Nahoru a dolu, aneb cesta k pohádkovému mlýnu

• Randus Petr
  • 6.09.2017
  • 12:00
  • Změněno: 27.07.2017 | 21:06

Podle titulku se dnes vydáme v Českém Švýcarsku na jeden z nejvyšších vrcholů Děčínska a současně i na jedno u nejnavštěvovanějších míst celé oblasti, k Dolskému mlýnu. Jako východisko si stanovíme obec Srbskou Kamenici.

Srbská Kamenice

Obec leží na silnici z Děčína, resp. z České Kamenice, do Jetřichovic. Jméno jistě připomíná dobu založení, kdy zde byli zřejmě usazeni Srbové, snad z dnešního prostoru Horní či Dolní Lužice, kde tento národ, Lužičtí Srbové, žijí dodnes. Kdy to ale bylo, snad 11. či 12. století, nevíme, ale obec se s kostelem připomíná až v roce 1352. Dnešní barokní kostel sv. Václava tu byl postaven v dominantní poloze v letech 1772 až 1776. Ve vsi pak najdeme některé barokní sochy, ale řadu dřevěných lidových staveb.

Start – Růžovský vrch

Místo startu si stanovíme u turistického rozcestníku, kde je zastávka autobusu, parkoviště a informační centrum. Začíná zde zelená, ale my se vydáme po žluté rovnou na Růžovský vrch. Za chvilku vyjdeme z obce a loukami dospějeme k lesu a pak ve výšce asi 590 metrů k dalšímu rozcestníku. Odtud vede odbočka rovnou na vrchol, ale není to již velké převýšení, jen asi 30 metrů, vrchol má kótu 619 metrů nad mořem.

Ve středověku měla stát na vrcholu kaplička, ale předtím zde bylo pohanské obětiště. V roce 1881 zde byla zpřístupněná první rozhledna. Tu později vystřídaly další, ale roku 1936 byla stržena. V roce 1890 byl u ní postaven hostinec, který roku 1931 ale vyhořel. Dnes zde stojí jen prostý kříž.

Kamenická Stráň

Sejdeme z vrcholu na rozcestí, kde se dáme vlevo a opět budeme klesat až do osady Kamenická Stráň. Ta má jen asi desítku obyvatel, ale slouží především k rekreaci. Dochovalo se tu však několik typů lidových staveb, vedle přízemních roubených chalup s hrázděným štítem, také domy s půdním polopatrem a hrázděným štítem a ještě patrové budovy s hrázděným patrem.

Obr. 1. Kamenická Stráň

Dolský mlýn

Pokračujeme dál po žluté a Naučné stezce Růžová na rozcestí, kde odbočíme vlevo na Kamenickou vyhlídku na skalách nad údolím říčky Kamenice. Vrátíme se na hlavní směr značky a sejdeme k Dolskému mlýnu. Dnes je to velmi navštěvované místo, nejen pro svou výjimečně romantickou polohu, ale i dávnou i novou historii. Mlýn se připomíná v roce 1515, ale je jistě mnohem starší. Dnes je ve zříceninách, ale to již jde o barokní podobu mlýna, což dokazují letopočty.

Obr. 2. Dolský mlýn

Mlýn mlel mouku, ale byla tu současně i pila. Provoz toho byl však omezován po roce 1814, protože se po vodě plavilo dřevo a mlýn nemohl mlít. Začala se tu pak pálit kořalka a pak i vařit pivo a pekl chleba, po roce 1881, kdy byla zahájena přeprava na lodičkách ve Ferdinandově soutěsce mezi Srbskou Kamenicí a Dolským mlýnem, bylo právě zde nástupiště a zde se postavil výletní hostinec. Poslední mletí zde proběhlo v roce 1931, kdy zdejší nájemce zbankrotoval. Po roce 1945 byl mlýn zcela opuštěn a pomalu se měnil ve zříceninu. Ovšem, než se tak stalo, stačila se zde natočit v roce 1952 část slavné pohádky Pyšná princezna. Ale nebylo to pohádka jediná, s mlýnem se můžeme setkat i v dalších, například to jsou Peklo s princeznou, Ztracený princ, Čertova nevěsta a Pravý rytíř.

Obr. 3. Kamenická vyhlídka

Ferdinandova soutěska

Po prohlídce mlýna a okolí se vydáme dál po značkách na rozcestí Nad mlýnem. Po žluté sejdeme k dalšímu zajímavému místu, k nejstaršímu železobetonovému mostu v ČR z roku 1902. Nad ním stojí víc jak 200 let starý Královský smrk o výšce necelých 40 metrů. Doprava se vine proti toku Kamenice Ferdinandova soutěska, kde se od roku 1881 plavily lodičky, jak jsme již zmínili. Pěšky ji však nelze projít.

Cíl – Srbská Kamenice

Od mostu se můžeme vydat ještě kousek po žluté ke dvěma skalním studánkám. Jinak se obrátíme a u křížku zahneme vlevo na neznačenou pěšinu, která nás dovede k betonovému řopíku z roku 1938 a na zelenou značku. Ta pak podél linie dojde na stejnojmenné rozcestí, odkud opět klesneme ke Kamenici. To jsme ale již na okraji Srbské Kamenice. Přejdeme přes Kamenici a po hlavní silnici vlevo bez značek zamíříme k cíli ve středu obce.

Obr. 4. Růžovsky vrch

Trasa měří 14 km, nejvyšším místem je samozřejmě Růžovský vrch 619 m. n. m., nejnižším místem byla Kamenice u Dolského mlýna 190 metrů nad mořem. Trasa není vhodná pro cyklisty, i když k Dolskému mlýnu vede značená cyklotrasa 3076, ovšem na cestě z Jetřichovic do Růžové.