Třeba bez Mařenky, ale na Mařenku

• 10.09.2014
  • 12:00
  • Změněno: 13.08.2014 | 17:19

Osobně, když zaslechnu slovo Vysočina, zazní mi v uších tklivá písnička od skupiny Rangers. Nezazní tam ale ani jeden název, že by šlo o Vysočinu na Česko-moravském pomezí. Škoda, přesto si ji s touto Vysočinou spojuji, protože je tak pěkná.

Štěměchy

Dnes se vydáme do oblasti Mikroregionu Podhůří Mařenky, což je kraj mezi Třebíčem a Telčí. Start si zvolíme ve Štěměchách. Najdeme zde některé památky, jako je pamětní kámen, kapličku, ale hlavně zbytky tvrze Štěměchy.

Tvrz Štěměchy

Obr. 1. Tvrz Štěměchy

Start výletu si dáme u obecního úřadu. Vydáme se od něj po silnici jihovýchodně a za čp. 72 odbočíme vlevo. Tudy dojdeme ke zbytkům tvrze, které jsou upraveny a obec či její organizace zde pořádají slavnosti a podobné akce.

Březová

Vrátíme se na silnici a pokračujeme kolem hospodářských budov. Za posledním objektem se stočíme na polní cestu vlevo a na dalším odbočení opět vlevo. Přejdeme přes mírný hřbítek a klesáme pozvolným údolíčkem až na modrou značku. Ta nás dovede do Březové. Je zde rybník, chatky a starý mlýn.

Z Březové se vydáme skoro jižním směrem po cestě po levém břehu Římovky. Po 1 km dojdeme k romantickému Holému mlýnu. Ten je výjimečně zachovalý i s vybavením. Po domluvě lze mlýn navštívit.

Rozhledna Mařenka

Obr. 2. Rozhledna Mařenka

Od mlýna přejdeme po hrázi a dojdeme na kraj pole, kousek vlevo a pak vpravo severozápadně polní cestou až k lesu. Pokračujeme stále rovně po okraji lesa a pak lesem, až se opět setkáme s modrou značkou. Ta nás přes Dašov s mlýnským muzeem dovede na rozhlednu Mařenka. Ta byla postavena v roce 2012.

Mařenka

Od rozhledny se vrátíme na rozcestí lesních cest, kde modrá zatáčí vpravo na Dašov. My se zde dáme ale vlevo. Cesta se mírně stáčí obloukem vlevo a na první křižovatce odbočíme vpravo. Doslova po pár metrech vlevo uvidíme mohutné valy a příkopy zaniklé tvrze Dašovice.

Mlýn Dašov

Obr. 3. Mlýn Dašov

Vrátíme se na modrou značku, ale nejdeme po ní, nýbrž zahneme neznačenou vlevo. Asi po kilometru dojdeme na trojúhelníkové rozcestí v rohu vysekaného lesa. Zahneme vpravo a vyjdeme na kraj lesa. Zde se dáme mírně vlevo podle remízky severovýchodním směrem. Mezi poli pak dojdeme na trojúhelníkovou křižovatku. Doporučujeme se dát prudce vpravo, kde dojdeme ke smírčímu kříži Mařenka. Podle něho má vrch a rozhledna název. Na kameni můžeme číst ltp. 1689.

Kříž Mařenka

Obr. 4. Kříž Mařenka

Cestu k tomuto kříži si můžeme zkrátit, když na kraji lesa se dáme vlevo a dojdeme na okraj louky. Po jejím okraji vlevo pak dojdeme na polní cestu, která nás vlevo dovede ke kříži.

Od smírčího kříže se dáme na sever, tedy do vrchu polní rovnou cestou. Ta nás dovede do Štěměch. Trasa měří 14 km, převýšení je asi 230 metru. Cesty jsou pěkné, udržované.