde možnost koupání. Pod rybníkem stál Čertův mlýn, dnes je to výletní restaurace.

Lípa v Kojetíně

Obr. 1. Lípa v Kojetíně

Strážnice (545 m. n. m.)

Od restaurace se vydáme na jižní okraj hráze a jdeme podle lesa pěšinou jakoby zpět na Kojetín. Stočíme se však vlevo a údolíčkem s bezejmenným potůčkem, která teče do rybníka, začneme stoupat. Držíme se stále jihozápadního směru, až se dostaneme na vrcholový hřeben mezi Stranickým kopcem (529 m. n. m.) a Strážnicí (545 m. n. m.). Hřbet se většinou zalesněný, ale občas tu máme pěkné dílčí výhledy. Po hřebenové pěšině se dáme vpravo. Když přejdeme po úbočí nevýrazné kruhové výšiny, vpravo od pěšiny se rozkládají svahová skaliska.

Pikritový lom

Obr. 2. Pikritový lom

Vrátíme se na hřebenovou pěšinu a vystoupáme k vrcholu Strážnice. Z úbočí se opět můžeme místy rozhlédnout do kraje. Samotný vrchol je vpravo od pěšiny, je to však jen pár metrů nad námi.
Po vystoupání na vrchol se vrátíme na pěšinu, která se stáčí k jihu a klesá po hraně hřebenu až na modrou turistickou značku. Po té se dáme vpravo a dojdeme na rozcestí Straník. Zde se dáme po červené směrem na Kojetín, ale pozor, po levé ruce míjíme rezervaci Pikritový lom, jehož dolní část je zatopená. Lom je pěkný, žijí zde i různí živočichové.

Svahy hradiště Požaha

Obr. 3. Svahy hradiště Požaha

Od lomu pokračujeme po červené a naučné stezce na rozcestí Strážnice. Tady je jedna velká zajímavost, a to vrch vlevo před námi, na němž je hradiště Požaha. Cesta k němu vede po kraji lesa, resp. pole. Je-li sucho, není to problém, jinak doporučujeme na vrch dojít až z Kojetína. Za prvním domem odbočíme vpravo, za dalším domem zahneme vlevo. Vstoupíme do lesa a úbočím se dostaneme na vrchol. Hradiště zaniklo někdy kolem roku 0, takže je z keltské doby. Můžeme si zde prohlédnout valy a příkopy. Od okraje lesa jsou pěkné výhledy na místa, kudy jsme procházeli.
Od hradiště, ať jsme sem vyšli od Strážnice či z Kojetína, jdeme zpět do Kojetína. Tím tedy cestu ukončíme, trasa měřila pouhých 6 km, ale po cestě bylo více zajímavostí, takže to ani nevadí. Převýšení je celkem 160 metrů.