Ostrov není jen pevnina obklopená vodou, ale i romantická ves na Děčínsku

• Randus Petr
  • 13.08.2014
  • 12:00
  • Změněno: 13.08.2014 | 17:15

Čechy jsou známé poměrně velkým množstvím pískovcových měst a skalních oblastí. Některé jsou turisticky velmi navštěvované, jiné leží stranou zájmu návštěvníků. Vždycky ale platí, že prohlídka stojí trochu více námahy než jiná turistika. Na druhou stranu je většinou možnost si skály prohlédnout zespoda, když už člověk nemá náladu nebo fyzickou zdatnost, aby je mohl prolézat horem. To obojí platí pro turisticky méně známé Ostrovské skály.

Osada Ostrov

Osada Ostrov leží severozápadně od známého Děčínského Sněžníku, severně od hojně navštěvovaných Tiských stěn. Odbočka pro automobilisty sem vede ze silnice ze Sněžníku do Tisé. Silnice dále pokračuje do německého Bielagrundu.

Ostrovské skály a Volské kameny

Ostrovské skály se dělí na dvě části, východně Ostrovské skály a západně Volské kameny. Obojími skalami prochází napříč červená značka, ovšem jinak skály jsou bez značených tras. Vydáme se na ně nyní ze středu Ostrova od rozcestníku směrem na Tiské stěny. Od rybníčků začneme stoupat do údolíčka Volských kamenů. Jdeme podle vysokého vedení, ale pak se stočíme vlevo a již mezi skalami procházíme na náhorní plošinu. Nad skalami odbočíme vpravo na pěšinu, která kopíruje vrcholy skal. Opět projdeme pod vysokým vedením a zde se hlavní cesta od skal odpoutává a míří severozápadně. Z ní ale odbočují vedlejší pěšiny vpravo do skal. Některé ze skal mají svá jména, zejména se prosazují horolezecké pojmenování. V této oblasti to jsou zejména Mrzák, Balkonová věž a Borovička.

Ostrovské skály

Obr. 1. Ostrovské skály

Ostrov

V jednom místě se hrana skal stáčí východně nad údolíčkem, kterým lze po pěšině sejít do vsi. My ale budeme pokračovat rovně, až dojdeme na rovný průsek od jihozápadu. Dáme se po něm vpravo a hned ho zase na příští odbočce opustíme opět vpravo. Pěkným pozvolným údolím tak dojdeme do Ostrova.

Výhled na Ostrov

Obr. 2. Výhled na Ostrov

Opět staneme na rozcestí a jdeme po červené, tentokrát ale směrem na Sněžník. Opět po značce vystoupáme nad skály a po projití úvozu odbočíme pěšinou vlevo. Po ní dojdeme na cestu, která vede rovně zprava, vlevo se obloukově stáčí severozápadně a kopíruje hranu skal. Zde bychom mohli pojmenovávat desítky skal a věží, ovšem těžko se v nich člověk jen podle popisu bude orientovat. Můžeme to otočit a dávat skalám jména svá. Zvláště, když budeme mít sebou děti, bude o zábavu postaráno.

Mimo cesty vedou pěšinky i nad skalami, takže jsou tu různé výhledy, skalní útvary, věže a podobně. Hlavní cesta tu vede takřka rovně, v jednom místě se však dělí, zůstaňme v našem směru a dojdeme na špici skal, kde je nejvýznamnější věží Císař, vpravo od něho jsou pak Císařské stěny a vlevo Komorník.

Pohled na Ostrovké skály

Obr. 3. Pohled na Ostrovké skály

Odtud opět drobnými pěšinkami kopírujeme horní hranu skal mířící na severovýchod. Naproti nám je již Sasko. Asi po 600 metrech, ale víme, že se to ve skalách hůře odhaduje, se hrana skal lomí vpravo. To pak ujdeme jen asi 250 metrů a kolem Mostové věže již po lepší pěšině sejdeme do údolí, kde narazíme na státní hranici a podle ní na údolní silničku. Po té v klidu dojdeme do Ostrova.

Trasa měří 10 km, ale nedejme se zmást, ve skalách je 1 km mnohem delší než někde o Kolína. Převýšení je celkově asi 200 metrů, ovšem bude záležet, jak budeme skály obcházet.