Kdyby byl Bavorov…

• 9.09.2015
  • 12:00
  • Změněno: 11.05.2015 | 19:29

Může se stát, že mnohý občan České republiky neví, kde je Bavorov, ale určitě všichni znají lidovou písničku o něm. Abychom vyplnili mezeru, nebudeme zpívat, ale budeme psát o tomto městě v Pošumaví.

Hodnotil 1 člověk

Poloha a doprava

Bavorov leží 20 km jihovýchodně od Strakonic, 8 km jihozápadně od Vodňan a konečně 13 km severozápadně od Prachatic, abychom doplnili údaje z výše jmenované písničky.
Dostat sem je autem snadné, ze Strakonic po silnici 22 a v Drahonicích odbočit na 140, případně již v Jiníně, ale pak se jede po okreskách přes Poráčov a Bílsko. Z Písku je to sem přes Putim a Drahonice 25 km, z Českých Budějovic přes Malovice a Krtely nebo přes Netolice 38 km, ale přes Vodňany po lepších silnicích 41 km. Z Prahy je Bavorov vzdálen 120 km po R4 a dál přes Mirotice. Bavorovem vede i železniční trať.

Historie

Osada v těchto místech stávala již v 10. století, první zprávy o Bavorovu jsou ale až z roku 1228. Podle jména na založení města participovali Bavorové ze Strakonic, od nich má město i jméno. Jan III. z Bavor zde také vystavěl dřevěný hrad i založil město, zemřel roku 1318. Od roku 1351 město patřilo Rožmberkům, kteří sídlo panství přesunuli na Helfenburk, ale město dál podporovali. Roku 1381 Bavorov získal plná městská práva. Roku 1593 prodal Petr Vok z Rožmberka panství prachatické obci, velký úpadek města nastal po 30leté válce, od roku 1717 město patřilo Schwarzenberkům, roku 1867 vyhořelo.

Helfenburk

Obr. 1. Helfenburk

Památky

Asi 6 km severozápadně od města se nacházejí zbytky rozsáhlého hradu Helfenburku, k jehož výstavbě dostali povolení Rožmberkové do Karla IV. v roce 1355. Hrad Helfenburk v Bavorově zanikl v husitských válkách a dnes po něm nic nezbylo, stával za náměstím Bavora II. na výšině.
Dominantní kostel Nanebevzetí P. Marie je jednou z nejvýznamnějších jihočeských gotických kostelů, stavěn byl v letech 1360 až 1384, ale další přestavby následovaly i později.
Panský dům, zvaný Zámek, na náměstí je původně renesanční, dnes má raně barokní podobu. Objekt patří městu a mělo by zde být muzeum, reprezentační místnost, informační centrum a podobně. Ve středu náměstí stojí kamenná čtvercová kašna z roku 1742.

Kostel Bavorov

Obr. 2. Kostel Bavorov

Okolí města

Bavorov nabízí další památky v okolí (románský kostel v Blanici, zbytky tvrze v Tourově, zámek v Dubu a další) i pěknou přírodu (rybníky u Záhořan, lesy směrem na Vodňany a Netolice, povodí Blanice). Cykloturistika a rodinné výlety na kole zde mají vynikající podmínky s množstvím zajímavých cyklotras, na kterých pěknými přírodními lokalitami a místy, kde se točily pohádky Princezna ze mlejna a Slunce, sena a jahody.

Zámek Bavorov

Obr. 3. Zámek Bavorov

Výlet do okolí

Nejčastějším výletem z Bavorova je samozřejmě cesta na Helfenburk, ale to je po značkách, což zvládne každý sám, my se proto vydáme na opačnou stranu. Budeme chodit příjemnými lesy, krásnými lučinami, poznáme jedno pěkné výhledové místo atd.

Svobodná hora

Z centra Bavorova se vydáme po žluté značce k východu a přes Podlesí vystoupáme na Svobodnou horu s kruhovým rozhledem. Vrátíme se na začátek odbočky a ze křižovatky pokračujeme již bez značky jihozápadním směrem po vrstevnici do sedla, kde odbočíme vlevo a serpentinami sejdeme na silničku k Zábrdí. Ovšem my se dáme rovně a kde v sedle silnička zatočí vlevo, my se dáme vpravo polní cestou úbočím Sviního vrchu (583 m).

Čichtice

V jižním sedle Sviního vrchu na křižovatce odbočím vlevo a klesneme do Libějovických Svobodných Hor. Nedojdeme ale do osady, ale na silnici před rybníčkem, resp. za křížkem, odbočíme vpravo na luční cestu, po okraji lesa, loukou a zalesněným úbočím klesneme k potůčku a nad ním dojdeme na lesní cestu. Po této cestě se dáme vpravo a sejdeme ke Lhotskému rybníku. Přejdeme po jeho hrázi, kde narazíme na žlutou značku. Po žluté se dáme vpravo, ale na prvním rozcestí odbočíme vlevo a dojdeme k Novému Dvoru. Projdeme dvorem vlevo, přejdeme po hrází rybníka Bašta a za ní zahneme vpravo a dojdeme do Čichtic.

Bavorov, cíl

Za prvním domem vsi zahneme vlevo a na kraji lesa dojdeme k židovskému hřbitovu z 18. století. Po prohlídce se vrátíme do vsi, projdeme ji zcela rovně k severu a polní cestou dojdeme k rybníku Blaňov. Za ním narazíme na silnici a po ní se již hladce dostaneme do Bavorova.
Trasa měří 14 km a doufáme, že vás neodradila někdy trochu složitější orientace, ale jde vcelku o přehledný terén, takže se ani nelze ztratit. Převýšení je od nejnižšího místa na Blanici 412 m n.m. po vrchol Svobodné hory 640 m n. m., celkem se postupně nastoupá asi 400 metrů. Cestu lze zvládnout i na horském kole, až na stoupání na Svobodnou horu, ale je to jen krátký úsek.