Meandry Odry po polské straně

Zajděte si na příjemnou a nenáročnou procházkou přírodní rezervací Meandry řeky Odry kousek od Bohumína.

Hodnotil 1 člověk

V zářijový státní svátek jsem se vypravil na výlet podívat se na meandry Odry na státní hranici České Republiky a Polské Republiky. Meandry Odry jsou zákruty a prudké zatáčky hraniční řeky Odry začínající na hraničním přechodu Bohumín – Chalupki.

Jak praví jedna informační cedule na naučné stezce Meandry řeky Odry, meandry jsou místa, kde řeka tvoří zákruty a přirozená část řečiště vzniká v důsledku erodujících břehů. Meandry vznikají v místech, kde proud řeky je prudký a řečiště mělké.

Náměstí Svobody v Bohumíně

Asi nejlepší výchozí stanoviště je náměstí Svobody v Bohumíně, kde se lze dostat jak autem, tak i autobusem. Od náměstí Svobody je to asi 100 metrů k hraničnímu přechodu (hraničnímu mostu) a z jednoho konce náměstí Svobody lze dokonce hraniční most vidět. V současné době vedou kolem meandrů Odry dvě naučné stezky. Jedna na polské straně a druhá, nová, na české straně. Naučná stezka vedoucí po české straně je tak nová, že byla otevřená až několik týdnů po mém výletě. Pro mne není tedy žádná volba, půjdu po polské straně.

Vycházím z náměstí Svobody směrem k hraničnímu mostu. Ještě než vstoupím na most, dívám se na cestu odbočující doprava a přece jen přemýšlím, jestli by se nedalo vydat se po české straně. Nakonec se ale rozhoduji pro naučnou stezku.

Přecházím státní hranici, hraniční most a také bývalou, dnes již nepoužívanou celnici, míjím nalevo nějaký hotel a asi po pěti minutách chůze od náměstí Svobody, asi 30 metrů před osvětlenou křižovatkou, přicházím k odbočce doprava na ulici Łąkowa. U křižovatky s touto malou ulicí je také cedule odkazující na přírodní rezervaci Meandry Odry, která je vzdálena 700 metrů.

Procházím po úzké ulici Łąkowa mezi rodinnými domy až po asi pěti minutách chůze domy končí a přicházím před pole a křižovatku ve tvaru T. Mohu se vydat doleva na polní cestu směrem k řece Odra, nebo doprava směrem k naučné stezce, kde je první cedule naučné stezky.

„Meandry řeky Odry“ – evropský úkaz přírody

Informační cedule je stejně jako všechny ostatní informační cedule na naučné stezce dvojjazyčná. Tato cedule nese nápis „Meandry řeky Odry“ – evropský úkaz přírody a informuje o chráněné krajinné oblasti jménem Meandry řeky Odry, která se rozléhá v okolí řeky Odry v úseku dlouhém asi sedm a půl kilometru od hraničního mostu přechodu Bohumín – Chalupki a ústím řeky Olše. V těchto místech žije také mnoho chráněných zvířat a rostlin. Touto cedulí začíná naučná stezka o délce tři a půl kilometru, což asi odpovídá 1 hodině chůze. Samozřejmě ještě je potřeba počítat i s cestou zpět.

Pokračuji dále po malé asfaltové cestě, spíše chodníku. Po pravé ruce pár desítek metrů je velká cesta po které jezdí auta. Asi po pěti minutách přicházím ke křižovatce ve tvaru Y. Je zde, tentokrát jen v polštině cedule s pokyny, jak se v chráněné krajinné oblasti chovat. Zahýbám doprava směrem k řece. Nyní jsem od řeky vzdálen, odhaduji, řádově stovky metrů.

Po pár minutách přicházím ke kamenné „barikádě“, na které je cedule zákaz vjezdu. Za ní je cesta vybetonovaná. Doprava je vyježděná cesta přes louku směřující k řece. Vše si špatně vyložím a zahýbám k řece. Ten kamenný val a značka jen upozorňovaly, že vcházím na čerstvě vybetonovaný chodník, ale beton již dávno zaschnl, patrně tam vše bylo už několik dní. Já si myslel, že se tudy vůbec nemá chodit a že cesta vede k řece. V podstatě jsem si udělal malý výlet k řece a zpět. U potoku jsem ještě udělal pár fotek, ale nebylo od něj kam jít. Kousek od cesty je hraniční patník a řeka je 200 metrů daleko. Znamená to, že řeka není přesná hranice. Ostatně řečiště se stále mění.

