Nový Bor, město skla

• 16.12.2015
  • 12:00
  • Změněno: 13.05.2015 | 19:48

Město Nový Bor leží na rozhraní Lužických hor, Českého středohoří a Ralské pahorkatiny, někdy se dokonce klade i do Máchova kraje. Samotné město si však vytvořilo vlastní název oblasti, a to je "město skla", sklo je tady totiž fenoménem, který nás provází skoro na každém kroku.

Poloha a doprava

Nový Bor leží 75 km na sever od Prahy, téměř v polovině vzdálenosti mezi Libercem a Ústím nad Labem, patří do okresu Česká Lípa. Ta je odtud jen 8 km jižně. Město obkružují po obchvatu silnice 1. třídy číslo 9 (Praha – Rumburk) a číslo 13 (E442, Děčín – Liberec). V Novém Boru začíná silnice č. 268 mířící do Mnichova Hradiště. Městem prochází železniční trať 080 z Bakova do Jedlové.

Historie

Malá osada s 21 domy vzniklá po roce 1692 dostala městský statut již roku 1757 zásluhou podnikavého J. J. M. Kinského, protože jedině tudy přes jeho panství vedla nově vybudovaná císařská silnice z Prahy do Rumburku. Za krátkou dobu po roce 1757 se ale Nový Bor (tehdy Haida) stal sídlem mnoha sklářských firem, které měly svá zastoupení takřka po celém světě. Dnešní systém prodeje je jiný, ale Nový Bor patří svou produkcí stále mezi světová centra výroby užitkového a uměleckého skla.

Nový Bor náměstí

Obr. 1. Nový Bor náměstí

Památky

Z původní osady zůstaly jen tři domy, většina historických domů vznikla až od roku 1757 do 1810, mnohé jsou památkové chráněné. Ze stejné doby je i kostel Nanebevzetí Panny Marie (1786 až 1788, arch. J. V. Kosch z Děčína), do vybavení se dostaly některé předměty z tehdy rušených pražský kostelů (varhany 1766, zvony 1607). Budova městského úřadu byla původně sýpkou (1751). Nejzajímavější památkou či pamětihodností je ale Lesní hřbitov založený roku 1909.

Lesní hřbitov

Obr. 2. Lesní hřbitov

Nový Bor a sklo

Při procházce městem si ani často neuvědomíme, že míjíme sklářské podniky, díky vývoji sklářských technologií dnes tavit sklo není otázkou velkých podniků. V domácích píckách se vyrábějí například kopie skla historického, ale jinak je tvorba sklářů velice rozmanitá. Produkují se polotovary pro další zpracování, ale jinak to je vše od těžítek po umělecké kusy, které se vystavují v galeriích v celém světě. Sklo se zde i rafinuje, tedy brousí, ryje, maluje a i jinak zdobí. V restauraci Ajeto je možno sledovat výrobu skla v pohodě od stolku, ale pozorovat skláře při práci lze i na jiných místech. Ve městě je i několik velkých podniků, zejména Crystalex, Egermann a Slavia. Pro zájemce je možné navštívit jejich vzorkovny a podnikové prodejny. Známá jsou Sklářská sympozia, kde se setkávají významní výtvarníci z celého světa.

Robot

Obr. 3. Robot

Cestovní ruch

Novým Borem prochází několik značených turistických a cyklistických tras, které dovedou zájemce na nejhezčí místa v okolí, jako je hora Klíč (760 m. n. m.) s kruhovým rozhledem, Havraní skály, Panskou skálu (Varhany) u Kamenického Šenova, či do oblasti Sloupu a Svojkova s hrady a skalními oblastmi.

Nový Bor nabízí i možnosti aktivního odpočinku, je to přírodní koupaliště, sportovní hala s umělou horolezeckou stěnou, všesportovní hřiště u ZŠ U lesa a podobně.

Nový Bor má Parkhotel Morris a Grandhotel Pražák, ale i řadu menších penzionů, např. Arnultovice, Sorrento, Verona. Ve městě ale chybí klasická turistická ubytovna, kterou nahrazují ubytovny v DDM Smetanka a ZŠ U lesa.

Podrobnosti o jiných aktivitách a službách podává zájemcům informační centrum umístěné právě v jednom z nejstarších dřevěných domů ve městě (rok 1699) patřících k původní osadě.

Výlet do okolí města

Nový Bor má hustou síť značených tras, jak bylo zmíněno, přesto nemá žádné okruhy. Jeden si dnes vytvoříme, i když nepůjdeme vždy po značkách.

Start si dáme na náměstí u rozcestníku tras a dáme se po žluté na Skalický vrch. Mineme koupaliště, podejdeme pod obchvatem do Skalice. Vsí pak vystoupáme do sedla a pak již přímo na vrchol. Ten se občas vyseká od křovin, takže tu jsou pěkné výhledy zejména směrem na Českou Lípu.

U vrcholu pokračujeme po žluté dolu do Skalice. Projdeme kousek mezi domy a pak zahneme vlevo do volného údolí. Zde žlutá odbočuje vpravo k rybníku a oboře, ale my půjdeme rovně již bez značení, resp. po starém značení místního okruhu. Lesíky a kolem polí a luk dojdeme ke zbytkům staré osady U Beránka. Je zde na stromě cedulka. Cesta vlevo nás dovede ke skalnímu bytu, v tomto kraji vcelku jedinečnému. Ale pokračujeme dál k východu luční cestou a dorazíme do Pihelu, resp. Horního Pihelu.

V Pihelu projdeme kolem autobusové zastávky a dáme se vpravo do Dolního Pihelu či na Sloup. V pravotočivé zatáčce odbočíme na místní komunikaci vlevo a kolem několika domků jsme brzy na břehu Červeného rybníka. Zde se dá v létě pěknou koupat. Jinak přejdeme po hrázi a nad jejím koncem zahneme vpravo a pěknou cestou kolem menšího rybníka míříme do Dolního Pihelu. Když staneme na hlavní silnici, na vršku před námi jsou skromné zbytky hradu Pihelu, sídla Zajíců z Hamburku a Jana z Chlumu, který doprovázel Jana Husa do Kostnice.

Po silnici se ale dáme vlevo a vystoupáme k rozcestí s restaurací U sedmi trpaslíků. Když se dáme vpravo směr Zákupy, je to jen kousek k Lesnímu divadlu a nad ním k nové rozhledně. Jinak klesneme po silnici na okraj obce Sloup a před námi se objeví mohutná skála se zbytky skalního hradu a s poustevnou. Hrad je přístupný, takže pokud jste tu ještě nebyli, určitě si ho nenechte ujít. Jinak kousek nad hradem odbočíme vlevo po červené a dojdeme v poklidu zpět do Nového Boru.

Trasa měří 16 km, je vcelku rovinatá, jen při výstupu na Skalický vrch musíme ze Skalice zvládnout převýšení 150 metrů, ale je to po pohodlné cestě. Zkrátit si můžeme cestu o 3 km tak , že v sedle před Skalickým vrchem se dáme malý kousek po silnici na Pihel, ale odbočíme na polní cestou vpravo a kolem sloupu svatého Antonína se dostaneme k osadě U Beránka. Jinak se dá výstupu do vrchu vyhnout a cestu zkrátit o 1 km i tak, že na okraji lesa zahneme na lesní cestu vlevo a po úbočí dojdeme na žlutou značku, kterak tu z vrchu sestupuje.