Skalní hrady Jeseníků

Druhý den našeho prodlouženého víkendu se podíváme na skalní hrady v okolí Vrbna pod Pradědem. Bohužel na skalních hradech toho není moc k vidění a špatně se hledají.

Náš výlet začínáme ve Vrbně pod Pradědem, kam přijedeme autobusem z Karlova.

Vrbno pod Pradědem

Vystoupil jsme na autobusové zastávce Vrbno pod Pradědem, centrum a kousek od zastávky našli zelenou turistickou značku, po které budeme pokračovat.

Zelená turistická značka nás nejprve vede asi čtvrt hodiny chůze podél hlavní cesty ve Vrbně pod Pradědem. Po přibližně patnácti minutách chůze se ocitáme před zdravotním střediskem a zelená turistická značka zde zahne kolmo doprava na úzkou cyklotrasu vedoucí mezi domy. Jdeme směrem k řece. Po chvilce přecházíme přes most a zahýbáme doleva. Jdeme podél řeky. Míjíme soutok Bílé Opavy a Střední Opavy. Dále pokračujeme proti proudu řeky jménem Střední Opava, stále po zelené turistické značce po asfaltové cestě.

Železné rozcestí (550 m. n. m.)

Po čtvrt hodině chůze od od přejití řeky přicházíme k rozcestí jménem Železné rozcestí. Podle mapy jsme v Železné. Železná je možná součástí Vrbna pod Pradědem. V každém případě jsme si nevšimli, že opouštíme Vrbno pod Pradědem. Stále jsme šli po asfaltové cestě a kolem nás byly domy. Na rozcestníku se dovídáme, že od rozcestníku „Vrbno pod Pradědem, centrum“ jsme ušli dva kilometry.

Na rozcestí se setkává naše zelená turistická značka s modrou. Nutno podotknout, že modrá není obyčejná turistická značka, ale bílý čtverec s pravým horním modrým rohem. Jedná se patrně (i podle mapy) o nějaký naučný okruh. My pokračujeme dále po zelené a modré. Jdeme více méně po rovině směrem na rozcestí jménem Na výsluní, které má být vzdáleno 1 a půl kilometru.

Jdeme po lesní pěšině, kousek pod námi teče Střední Opava, jdeme proti jejímu proudu. Po dvaceti minutách přejdeme z malé lesní pěšiny na větší lesní cestu a pokračujeme po ní doleva. Míjíme skálu, kde lezou horolezci. Pokračujeme po zelené turistické značce.

Na výsluní (610 m. n. m.)

Za další čtvrt hodiny chůze po rovině přicházíme k turistickému rozcestí Na výsluní. Od Železného rozcestí jsme ušli jeden a půl kilometrů. Odděluje se zde doprava modrá turistická značka, které si my ale nevšímáme a pokračujeme dále po zelené směrem na Hutě. Ještě před tím dělá Albert různé experimenty se svou novou GPS. Jsem na souřadnicích !!!šířka50.192403 délka 17.339927.!!

Hutě (605 m. n. m.)

Na rozcestí Hutě přicházíme po deseti minutách chůze, což je dle rozcestí půl kilometru. Začíná zde modrá turistická značka směřují na autobusovou zastávku Bílý potok. A dále pokračuje na Vidly a Švýcárnu. My ale budeme stále pokračovat po zelené turistické značce směrem na Solnou chatu, která je vzdálená 4 kilometry. Tam však ale nedojdeme. Skalní hrady by měly být blíže.

Pokračujeme po asfaltové cestě, na kterou jsme přešli asi dvě stě metrů před rozcestím Hutě. Stále jdeme po asfaltové cestě a začínáme stoupat. Po dvaceti pěti minutách se nám zdá, že po pravé ruce v lese vidíme skalní hrad. To je však omyl. Problém skalních hradů je v tom, že k nim nevede žádná turistická stezka. Vydáváme se do lesa a asi po tři sta metrech přicházíme ke skále, která však nemá s pradávným lidským obydlím nic společného. Svůj omyl si uvědomíme poměrně rychle. U skály se fotíme a místo vrácení se na původní asfaltovou cestu jdeme rovně na nedalekou lesní cestu, která se na na asfaltovou cestu napojí. Na lesní cestu přicházíme kousek od krmelce. Po chvíli přijdeme na asfaltovou cestu a zvažujeme co dál. Ohledně nějakého hradu začínáme být pesimističtí a navíc začíná být nejvyšší čas se vrátit do Vrbna pod Pradědem, odkud nám pojede autobus. Nakonec se rozhodujeme ještě chvíli pokračovat. Stoupáme dál. Asi po deseti minutách chůze přicházíme k ohradě, která je po levé ruce. Za ohradou, nebo i před ohradou se dá jít do lesa a po chvilce přijít k dalším skalním útvarům. Opět si nejsme jisti, jestli jsme u skalního hradu. Jsem dokonce na dlouhou dobu přesvědčen, že ne. Skalní hrady sice asi byly jen dřevěné přístavby u přírodních skal, které byl jen minimálně lidmi opracované. Přesto jsem čekal trochu více. Nakonec jsme pravděpodobně byli u jednoho ze skalních hradů, protože u jedné skály byla trampská osada, která podle !!!informací!!! má být u jednoho z hradů. Další hrady již nehledáme a vracíme se po asfaltové cestě zpět. Cestu zpět jdeme poměrně rychle, protože spěcháme na autobus do Vrbna pod Pradědem.

Okolí skalních hradů v pohoří Jeseníky

Obr. 1. Okolí skalních hradů v pohoří Jeseníky

Na rozcestí Hutě přicházíme po dvaceti pěti minutách klesání a zrychlujeme kvůli autobusu. Na rozcestí Na výsluní jsme z Hutí za pět minut, rychlou chůzí přicházíme na Železné rozcestí za dvacet minut. Na hlavní cestě ve Vrbnu pod Pradědem jsme za necelých 15 minut. Nejdeme ani dál na rozcestí turistických značek, protože kousek na hlavní cestě je autobusová zastávku, kde čekáme na autobus. Jen Lenka s Honzou musejí ještě jednu zastávku pěšky, protože tam mají uschované věci. Nakonec nasednou do autobusu, kde jsme my.

Snad jsme byli alespoň u jednoho skalního hradu. I když jistý si tím nejsem. Od skalních hradů neočekávejte více, než několik skal u sebe, na kterých není moc vidět jakákoliv lidská činnost.

článek je součástí seriálu: Karlov pod Pradědem - Velikonoce 2009

Jako již skoro tradičně i letos jsme trávli velikonoce v Karlově pod Pradědem. Setkalo se nás tam poměrně dost.