Na Poříčí dítě křičí: „Ach ty výhledy!“

• 22.12.2014
  • 0:00
  • Změněno: 6.08.2014 | 19:51

Tip na dnešní výlet nás zavede na Čižkovy kameny a Kozí kameny, což jsou zajímavé skalní útvary nedaleko Trutnova.

Poříčí

Poříčí u Trutnova má jednu velkou zvláštnost, na jednom kilometru má tři vlakové zastávky, Trutnov Střed, Poříčí a Zastávku. Dnes však nebudeme cestovat po železničních zastávkách, ale vyrazíme do lesů a království skal. Ať již přijedeme do Poříčí na kterékoliv nádraží nebo jiným dopravním prostředkem, sejdeme se u autobusové zastávky Elektrokov, kudy prochází červená značka.

Po ní se dáme severně pod viadukt, kterým projdeme a zatočíme po Lhotecké vpravo. V místech, kde podcházíme elektrické vedení, se dáme vpravo pod ním a po okraji lesa. Stoupáme na Zámecký vrch, kde v místech, kde se blížíme ke kolejím, trať přerušila opevnění neznámého středověkého hradu. Většina hradu stojí ale za tratí, jde však jen o příkopy a valy. Vystoupáme i na vršek, kde se v roce 1778 budovalo opevnění proti Prusům.

Staré nápisy na Čížkových kamenech

Obr. 1. Staré nápisy na Čížkových kamenech

Po prohlídce Zámeckého vrchu pokračujeme z vrcholu hřebenovou klesací pěšinou jižním směrem. Na úpatí dojdeme na místní komunikaci, po které se dáme vlevo. Podejdeme trať a opět se dostaneme na Lhoteckou ulici. Po ní vpravo dojdeme na červenou značku. Ve Lhotě se dostaneme na začátek zelené, která se nám stane dál vodítkem až na vrchol Čížkových či Kozích kamenů.

Čižkovy kameny

Jde o velice zajímavou lokalitu se skalními stěnami, jeskyní, různými útvary, starými nápisy a konečně i překrásnými výhledy.

Čížkovy kameny

Obr. 2. Čížkovy kameny

Když nás cesta vyvede nad skály, odbočíme podle nich vlevo a dojdeme na samotný vrchol ve výšce 632 metrů. Pokud chceme projít skály všechny, jedna jejich řada vede od vrcholu zhruba k východu. Na konci skal pak zahneme jižně a dojdeme na rovný průsek. Po něm se dáme vpravo a pak po cestě dojdeme opět na zelenou a novu žlutou značku. Ta nás pak vede jižním směrem nad skalami, zelené se odpojí vlevo.

Na Čižkových kamenech

Obr. 3. Na Čižkových kamenech

Jižní část skal, neméně zajímavá, má trochu obtížnější nástup. Jdeme stále po žluté, ale odbočíme na levou neznačenou pěšinu, a jakmile se dostaneme k prameništi, resp., k malému potůčku, odbočíme u něho pěšinou vpravo do stoupání a dostaneme se na severní okraj skalní stěny. Nad ní pak běží vyhlídková cestička, která nás dovede opět na zelenou značku. Po této značce klesneme na rozcestí se žlutou (Horní Panská), kterou sem můžeme dojít, pokud nenavštívíme dolní skály.

Odtud se dáme po žluté jihovýchodně. Asi po kilometru dojdeme k malému potůčku, který ale již nepřejdeme a dáme se po lesní cestě prudce vpravo. Opět stoupáme, přejdeme jedno rozcestí a na druhém trojúhelníkovém se dáme vpravo. Na dalším rozcestí zahneme také vpravo, ale po pár metrech zahneme vlevo a jdeme údolíčkem. Nad ním se dostaneme na plochý již nezalesněný hřbítek s vodní nádrží. Když od ní půjdeme severozápadně po okraji lesa, narazíme na žlutou značku, která sem vede od Čížkových kamenů.
Žlutou značku přejdeme a pokračujeme stále stejným směrem lesem. Dojdeme na známou zelenou a po ní zpět až do Poříčí.
Doufáme, že se vám cesta líbila, pokud bylo pěkné počasí a daleký výhled, budete na ni určitě dlouho vzpomínat. Trasa měří 14 km, a i když je cesta někdy trochu náročnější, vždy to vyrovná zážitek, který na vás čeká. Převýšení je celkem asi 300 metrů.