Vodopády potoka Satina

Navštivte vodopády potoka Satina v Moravskoslezských Beskydech. Satinské vodopády jsou ne příliš známé vodopády kousek od Lysé hory.

Hodnotil 1 člověk

Nejkratší způsob, jak se dostat k Satinským vodopádům je cesta z Malenovic. Já se ale rozhodl pro jinou možnost a udělal si větší, poměrně nenáročnou tůru.

Ostravice zastávka (402 m. n. m.)

Svůj výlet na vodopády potoka Satina jsem začal na vlakové zastávce Ostravice zastávka. Zde začíná modrá turistická značka. Modrá turistická značka vede kousek podél trati aby pak zahnula po asfaltové cestě doprava přes řeku Ostravice.

U Bezručova srubu (398 m. n. m.)

Po pěti minutách přecházím po mostě přes řeku Ostravici a přicházím k rozcestí U Bezručova Srubu. Podle rozcestníku jsem ušel půl kilometru, což se mi moc nezdá. U rozcestníku je informační nástěnka s mapu. Z rozcestníku směřují doleva dva ukazatele, které ale nejsou označeny žádnou barvou turistické značky. Tímto směrem jsou peřeje vzdálené 300 metrů a Bezručův srub vzdálen 200 metrů. Já pokračuji dále po modré turistické značce, která stále vede po asfaltové cestě. Po chvilce začne stoupání.

Po deseti minutách odbočuji doleva, tím scházím z asfaltové cesty a opouštím osadu domků (chat).

Po dvaceti minutách stoupání vcházím do chráněné krajinné oblasti Beskydy, při té příležitosti křižuji asfaltovou cestu a míjím ukazatel s šipkami. Nejedná se však o typické turistické rozcestí. Šipky odkazují na Albínovo náměstí, U Zbuja, U Veličků, Lysá hora, což je jedním směrem. Pokračují dále po modré turistické značce.

Potůčky (605 m. n. m.)

Asi po pěti minutách od „neoficiálního rozcestníku“ přicházím k rozcestníku pro běžecké lyžaře jménem Potůčky. Albínovo náměstí je po lyžařské dráze 1.7 kilometrů. Pokračuji dále po modré turistické značce.

U Zbuja (710 m. n. m.)

Po půl hodině přicházím k louce, na které je hostinec U Zbuja. Od Zbuja vede zelená turistická značka. Chata U Zbuja je ode mě asi 150 metrů. U cesty stojí cedule s otvírací dobou. Kromě pondělí je zde otevřeno každý den od 9 do 18 hodin. Návštěvu chaty U Zbuja dnes nemám v plánu, proto rovnou pokračuji dále po modré a už i po zelené směrem na Albínovo náměstí.

Albínovo náměstí – Staškov rozcestí (755 m. n. m.)

Po pár minutách přicházím k turistickému rozcestníku Staškov rozcestí, které je na mapě pojmenované jako Albínovo náměstí. Zde končí modrá turistická značka. Dále pokračuje zelená turistická značka. Kromě turisticky značených cest je zde i několik neznačených lesních cest a také asfaltová cesta. Kromě turistického rozcestníku je zde také rozcestník pro běžecké lyžaře.

Na Albínově náměstí je malý dřevěný srub s lavicemi a stoly. Právě na dřevěném srubu je nápis Albínovo náměstí.

Zelená turistická značka pokračuje směrem na rozcestí Pod Lukšincem a dále na Lysou horu. Já se však chci co nejkratší cestou dostat k potoku Satina. Mohl bych jít přes rozcestí Pod Lukšincem a z něj po žluté k chatě U Veličků. A dále pokračovat po žluté k Satině. Je zde ale kratší možnost. Asfaltová cesta z Albínova náměstí vede k restauraci u Veličků, ostatně informuje o tom i cedule. Opouštím tedy turistické značení a vydávám se po asfaltové cestě k Veličkům.

Asi po deseti minutách opět přicházím k ceduli směřující k chatě U Veličků a tentokrát mě směřuje pryč z asfaltové cesty. Zahýbám doleva a začínám klesat.

U Veličků (665 m. n. m.)

Po dalších deseti minutách chůze po lesní pěšině přicházím k restauraci U Veličků. K rozcestí Satinu – U Korýtka je to půl kilometru po žluté turistické značce. U Veličků usedám na dvacet minut na jedno pivo a vydávám se směrem na Satinu. Začínám prudce klesat. Občas kolem mě „profrčí“ nějaký cyklista.

Satina – U korýtka (560 m. n. m.)

Po necelých deseti minutách sestoupím k rozcestí Satina – U korýtka. Je zde pramen vody (korýtko) a informační cedule. Také přicházím na asfaltovou cestu. Podle informační cedule odhaduji, že jsem na nějaké naučné stezce. Píše se zde, že údolí potoka Satina pod Lysou horou je také nazýváno Ondrášovo údolí. Je zde zmínka také o Satinských vodopádech.

Satinské vodopády

Satinský vodopád - Moravskoslezské Beskydy

Obr. 1. Satinský vodopád – Moravskoslezské Beskydy

Nyní přichází cíl mé cesty. Kousek od rozcestí Satina – U korýtka se nacházejí Satinské vodopády. Nevede k nim turistická značka a cesta je někdy nebezpečná. Je tedy potřeba dávat velký pozor a s podobným terénem nezkušený člověk by neměl k vodopádům chodit.

Hned za cestou je roklina a v ní teče potok Satina. V podstatě na úrovni rozcestí Satina – U korýtka začínají Satinské vodopády. Stačí tedy jen sejít roklinou dolů k potoku a dívat se.

Satinský vodopád - Moravskoslezské Beskydy

Obr. 2. Satinský vodopád – Moravskoslezské Beskydy

Sejdu dolů, vybaluji stativ a začínám fotit. Kdo zde hodlá fotit, tak jako já, zdrží se hodně dlouho. Já se dělám mnoho fotek a pomalu postupuji řečištěm potoka směrem proti proudu. Až mám pocit, že už asi žádné další vodopády nebudou, vylézám z řečiště, kde jsem strávil přes hodinu a čtvrt. Odhaduji ale, že normální prohlídka bez zběsilého fotografování by mohla trvat maximálně tak půl hodiny. Z potoka vylézám na druhé straně, než jsem přišel a stoupám k nedaleké asfaltové cestě. Asfaltová cesta vede do Malenovic a jezdí na ní dost aut. V Malenovicích je autobusová zastávka, ze které mi jede autobus.

Obr. 3. Satinský vodopád – Moravskoslezské Beskydy

Malenovice parkoviště

Za necelých deset minut jsem u autobusové zastávky Malenovice parkoviště. Tím v podstatě můj výlet končí.

Existují tři způsoby, jak navštívit Satinské vodopády. Buď začít a skončit v Malenovicích. Zajít jen na Satinské vodopády a zpět. Spíše by se jednalo o procházku. Také je možnost návštěvu Satinských vodopádů spojit s výstupem na Lysou horu. Mnoho lidí to tak dělá, protože vrchol Lysé hory je v podstatě kousek. Třetí možnost je zvolit nenáročnou tůru jakou jsem zvolil já a popsal v článku. Celá má tůra trvala asi čtyři a půl hodiny.

Přístup k potoku Satina a jeho vodopádům je nezajištěný a prudký. Je nutné být obezřetný, každý si musí uvědomit, že je mimo běžnou turistickou trasu.

Fotogalerie

Fotogalerie Vodopády potoka Satina obsahuje více fotografií.