Krásná Lípa a její rybníky

• 26.08.2015
  • 12:00
  • Změněno: 11.05.2015 | 19:29

Dnes se vydáme do Šluknovského výběžku, ne přímo do Šluknova, který si to jistě také zaslouží, ale do městečka v srdci severní části Českého Švýcarska, do Krásné Lípy.

Hodnotili 2 lidé

Poloha

Krásná Lípa leží ve Šluknovském výběžku 7 km západně od Varnsdorfu, 5 km jihozápadně od Šluknova, 14 km severovýchodně od České Kamenice, z Děčína je to sem přímou čarou 24 km severovýchodním směrem.

Historie

Krásná Lípa se poprvé připomíná v druhé polovině 13. století, středem zde byla rychta, zbořená roku 1731. Stála v prostoru dnešního náměstí. Krásná Lípa patřila k panství Tolštejn, od 16. století pak k České Kamenici. V roce 1614 získali panství Vchynští z Vchynic, od roku 1619 si říkali Kinští. V jejich službách roku 1731 anglický textilní odborník John Barnes zde založil manufakturu na přízi a město se časem stalo střediskem textilní výroby.

Křinický pivovar

Obr. 1. Křinický pivovar

Památky

Nejstarší památkou města je v osadě Krásný Buk drobná zřícenina hradu, v osadě stojí již jen jako chalupa stará škola, kde učil do roku 1832 Antonín Lehmann, pozdější varhaník ve Zlonicích, kde se setkal s mladým Antonínem Dvořákem. Byl mu nejen učitelem, ale také spásou, když přemluvil jeho otce, aby dal Antonína na hudební studia. A tak se zrodila jedna z našich hudebních veličin, slavný skladatel Antonín Dvořák.

Největší památkou Krásné Lípy je barokní kostel sv. Máří Magdaleny z let 1754 až 1758 s věží z roku 1777. Významný je tu dále Městský park, Dittrichova hrobka a socha lva u nového hřbitova.

Náměstí v krásné Lípě

Obr. 2. Náměstí v krásné Lípě

Příroda

Krásná Lípa leží v Šluknovské pahorkatině nedaleko hranic Národního parku České Švýcarsko a CHKO Labské pískovce. Na náměstí stojí Dům Českého Švýcarska s informačním centrem a malým muzeem Národního parku České Švýcarsko a sídlí ze i jeho správa. Krásnolipští turisté před několika lety obnovili Köglerovu naučnou stezku Krásnolipskem, východiskem do skal je zejména nedaleký Kyjov.

U hradu Krásný buk

Obr. 3. U hradu Krásný buk

Krásnolipský výlet

Krásná Lípa je východiskem do NP a skal, ale nehledě na to nabízíme úplně jiný výlet, než byste čekali, a to po rybniční oblasti. Projdeme se kolem pěti rybníků, ale nejsou to všechny v této oblasti.

Prameny Křinice

Od Domu Českého Švýcarka se dáme směrem na Varnsdorf po Masarykově ulici, pak po Dvořákově a konečně i po Varnsdorfské, podejdeme viadukt a narazíme na modrou značku. Ta nás v poklidu dovede k pěkně upraveným pramenům Křinice.

Světlík

Po prohlídce pramenů, resp. odpočinku, se odpojíme od značky a pokračujeme jižně po cestě, kterou jsme k pramenům přišli. Cesta dojde na silnici II/265 do Varnsdorfu. Tím směrem se dáme, ale ve Studánce na kraji lesa zahneme vpravo. Pokračujeme neznačenou cestou stále k jihu a dojdeme k větrnému mlýnu v osadě Světlík. Ve mlýně se dochovalo i vnitřní zařízení, ale je problém se tam podívat, protože je v soukromých rukách.

Velký rybník

Od mlýna se dáme přes hráz rybníka a za ní vlevo směrem k domům osady, ovšem před prvním odbočíme na polní cestu vpravo a vystoupáme na malé návrší s Petružálkovými skalami. Je tu pěkný výhled do okolí. Na druhé straně pod vrcholem se luční cestou dáme se po ní vlevo na jih. Dojdeme k prvním domům Horního Podluží, ale na rozcestí před tratí se dáme vpravo. Nepřejdeme přes trať a dorazíme k hrázi Velkého rybníka, který je se svými 36 ha největším rybníkem Děčínska a také přírodní rezervací. Tento rybník se Světlíkem existovaly již v 18. století.

Tůňky

Projdeme se po hrázi a vrtíme se na její severovýchodní okraj. Zpočátku se dáme podle rybníka dál na sever, ale pak projdeme lužním lesem severozápadním směrem. V lukách se dostaneme pod dráty vysokého vedení, kde na křižovatce odbočíme jižně, tedy vlevo. Zde si můžeme prohlédnout rybníky Tůň 1 (větší dolní) a Tůň 2.

Cimrák

Vrátíme se na rozcestí pod dráty a pokračujeme severozápadně k zastávce Krásná Lípa – město a po silnici do města. Na úrovni sportovní haly vpravo odbočíme vlevo a staneme na hrázi rybníka Cimrák. Ten slouží Krásnolipským k rekreaci, dříve sloužil k pohonu mlýna.

Cíl

Za hrází po červené značce dojdeme na náměstí, do cíle trasy. Ta měří 14 km a nabízí převýšení pouhých 100 metrů (Krásná Lípa 419 metrů n. m., Studánka 515 m). V součtu dávají všechny kopečky 240 metrů převýšení, takže je to trasa velmi rovinatá. Cesty jsou místy zarostlé travou, někdy i trochu podmáčené, ale je to nenáročný výlet pro celou rodinu, tedy i pro horská kola.