Sestup Bielovodskou dolinou

Ve druhé části seriálu začneme klesat z Polského hřebene Bilovodskou dolinou. Naskytnou se nám tak scenérie z málo navštěvované Doliny Bielej vody.

Poľský hrebeň (2200 m. n. m.)

Na sedle se celkem zdržíme asi tři čtvrtě hodiny a pak začneme klesat po zelené turistické značce do Bielovodské doliny k Zamrznutému plesu. Z Polského hřebene bylo možné po žluté turistické značce vyjít i na Východnou Vysokou, která je zahalená v mracích.

Já a Honza na Polském hřebeni - Vysoké Tatry

Obr. 1. Já a Honza na Polském hřebeni – Vysoké Tatry

Zamrznutý kotol – rázcestie pod Poľským hrebeňom (2089 m. n. m.)

Po deseti minutách prudkého klesání, většinou po dřevěných schůdcích, přicházíme k rozcestí Zamrznutý kotol nacházející se asi 150 metrů od Zamrznutého plesa. Zelená turistická značka zde končí. Napojujeme se na modrou turistickou značku vedoucí zprava od sedla Prielom a zleva z Bielovodské doliny. Právě Bielovodksá dolina je naším dnešním cílem, proto se vydáváme doleva. Já začínám jednu ze dvou posledních turisticky značených tras ve Vysokých Tatrách, kterou jsem ještě nikdy nešel.

Zamrznute pleso

Zamrznuté pleso - Vysoké Tatry

Obr. 2. Zamrznuté pleso – Vysoké Tatry

Po pár minutách chůze přicházíme k Zamrznutému plesu. Uděláme několik fotografií a hned pokračujeme dále. Asi po dvaceti minutách přijdeme k místu, že před sebou spatříme Litvorové pleso, ke kterému začneme prudce klesat.

Litvorové pleso

Za dalších 20 minut k plesu sejdeme a opět fotíme. Od plesa pokračujeme dále klesáním po modré turistické značce a postupně klesáme na úroveň kosodřeviny a později i normálních stromů. V jednom okamžiku ještě v dálce spatříme Zelené pleso, kolem kterého však cesta nevede.

Litvorové pleso - Vysoké Tatry

Obr. 3. Litvorové pleso – Vysoké Tatry

Hviezdoslavov vodopád

Po dalším klesání přicházíme k místu, ze kterého je mezi stromy pěkný výhled na Hviezdoslavov vodopád, ve kterém padá řeka Biela voda. Udělám sice fotku vodopádu, ale na focení již v dolině není moc světla. Je totiž už tři čtvrtě na pět odpoledne a nám to připomíná, že máme menší, spíše střední časový skluz.

Hviezdoslavov vodopád - Vysoké Tatry

Obr. 4. Hviezdoslavov vodopád – Vysoké Tatry

Táborisko na poľane pod Vysokou

Po chvilce přicházíme kolem tábořiště. Táborisko na poľane pod Vysokou je místo sloužící k táboření organizovaných horolezců. Je zde malý přístřešek a kolem něj několik dřevěných podsad pod stany. Kolem tábořiště jen projdeme a pokračujeme dále.

Několikrát míjíme řeku Biela voda, podle které je pojmenovaná celá dolina a hned chápeme, proč řeka nese ve svém názvu slovo bílá. Opravdu se jedná o bílou vodu, která své barvě vděčí jednak bíle zpěněné hladině a dále také bílým štěrkem v řečišti.

Lysá Poľana

Do cíle naší cesty, do Tatranské Javoriny, konkrétně do části jménem Lysá Poľana přicházíme až před osmou hodinou večer. V místním obchůdku nakoupíme a počkáme na poslední autobus ve 20:15. Náš dnešní výlet končí.

Doporučujeme z našeho průvodce

Táborisko na poľane pod Vysokou

Táborisko na poľane pod Vysokou je tábořiště pro horolezce.

Litvorové pleso je turisticky přístupné pleso v Litvorovské dolině, která je součástí Bilovodské doliny.

Litvorové pleso

Hviezdoslavov vodopád je turisticky nepřístupný vodopád v Bielovodské dolině.

Hviezdoslavov vodopád

Zamrznuté pleso je turisticky přístupné pleso v Zamrznutém kotli.

Zamrznuté pleso

článek je součástí seriálu: Víkend v Tatrách 2020

V září 2020 jsem s Honzou jel na Víkend do Vysokých Tater. Našim cílem byla méně známá a ne příliš často navštěvovaná Bielovodská dolina. Také jsme další den navštívili i vodopády studeného potoka.