Netolice

• 13.01.2016
  • 12:00
  • Změněno: 13.05.2015 | 19:51

Mezi podšumavskými městečky najdeme některá, která mají velmi dlouhou historii, a to jsou právě Netolice. Jde o velmi pěkné městečko s památkami, tradicemi i pěkným okolím. A pokud neznáme město, určitě jsme již slyšeli o zdejším rodákovi Štěpánku Netolickém (asi 1460 – 1538), třeboňském hejtmanovi a zakladateli českého rybníkářství.

Hodnotil 1 člověk

Poloha a doprava

Netolice leží v severovýchodní části okresu Prachatice asi 25 km severozápadně od Českých Budějovic, uprostřed trojúhelníku, který ve vrcholech doplňují města Vodňany a Prachatice.

Netolicemi procházejí silnice č. 122 od Týna nad Vltavou přes křižovatku se silnici I/20 (E49) od Českých Budějovic do Vodňan směrem na Lhenice a silnice č. 145 z Husince do Česnovic.

Historie

Celá oblast byla intenzivně osídlena již v době bronzové, slovanský kmen Netoliců zde měl své sídlo, ale pak splynul s Chorvaty vedenými Slavníkovci. První zmínka o Netolicích se váže k roku 981, kdy zde stálo pohraniční hradiště, které sloužilo za Přemyslovců jako správní sídlo (1167 správce Nemoj). Osada v podhradí měla kostel svatého Václava a i opevnění. Ve 13. století se Netolice staly majetkem kláštera Zlatá Koruna a jižně od staré osady bylo založeno nové město s velkým náměstím a kostelem Nanebevzetí Panny Marie.

Panorama Netolic

Obr. 1. Panorama Netolic

Památky

Nejznámější památkou je nedaleký zámek Kratochvíle, původně dvůr Leptáč známého stavitele rybníků Jakuba Krčína z Jelčan. Vilém z Rožmberka mu za něj dal město Sedlčany a přestavěl ho na renesanční lovecký zámeček. Dnes je státní zámek renesanční po rekonstrukci perlou italského stavitelství v jižních Čechách.

Kratochvíle

Obr. 2. Kratochvíle

V historickém jádru města stojí kostel svatého Václava s románskými základy a původně gotický kostel Nanebevzetí Panny Marie, barokně přestavěný. K památkám patří dále radnice, děkanství, stará škola, solnice a mimo jiné Rožmberský dům dnes s muzeem a informačním centrem.

Nad městem je nově vybudovaný archeopark Netolice jako kopie opevněného přemyslovského hradiště na kopci svatého Jána, bohužel výslednou snahu trochu kazí sousední oplocený areál. Po památkách Netolic vede naučná stezka.

Archeopark

Obr. 3. Archeopark

Netolická obora

V oboře je přes 30 rybníků a téměř zapomenutá technická památka, umělá stoka Krčínka o délce asi 8 km. Ta byla postavena k vodnímu pohonu různých pohyblivých atrakcí, strojů a obrazů v zámecké zahradě. V oboře je i několik archeologických nalezišť, mohylová pohřebiště, halštatské hradiště Velký Hrádeček a keltské kultovního ohrazení u osady Hradiště i zaniklé středověké vsi.

Cestovní ruch

Při pobytu v Netolicích se nemusíme spoléhat jen na výlety a pátrání po historii, město samo nabízí některá zařízení k aktivnímu odpočinku. Jeto hlavně sportovní areál, kde je i možnost ubytování. K vybavení areálu patří velká a malá hala, fotbalové hřiště s trávníkem, běžecká dráha, tři tenisové kurty, dva kurty na volejbal a sauna.

K ubytování můžeme dále využít autokemp Podroužek u stejnojmenného rybníka s koupalištěm a také hotel Rychtu a penzion Dvůr.

Výlet po Netolicku – Krtely

Při návštěvě Netolic nelze opomenout renesanční Kratochvíli, i my se tam vydáme po modré značce kolem rybníka Myslivna. Od rozcestí u zámku, a případné jeho prohlídce, pokračujeme po modré přes tajemný Krtelenský les plný pravěkých mohyl k rybníčku Zikmund a do osady Krtely. Osada je velmi pěkná a je ukázkou vesnického baroka 19. století.

Lomec

Z Krtel pokračujeme ještě kousek po modré přes zemědělský areál k rybníčku a před ním odbočíme cestou mezi sady vpravo. Projdeme pod elektrickým vedením a kolem křížku a na kraji lesa se dáme pěšinou vlevo lesem a na lesní křižovatce vpravo.Projdeme kolem hřbitůvky a vystoupáme k poutnímu areálu Lomec. Je zde kostel se zázračnou soškou Panny Marie, klášter, fara, křížová cesta, lovecký zámeček, zkrátka nádhera.

Netolice – cíl

Z Lomce se dáme po naučné stezce směrem na Malovice, tedy jižně. Na parkovišti neodbočíme vlevo, ale po neznačené lesní cestě pokračujeme rovně až na silničku pod lesem. Po ní sedáme vlevo a pak odbočíme vpravo k rybníku Nadýmač. Přejdeme po jeho hrázi a dojdeme do osady Holečkov s kapličkou a pokračujeme stále na jih, až klesneme k potoku Strouha. Na okraji lesa za ním se nedáme po jeho okraji, ale opět jižně vystoupáme na úbočí vrchu Hradiště, kde jsou zbytky keltského osídlení. Zde narazíme nakonec naučné stezky, ale jdeme stále jižně do osady Hradiště. Zde u statku se dáme vpravo po silničce a dojdeme k autobusové zastávce. Zde se dáme po silnici vlevo a dojdeme pohodlně do Netolic.

Trasa měří 14 km, převýšení je od nejnižšího místa v Netolicích (417 m. n. m.) po nejvyšší v Lomci s 517 metry nad mořem, jinak nastoupáme postupně 350 metrů, takže jde vlastně o rovinatý výlet. Lze ho také bez potíží zvládnout i na horských kolech.