Putování za středověkem v Orlických horách

• Randus Petr
  • 17.11.2014
  • 0:00
  • Změněno: 6.08.2014 | 19:44

Když se řekne středověk, mnohý člověk si představí Karlštejn nebo jiný významný hrad. Ale tohle je jen špička ledovce, v dolní úrovni jsou stovky drobných hradů, ale také i způsob bydlení obyčejných lidí. A právě toto je našim dnešním dílem.

Velký Uhřinov

Jako start jsme si vybrali osadu Velký Uhřínov. Po silnici se sem dostaneme třeba z Rychnova nad Kněžnou nebo ze Solnice. Start si dáme na křižovatce u zastávky autobusu Prodejna. Vede tudy žlutá značka, kterou se nedáme. Vydáme se výše po silnici vpravo, která je na počátku se silnicí od Kunčiny Vsi takřka souběžná. Vystoupáme na mírný holý hřbet se zastávkou autobusu Tisovec.

Chalupa ve Velkém Uhřínově

Obr. 1. Chalupa ve Velkém Uhřínově

Kousek za zastávkou odbočíme na silničku vlevo, kterou dojdeme do malé osady Tisovec. Zde nalevo od cesty roste chráněný jilm a lípa. Cesta od Tisovce kruhovitě obchází údolí a vstupuje na jižní hřbet Bělé (682 m. n. m.). Na jižním ohybu cesty pokračujeme po hřbetu dolu a zakrátko staneme u zbytků hradu Hlodný. Mnoho zpráv se o něm nedochovalo, spíše nic, ale i stopy jsou skromné.

Hlodný

Od hradu Hlodný se vrátíme na silničku a pokračujeme až na rozcestí, na kterém odbočíme na novou lesnickou cestu vpravo. Zákrutami dojdeme po vysoké vedení, pod kterým můžeme klesnout na žlutou značku. Za vedením stojí dolní chalupa Tisovce, od které opět můžeme klesnout až na žlutou značku,

Obr. 2. Hlodný

Klečkov

Po žluté značce údolím klesneme na silnici do Deštného. Tam ale nepůjdeme, vydáme se dolů. Projdeme zatáčkami a dojdeme k zastávce autobusu Klečkov. Kousek za ní, vlastně za mostem přes Bělou, vystoupáme vpravo do sedla a pak vlevo na nejvyšší bod hřbetu se zbytky Nového hradu, lidově zvaného Klečkov. Zajímavostí je, že asi 100 výškových metrů nad námi (U lesa 608) je část plošiny chráněná příkopem. Jen není jasné, jestli to je od oblehatelů z roku 1440 nebo jde o předsunuté opevnění hradu.

Obr. 3. Klečkov

Villa Nova

Po prohlídce zbytků se vrátíme na zastávku autobusu, od které po levém břehu Bělé dojdeme až k levostrannému přítoku Bělé. Podle něho po tak zvané Rolečkově cestě vystoupáme na holý hřbet se silnicí do Uhřínova. Zde také narazíme na žlutou značku, po které se vydáme do vsi. Vlevo však mineme odbočku do středověkého skanzenu Villa Nova. Zde se můžeme podívat, jak lidé žili ve středověku, že to nebyly jen hrady.

Obr. 4. Villa Nova

Od skanzenu již v poklidu dojdeme do vsi a na rozcestí se zastávkou Prodejna. Trasa měří 11 km a celkové převýšení je asi 250 metrů.