Morskie Oko

V dnešním dni se přemístíme z Města Zakopane na druhou stranu polských Vysokých Tater, k plesu Morskie Oko.

Hodnotil 1 člověk

Dnes se rozloučíme s kempem v městě Zakopane a vydáme se k plesu Morskie Oko, kde se ubytujeme. Máme také v plánu přejít od chaty u plesa Morskie oko přes Świstową Czubą do Doliny Pięciu Stawów Polskich, kde je několik ples. Ne ke všem se podíváme.

Ráno jednak dlouho spíme a také se dlouho balíme. Kousek od kempu je zastávka místního autobusu, který nás zaveze v podstatě na druhý konec polské části Vysokých Tater. Autobus má sice na ceduli honosně napsáno, že jede k chatě u Morskieho Oka, ve skutečnosti skončí na parkovišti v mapě označeném jako Palenica Bialczanske, což je 9 kilometrů od chaty. Chata se nachází v národním parku a autobusy k ní samozřejmě nejezdí.

Na parkovišti přijedeme autobusem až ve čtvrt na dvě odpoledne. Na parkovišti je mnoho aut a autobusů, stánky se suvenýry a místo, kde se platí pro polské Vysoké Tatry typické vstupné do hor. Platíme na dva dny a vycházíme po červené turistické značce vedoucí po asfaltové cestě směrem na Morskie Oko.

Morskie Oko, Polsko - Vysoké Tatry

Obr. 1. Morskie Oko, Polsko – Vysoké Tatry

Začínáme tím dost monotónní cestu po asfaltové cestě, která občas zahne do lesa aby opět vyšla na stejnou asfaltovou silnici. Na cestě je zajímavé množství lidí, které jí projdou. Připadáme si jak na prvomájovém průvodu. Myslím, že nijak nepřeženu, jestli napíšu, že cestou k plesu Morskie Oko jsme v protisměru potkali asi 5 až 7 tisíc turistů. K tomu ještě navíc my jdeme rovněž v „průvodu“. Nedává mi to žádný smysl, ale vypadá to, že na Morskie Oko při hezkém počasí přijde tak kolem 50000 (slovy padesát tisíc) lidí, pokud je po celý den stejný provoz jako v okamžiku, kdy jsme tam šli my. Krom pěších turistů po asfaltové cestě jezdí také vozy tažené koňmi, které vozí turisty. Jedná se o turistickou atrakci. Je vidět, že to zde turistickým ruchem jen žije. Oproti ostatním turistům působíme jako pěst na oko, neseme totiž na zádech batohy se všemi věcmi, které jsme měli na týden.

Po 30 minutách chůze procházíme kolem dřevěného domku, kde jsou turistické informace a asi je možné si tam i něco koupit. Pokračujeme po asfaltové cestě a červené turistické značce dále. Po dalších 10 minutách přicházíme k rozcestníku turistických značek, kde naše červená turistická značka se kříží se zelenou turistickou značkou. Hned u rozcestníku je most přes potok Roztoka, který utváří kousek od mostu zajímavý vodopád. Na rozcestníku by jsme se mohli vydat jedna na chatu (schronisko) Stara Roztoka, která je 15 minut chůze. Kdyby nám nevyšlo ubytování na chatě u plesa Morskie Oko, asi by jsme se sem vrátili. Ohledně šance sehnat ubytování máme trochu pesimistickou náladu, když vidíme davy turistů proudící tam a zpět. Po zelené turistické značce opačným směrem by jsme došli do Doliny Pięciu Stawów Polskich, kam sice dnes chceme dojít, ale nejprve na chatě u Morskieho Oka chceme složit všechny věci a do Doliny Pięciu Stawów Polskich dojít „nalehko“. Pokračujeme tedy po červené turistické značce dále po asfaltové cestě směrem na Morskie Oko. Cesta by podle rozcestníku měla trvat hodinu a 35 minut, podle mapy o 10 minut více.

Po dvaceti minutách chůze zahýbáme z asfaltové cesty doprava a začínáme mírně stoupat. Podle rozcestníku, který je zde, jsme od Morskieho Oka 1 hodinu a 10 minut chůze. Po 15ti minutách procházíme kolem dalšího rozcestníku a jsme opět na asfaltové cestě. Všude jsou davy lidí, proti nám, s námi, všude…. Za dalších 10 minut přicházíme na „točnu“, kde je asi konečná koňských povozů a dále půjdou již všichni pěšky. Kousek za točnou je budova s restaurací. Za dvacet chůze jsme přicházíme k rozcestníku, kde doprava odbočuje modrá turistická značka, po které ještě dnes půjdeme na Dolinu Pięciu Stawów Polskich. Pokračujeme ale dále po červené turistické značce, která nás po pár minutách přivede k Morskiemu Oku.

Morskie Oko (1395 m. n. m.)

U plesa Morskie Oko jsou dvě budovy. Jedna “hlavní“, kde je restaurace a „nové“ schronisko. Druhá budova, působící dojmem romantické dřevěnice je „staré“ schronisko. Ubytování seženeme ve starém schronisku, kde jsou pokoje po 14 lidech. V novém schronisku jsou menší pokoje, jsou však již plné. Po zkušenostech ze schroniska Murowaniec, jsme rádi, že alespoň něco máme. Ukládáme zde batohy, rychle vybíráme věci, které potřebujeme na cestu a vyrážíme „nalehko“ s malými batohy do Doliny Pięciu Stawów Polskich. O tom ale až v příštím díle.

Staré schronisko u plesa Morskie Oko, Polsko - Vysoké Tatry

Obr. 2. Staré schronisko u plesa Morskie Oko, Polsko – Vysoké Tatry

Fotogalerie

článek je součástí seriálu: Vysoké Tatry v Polsku 2008

V červenci roku 2008 jsme s Jardou navštívili polskou část Vysokých Tater. Po několika denním pobytu v polské části jsme přes vrchol Rysy přešli na Slovensko.