Pastviny, jak je neznáme

• 30.10.2017
  • 0:00
  • Změněno: 25.10.2017 | 18:02

Dnes si projdeme okolí obce Pastviny, a jestli jste si řekli, že se tak jmenuje přece přehrada, máte pravdu. Obec leží v nejmenší a nejníže položené části Orlických hor, v Mladkovské vrchovině, v její části Pastvinská vrchovina. Ta leží mezi Divokou Orlicí na západě a Tichou Orlicí na východě. Zasahuje i do Polska, kde sousedí s Bystřickými horami a Kladskou kotlinou, nejvyšším vrcholem je betonovými pevnostmi obestavěný vrch Adam s výškou 765 metrů nad mořem.

Pastviny

Obec Pastviny má název odvozený ze situace při jejím vzniku, byly zde pastviny žampašského panství. První zmínka je z roku 1514, kdy tu ale již bylo 15 selských statků. Počátkem 19. století zde již bylo asi 800 obyvatel.

Voda v přehradní nádrži je sice studená i v létě, přesto jde o významnou rekreační oblast. Vodní nádrž je ideální k přírodnímu koupání a slunění travnatých plážích, lze tu provozovat vodní sporty, jako jsou vodní lyžování, plachtění, je zde půjčovna lodí a šlapadel, restaurace, ubytovací kapacity i parkoviště.

Hráz přehrady Pastviny

Obr. 1. Hráz přehrady Pastviny

Start – Klášterec nad Orlicí

Výlet začneme v centru obce, kde je obecní úřad, zastávka autobusu, parkoviště, ale i informační centrum. Od turistického rozcestníku se vydáme po zelené a modré silničkou k severu, po levici máme jedno z center rekreace, ubytování, kemp, pláže aj. Za Bublačkou u rozcestí Kraví skok nás vpravo opustí zelená a my po modré dojdeme přes Lhotku do Klášterce nad Orlicí. Jde o velmi starou ves, ve které byl na konci 13. století vystavěn klášter řádu křižovníků, cyriaků. V roce 1421 klášter pobořili husité. Jen kostel byl po 30 letech obnoven a zachoval se do dnešních dnů. Jde o velmi významnou gotickou památku, která skrývá určitá tajemství. Jde například o tajemné postavy na fasádě. Zajímavostí také je, že se do kostela kdysi patrně vstupovalo po padacím mostu. Od roku 1890 byl v obci několikrát na dovolené T. G. Masaryk s rodinou.

Vejdova lípa

Hned za kostelem zahneme ze silnice na silničku vlevo, kudy jdou i značky cyklostezky 4076. Dorazíme k samotám Zbudova, který ale zůstal vpravo nad námi. Tady se potkáme opět se zelenou značkou, která nás dovede z Vejvodově lípě. Tento strom může pamatovat založení kláštera, věk se odhaduje na 800 let. Spočítat to ale nelze, strom má uvnitř velikou dutinu upravenou jako domek. Lípa má obvod 13 metrů a patří k největším stromům v republice.

Obr. 2. Vejdova lípa

Výrov

Zelená nás od lípy zavede na silnici do Pastvin a k dalším rekreačním zařízením u přehrady. Tady zelenou opustíme a dáme se po silnici vpravo až k objektu LGD Technika, kde na konci oplocení odbočíme vlevo na lesní cestu. Ta nás provede lesním údolíčkem na silničku s dalšími domky Pastvin. Projdeme tuto část pravobřežní část obce, až začneme stoupat a přijdeme k chatovému táboru s řadou chatek. Před nimi však zahneme vlevo a dojdeme na silnici do Nekoře. Opět tu jsme na značkách cyklostezky 4076, dáme se zde vlevo. Silnice nás povede stráněmi nad přehradou až na rozcestí se silnicí k hrázi přehrady. My ale pokračujeme ještě asi 100 metrů. Dojdeme k rozcestí, kde zahneme na polní cestu vlevo. Pozvolna klesneme k lesu, ale před ním zahneme na louku vpravo jakoby na vyvýšeninu. Ve vrcholu vstoupíme mezi stromy lesa a hned jsme na okraji hradního příkopu hradu, které mu se říká Výrov či Hrad u Nekoře. Jak se přesně jmenoval, nevíme, ale jde možná o „načerno“ stavěný hrad na klášterním území. Z hradu zbyly příkopy a terénní stopy po stavbách.

Obr. 3. Příkop Hradu u Nekoře

Hráz přehrady

Od hradu se vrátíme na silnici a dojdeme k přehradní hrázi. Projekt přehrady byl vypracován vodohospodářským oddělení Zemského výboru v Praze v letech 1926 – 1928, projekt elektrárny v letech 1931 – 1932. Stavba byla zahájena v roce 1933 a dokončena v roce 1938. Kamenná hráz má délku 193 metrů, šířku 6,5 metru a výšku 38,5 metru, plocha přehrady je 110 hektarů.

Cíl – obec Pastviny

Přejdeme po hrázi a na křižovatce narazíme na modrou značku. Po silnici s modrou značkou se klikatinami dostaneme do Studence. Tady můžeme zahnout vlevo a dojít na konec výběžku do přehrady, kde stojí zajímavá kaplička P. Marie Růžencové. Jdeme dál po modré kolem studánky napravo a modrá nás pak provede silničkou kolem hřbitova do centra Pastvin.

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je Vejdova lípa 552 metrů, nejnižším pak hráz přehrady 474 metrů nad mořem. Celkově nastoupáme převýšení asi 500 metrů, ale je to po velmi pohodlných cestách. Trasa je vhodná i pro cyklisty, až na bloumání po Hradu u Nekoře.