Pozvánka na výlet od Zelené hory

• Randus Petr
  • 7.06.2017
  • 12:00
  • Změněno: 29.05.2017 | 20:20

Žďár nad Sázavou je ve světě asi nejvíc znám pro Zelenou horu, Santiniho poutní kostel, který se dostal jako kulturní památka do světového seznamu UNESCO. Zejména v letní sezoně zde můžeme potkat lidi z mnoha zemí celého světa. My jsme se sem ale vydali i za něčím jiným, udělat si malý výlet do okolí. Po cestě sice žádné významné památky nejsou, ale na druhou stranu poznáme zdejší civilizací nerušené přírody.

Začátek výletu si stanovíme u turistického rozcestí Tálský mlýn. Je to místo snadno naleznutelné. Pokud parkujeme u Pilského rybníka, stačí přejít po hrázi kolem hotelového areálu. Pokud parkujeme u Tokozu, vede sem od hlavní silnice červená značka, případně za parkovištěm cyklotrasa a za Tokozem odbočíme vlevo přes můstek a kolem hotelu. Od zámku (kláštera) je to po silnici kolem parkoviště u Tokozu, případně naproti Dvorskou ulicí a pak po modré značce vpravo. Autobusová zastávka Pilská nádrž je také na druhé straně hráze.

Obr. 1. Talský mlýn

Pilská nádrž

Vodní nádrž Pilská má rozlohu 57,6 ha. Napájí ho Sázava a dílo vzniklo v roce 1962 na místě bývalého rybníka Pilský. Účelem nádrže bylo zásobovat vodou průmyslové podniky a napájet sádky Kinského rybářství s.r.o. Dnes slouží rybník k rekreaci, kolem vody jsou travnaté dobře udržované pláže, které jsou na okraji vody písčité. Rekreanti zde mají vše potřebné, na druhém břehu třeba dva kempy s dobře vybaveným zázemím. Dále jsou tu k dispozici volejbalové hřiště, půjčovna loděk, sportovního náčiní, jízdních kol a podobně.

Obr. 2. Pilská nádrž

Polnička

Od hráze se vydáme po červené, modré a zelené k rozcestí Nad Pilskou nádrží. Zde si odskočíme ze studánce Salvátorka. Jde o upravený zdroj velmi dobré pramenité vody.

Dál pokračujeme po červené a modré na rozcestí Pilský les. Tady se od nás odpojí i modrá a my po červené dojdeme do vsi Polnička. Ves se uvádí již v roce 1420, ale významnou se stala v 18. století, kdy zde začala pracovat vysoká pec. Její železo v podobě kolejnic se zasloužilo o rozvoj železniční dopravy v Rakousku, ale vyráběly se tu i vodovodní trubky pro Vídeň. V roce 1859 huť vyhořela a nebyla již obnovena. Dnes je největší atrakcí na druhém konci Zahradní železnice s různými atrakcemi, jako jsou dětský vláček, skákací hrad, motorová autíčka, lanovka, vodní čluny a kolotoče, terénní čtyřkolky atd., včetně občerstvení. Pokud jedete autem, lze náš výlet zahájit i zde, protože je tu neplacené parkoviště.

Obr. 3. Polnička

Gruntovní rybník

Za areálem jsou dva dřevěné můstky, a my se od širšího dáme na další cestu pěšinou jakoby do centru vsi. Pak ale za polem zahneme vpravo a kolem koňských ohrad rovnou polní cestou dojdeme na asfaltovou silnici. Po ní se dáme vlevo, projdeme mírnou levotočivou zatáčkou a ještě před prvními domky této části Polničky zahneme vpravo. Jdeme rovně asfaltovou komunikací podle domků, asfaltkou na konci zahneme vlevo a na jejím konci vpravo. Asfalt se pak za domky změní v uježděnou hlínu a na prvním rozcestí se držíme vpravo. Další křižovatku v podobě kříže projdeme rovně, pak se zas držíme vpravo. V louce zprava obejdeme stromky osázenou plochu a to již vidíme samostatný strom před okrajem lesa. Od něho již jdeme rovně lesem ke Gruntovnímu rybníku. Ten zde byl již v 18. století.

Salvátor (630 m. n. m.)

Jdeme po hrázi rybníka a pak rovně lesem asi 400 metrů. Zde na křižovatce zahneme vlevo a pak vpravo a staneme na lesní silničce se zelenou značkou. Dáme se po ní vlevo přes křižovatku Pod Adamovým vrchem a na rozcestí Salvátor. Zde se napojíme na žlutou a mírným svahem dospějeme na vrchol zvaný Salvátor (630 m. n. m.). Je zde pověst, že čert unesl mladou Italku, kterou ale upustil, když se začala modlit ke sv. Salvátorovi, jehož medailonek nosila na krku. Žena se z nebe snesla do koruny stromu. Její manžel, malíř, namaloval obraz podle medailonku, a sem ho zavěsil. Pak se sem konaly každoroční poutě.

Pilská nádrž

Žlutá značka nás dovede k rybníčku Jordánek, kde se setkáme s modrou, a ta nás dovede bezpečně do cíle.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je holá výšina V Oboře (639 m. n. m.) před vstupem do lesa ke Gruntovnímu rybníku, nejnižším je hladina Pilského rybníka 577 metrů nad mořem. Celkové převýšení je pouhých 200 metrů, takže jde o velmi rovinatý výlet. Je ho také možno zvládnout lehce i na kolech.