Po stopách Boženy Němcové

• 29.05.2017
  • 0:00
  • Změněno: 28.05.2017 | 12:12

Božena Němcová byla jednou ze spisovatelek, které vstoupily do obecného povědomí celého národa. U starších lidí nemusíme připomínat její literární činnost, zejména její slavnou Babičku, u mladší generace to bude asi horší. A i když si Babičku přečte někdo jen jako povinnou školní četbu a zapomene, pojem Babiččina údolí bude znát celý život. Dnes ale tento nádherný kout naší vlasti vynecháme, podíváme se na jiné místo, kde Boženka v dětství žila.

Česká a Malá Skalice

Město Českou Skalici máme dnes spojenou zejména s Boženou Němcovou, a pak hlavně s nedalekou přehradou Rozkoš. Sem v letní sezoně míří stovky lidí za koupáním a dalšími vodními sporty. My se ale přesuneme do Malé Skalice, což je část města za řekou Úpou, kde nalezneme obnovené zbytky středověké tvrze, dvě muzea Boženy Němcové a textilu. Z dalších památek je nepřehlédnutelný kostel Nanebevzetí P. Marie a sousední fara.

Start

Výlet začneme třeba u kostela, rozcestník turistických cest je odsud nedaleko v Havlíčkově ulici, ale tam nepůjdeme a zamíříme si to Maloskalickou ulicí směrem od centra, tedy na Hořičky a Úpici. Po chvilce se k nám připojí zprava červená, se kterou zahneme vlevo do Steidlerovy ulice. Budeme se červené držet, projdeme s ní poli a sady. V nich zahneme vpravo a pozvolna stoupáme na výšinu s rozhledem směrem na Dvůr Králové nad Labem. Zde odbočíme vlevo a neznačenou cestou se stromovím klesneme do pěkného údolíčka Válovického potoka. Přejdeme po můstku k údolní samotě a pak po její příjezdové cestě. Ta zahne nalevo a vystoupá na silničku z Miskolezů do Větrníku. Po ní zahneme vpravo, ale v zatáčce opět narazíme na červenou značku. Po ní odbočíme vlevo a podél lesa dojdeme na silnici z Chvalkovic k Dobré Vodě a do Újezdce. Zahneme vlevo a staneme u barokní sochy sv. Linharta.

Chvalkovice

Ves Chvalkovice byla založena v 13. století, stavba kostela je datovaná do roku 1304. Ze zdejšího rodu byl asi nejvýznamnější Jiří z Chvalkovic, který byl husitským hejtmanem Orebského bratrstva a sudím měst Pražských. Z tvrze se stal časem zámek, kde v letech 1830 až 1833 v rodině zámeckého obročního Augustina Hocha žila Barunka Panklová. Ve svých povídkách pak Božena Němcová častěji sahala po motivech ze zdejšího pobytu.

Obr. 1. Chvalkovice

Do vsi jdeme po červené značce, nejdříve po silnici zahneme vpravo a pak vlevo. Když bychom ale pokračovali za autobusovou zastávku, vpravo u drátěného plotu si můžeme prohlédnout starý smírčí kříž.

Obr. 2. Zámek Chvalkovice

Značka, nyní i modrá, nás vede kolem zámku a za ním značky opustíme a sejdeme podél zámecké zdi vlevo na silnici. Po ní se vydáme vlevo a po značkách cyklotrasy 4098 dojdeme na okraj Miskolez.

Miskolezy

Ves Miskolezy, dnes patřící pod Chvalkovice, se připomínaná v roce 1409. Nejstarší památkou je tu smírčí kříž s rytinou meče na přední straně, vzadu je kříž. Ten uvidíme po levé ruce uprostřed vsi u čp. 11. Od silnice za rybníčkem cyklotrasa odbočí vlevo, my ji opustíme a jdeme po silnici vpravo. Dál mezi posledními domy na křižovatce zahneme vlevo a sejdeme do údolí Válovického potoka.

Obr. 3. Miskolezy

Velký Třebešov

Válovický potok pramení asi 10 km výše v Prorubech a protéká většinou lesnatým údolím až k Velkému Třebešovu, kde se vlévá do Úpy. Tady pod Miskolezami jde o pěkné údolí s lesy a loukami. Od samoty čp. 2 jdeme údolní cestou, přejdeme přes potok a když ho překročíme po druhé na pravý břeh, zatočíme vpravo do stráně a dojdeme do Velkého Třebešova. Tato ves se uvádí v roce 1355 a stály zde dvě tvrze. Malotřebešovská v dnešním hospodářském dvoru a velkotřebešovská na místě čp. 1 u kostela. Zdejší gotický kostel si část původního slohu zanechal i po barokní přestavbě, v interiéru je křtitelnice z 15. století.

Projdeme celou vsí až na hlavní silnici a zahneme vlevo směrem na Českou Skalici. Mineme rybník, přejdeme přes Válovický potok, za ním projdeme kolem zmíněného statku Malý Třebešov a dorazíme na okraj vsi Zájezd.

Cíl – Malá Skalice

Na rozcestí u kapličky odbočíme z hlavní silnice vpravo a luční cestou se dostaneme k průmyslového objektu, kdysi textilní továrně. Dále Nyklíčkovou ulicí dojdeme do středu Malé Skalice, do cíle výletu.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je silnice před Chvalkovicemi 345 m, nejnižším Nyklíčkova ulice 269 metrů nad mořem. Celkové převýšení je necelých 250 metrů, takže jde o rovinatý výlet. Trasa je vhodná i pro cyklisty.