Informační cedule „Ohrožení invazní rostliny“

Vrátil jsem se na správnou cestu a pokračuji dále. Jdu po vybetonovaném chodníku a začínám se stáčet doprava. Po asi pěti minutách přicházím k druhé informační ceduli. Informační cedule je po pravé ruce na malém, pár metru vysokém kopci. U informační cedule je také odpadkový koš, stůl a lávky na sezení. Na informační ceduli se píše o expanzi cizích rostlin, které se vlivem člověka dostávají do prostředí, kde by bez přičinění člověka nebyly. V oblasti meandrů Odry je takovou invazní rostlinou Křídlatka Japonská. Od cedule lze vidět, že za malým kopcem, na jehož vrcholu je informační cedule, je slepé rameno Odry.

Slepé rameno Odry

Obr. 1. Slepé rameno Odry

Příliš se nezdržuji a pokračuji dále. Asi po deseti minutách chůze po betonovém chodníku si všímám, že asi 30 metrů doprava po lesní cestě je další, v pořadí již třetí, informační cedule. Kousek od ní je přístup k řece, čehož využiji a dělám několik fotek.

Meandry Odry

Obr. 2. Meandry Odry

Informační cedule „Nad Břehem Meandrů“

Vrátím se na betonový chodník a pokračuji. Po pár desítkách metrů přicházím k další informační ceduli Nad břehem Meandrů. U cedule opouštím les a dále půjdu stále po betonovém chodníku na hranici lesa a pole. Na poli zrovna roste kukuřice. Pokračuji dále.

Informační cedule „Moravská Brána a Meandry Odry“

Po půl hodině chůze přicházím k další, předposlední informační ceduli s názvem Moravská brána a Meandry Odry. Informační cedule má označení číslo dvě. Je to tím, že jdu v protisměru číslování. Píše se zde o Moravské bráně, která se rozléhá mezi Sudety a Karpaty. Tímto koridorem od nepaměti migrují zvířata ze severu na jih a opačně. Jako důkaz byl na břehu Odry nalezen mamutí zub. Jsem na „křižovatce“ a přemýšlím, jestli doprava nebo doleva. Půjdu doprava směrem k řece. Kolem je kukuřičné pole, na kterém je kukuřice již hodně vysoká, místy vyšší než já. Volím sice špatnou cestu, protože polní cesta je pořád tenčí a tenčí až zmizí. Několikrát se ale dostanu k vodě, kde pořídím fotografie.

Meandry Odry

Obr. 3. Meandry Odry

Nelituji tedy toho, že jsem sešel z cesty. Nakonec vrátím zpět k informační ceduli Moravská brána a Meandry Odry.

Poslední informační cedule

Po pár minutách přicházím k informační ceduli „Využití pozemků chránění krajinné oblasti Meandry řeky Odry a jejího okolí“. Jedná se o první informační ceduli na naučné stezce, tedy pro mne poslední. V dálce vidím obec Zabełkow a přemýšlím jestli se tam vydat nebo ne. Nakonec co v Zabełkowě? Rozhodnu se, že se stejnou cestou vrátím do Bohumína. Projíždějí kolem mě nákladní automobily a míchačky. Betonový chodník, po kterém jsem šel se totiž zrovna dostavuje.

Cestou zpět trochu spěchám, chci stihnout autobus z Bohumína., nejde ale říct, že bych šel nějak extrémně rychle. Cestu zpět na Náměstí Svobody v Bohumíně stihnu za tři čtvrtě hodiny. Vzdálenost není totiž nijak velká. Člověk po cestě obvykle ztrácí čas zastávkami u řeky. Cesta tam i se zastávkami mě trvala skoro dvě hodiny.

Naučná stezka Meandry řeky Odry je příjemnou a nenáročnou procházkou, která i s častými zastávkami nezabere více než 3 hodiny času. Cesta na polské straně je skoro celá (v té době byla skoro celá, dnes už je asi celá) po vybetonovaném chodníku s občasnými odbočkami k řece.