Přes Českou Ves na Čertovy kameny

Náš poslední den pobytu v Javorníku si uděláme výlet z Priessnitzových lázní přes Českou Ves na Čertovy kameny. Čertovy kameny jsou zvláštní 40 metrový skalní útvar na vrcholu Zlatý Chlum.

Hodnotil 1 člověk

Naší malou túru na Čertovy kameny začínáme u Kongresového sálu lázní Jeseník nedaleko od turistického rozcestníku Lázně Jeseník – vých. TZT. Ujdeme malý kousek k autobusové zastávce od které pokračujeme po zelené a modré turistické znače. Projdeme přes Priessnitzovu alej a od Slovanského pramene na jejím konci pokračujeme po asfaltové cestě po které vede cyklostezka směrem na Českou Ves. Místo asfaltové cesty bychom měli jít po modré turistické značce vedoucí lesem mírně nad cestou. Turistická značka vede naučnou Stezkou V. Priessnitze kolem několika volně přístupných vodoléčebných procedur. Po této naučné stezce se budeme vracet. Nyní volíme rychlejší a kratší možnost.

Altán u Bezručova pramene

Obr. 1. Altán u Bezručova pramene

Pod přírodní sprchou (585 m. n. m.)

Po asi deseti minutách chůze přicházíme k rozcestí Pod přírodní sprchou, na kterém se k nám zleva připojuje naučná Stezka V. Priessnitze. Kousek nad námi se v lese nachází malý srub, ve kterém je jedna z léčebných procedur Vincenta Priessnitze. Jedná se o „přírodní sprchu“. Dle informací na rozcestníku zde byla původní sprcha Svornost (Dusche) z roku 1839, která byla obnovena v roce 2013.

K dalšímu rozcestníku musíme ujít 1.8 kilometru. Pokračujeme dále po zelené turistické značce, která nyní na chvíli vede po asfaltové cestě, aby po asi 100 metrech zahnula doprava a my s ní. Začínáme lesem klesat směrem k obci Česká Ves.

Česká Ves

Jak se dovíme později z naučné cedule u turistické chaty Čertovy kameny, Česká Ves je obcí s bohatou historickou minulostí. První stopy osídlení ve zdejším údolí řeky Bílá jsou ze 6. století. První písemná zmínka o osadě Waltherowici je z roku 1284 ze Zakládající knihy vratislavského biskupství. První zmínka o názvu Česká Ves je z roku 1416. Název Česká Ves je odvozen patrně od horníků z Čech, kteří přišli kolem roku 1350 na pozvání vlastníka obce Hynka Mušína dolovat zlato a železnou rudu na úpatní vrchu Zlatý Chlum.

Česká Ves z Čertových kamenů

Obr. 2. Česká Ves z Čertových kamenů

V období třicetileté války byla obec těžce poškozená, stejně jako při morové ráně roku 1627. Obci se nevyhnuly ani nechvalně známé čarodějnické procesy na Jesenicku.

Česká Ves – most BUS (418 m. n. m.)

Asi po půl hodině chůze od předchozího rozcestí přicházíme do obce Česká Ves, konkrétně k rozcestí Česká Ves – most BUS nacházející se na hlavní silnici. Na rozcestníku je krátká informace, že se v obci narodil Johann Schroth (1796 – 1856), který založil Lázně Lipová. Přejdeme přes hlavní silnici a stále pokračujeme po zelené turistické značce. Po chvilce z hlavní cesty odbočíme doprava, přejdeme po mostě přes řeku a po 3 minutách chůze od posledního rozcestníku přicházíme k dalšímu turistickému rozcestníku v České Vsi. Od posledního rozcestníku jsme ušli půl kilometru.

Česká Ves – u zahradnictví (415 m. n.m.)

Na rozcestníku je krátká informace o původu názvu obce, který vznikl roku 1410 dle horníků z Čech pozvaných k dolování zlata a železné rudy. Od rozcestníku pokračujeme dále po zelené turistické značce, která nás po chvíli odvede z asfaltové cesty. Začneme prudce stoupat loukou podél lesa.

Pod Čertovými kameny (565 m. n. m.)

Po něco málo přes čtvrt hodiny prudkého stoupání přicházíme k rozcestí Pod Čertovými kameny. Od rozcestí Česká Ves – u zahradnictví jsme ušli 1 kilometr. Kousek před rozcestím jsme přišli na asfaltovou cestu, po které budeme stále po zelené turistické značce pokračovat dále. Na rozcestí se s naší značkou křižuje zelená turistická trasa. Kratší by bylo zahnout doleva na žlutou turistickou značku, my ale volíme pohodlnější, i když trochu delší trasu po asfaltové cestě.

U Trojpramene (590 m. n. m.)

Po pár minutách chůze, dle rozcestníku půl kilometru, přicházíme k rozcestníku U Trojpramene. Zelená turistická značka zde zatáčí do lesa. My budeme chvíli pokračovat po asfaltové cestě bez turistické značky. Po chvilce se k nám připojí zleva žlutá, která povede po asfaltové cestě až k turistické chatě.

Karlův pramen

Po čtvrt hodině chůze přicházíme ke Karlovu pramenu. Jedná se o malý zastřešený pramen pitné vody. Jehož název společně s rokem výstavby dřevěné stříšky (2003) prozrazuje cedule. Po pár minutách od pramene přicházíme k turistické chatě.

Čertovy kameny – turistické chata (675 m. n. m.)

U turistické chaty je kromě rozcestníku také několik dětských prolézaček a parkoviště. Na chvíli v chatě usedáme na borůvkové knedlíky. Na nedaleké informační ceduli Naučné stezky Česká Ves se dovídáme, že roku 1892 umístil Sudetský horský spolek na místě dnešní chaty stoly a lavice určené turistům. Téhož roku bylo na Čertových kamenech vybudováno zábradlí po pohodlnější výstup na skalní útvar, což vedlo ke zvýšení návštěvnosti Čertových kamenů. V té době bylo vybudováno také první turistické značení modrou a žlutou barvou vedoucí z Jeseníku na Čertovy kameny. Protože se počet návštěvníků neustále zvyšoval, vybudoval postupně majitel zdejšího lesa a místní zemědělec Franz Harich dřevěnou budovu, ve které prodával občerstvení.

Na chatě se zdržíme asi 30 minut a dále pokračujeme po Naučné stezce Česká Ves směrem k Čertovým kamenům.

Čertovy kameny (693 m. n. m.)

Ke skalnímu útvaru Čertovy kameny je to od turistické chaty asi 100 metrů chůze lesem. Čertovy kameny jsou 40 metrů vysoký a asi 100 metrů dlouhý skalní ostroh z pegmatitů s granátem. Vrchol skály s malou vyhlídkou je je přístupný a je je jištěný zábradlím.

Čertovy kameny - Jeseníky

Obr. 3. Čertovy kameny – Jeseníky

Na vrcholu se chvíli kocháme výhledy, uděláme několik fotografií a vracíme se stejnou cestou zpět.